Gazdaság

ÉLMÉNYSZERZÉS – Érezd jól magad!

A kereskedők és a szolgáltatók a vásárlóknak nyújtott élmény révén növelhetik versenyképességüket.

Öreg autókkal, az eleganciára fittyet háinyó egyenruhában járnak az amerikai Geek Squad (Szakbarbár Banda) számítógépszerviz szerelői. E cég vezetői megértették a kor szavát, nem egyszerűen csak szolgáltatnak, de élményt is nyújtanak a javítás mellé.

STÍLUSOSAN. Az eseménymarketing (event marketing) elsősorban a szolgáltatásban és a kereskedelemben hódít. “Nyugat-Európában, ahol minden szuper- és hipermarketben nagyjából ugyanazt lehet kapni közel azonos áron, a fogyasztó a kiszolgálás alapján választ” – mondja Bauer András, a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem docense. A nagy üzletláncok ezért a bolti környezetre helyezik a hangsúlyt, az angliai Tesco hipermarketekben például teheneket festettek a falakra, a francia Auchan pedig most dolgozza ki, miként tehetné élményszerűvé a környezetet. Az angol GAP bolthálózat egyebek mellett műoroszlánokkal igyekezett afrikai hangulatot teremteni üzleteiben, amikor a kilencvenes évek elején a szafariöltözék volt a divat. Az amerikai bevásárlóközpontok belső tereit hollywoodi díszlettervezők alakítják ki, s a filmsztárok népszerűségére alapoz a Planet Hollywood gyorséttermi lánc is, ahol régi Cadillac-üléseken foglalhatnak helyet a vendégek, régi filmek híres jeleneteit láthatják, s jelmezes pincérek szolgálják ki őket. “A piacok életstílus szerint szegmentálódnak, ez különösen jól látszik a fiataloknál” – mutat rá Bauer András, hozzátéve, hogy Magyarországon csak a kezdeteknél tart ez a folyamat, nálunk még erős a fogyasztók árérzékenysége.

Itteni kereskedők és szolgáltatók is felismerték már az eseménymarketingben rejlő lehetőségeket. Működik például több reneszánsz étterem is úgy, hogy nemcsak az étel, de a környezet is korabeli jelleget ölt. Közülük a Sir Lancelot Lovagi Étterem középkori várbelsőt mintáz, a pincérek jelmezben viszik ki a fatálakra helyezett sülteket, a vendégek csak kanalat és kést kapnak, villát nem, vagyis a kezükkel kényszerülnek enni, a zsírt a nyakukba akasztott hatalmas partedlibe törölhetik bele, de meg is moshatják a falikutaknál. “A koncepció sikeres, előre kell asztalt foglalnia annak, aki be akar jutni” – erősítette meg Donászy Péter, az étterem vezetője.

ÜNNEPI ALKALOM. A Sweet Point Mikulásokkal osztogatja szaloncukrait a Tesco hipermarketekben. “Az ötlet a Tescóé volt, mi egyszerűen csak kóstolókat akartunk szervezni” – mondja Szigetvári Péter belkereskedelmi igazgató. A javaslatra, hogy adjanak szaloncukrot a Mikulásoknak, úgy döntöttek, kombinálják a két módszert. A hagyományos kóstoltatás keretében ugyan több információt lehetett volna adni a gyárról és termékeiről, így viszont több fogyasztót érnek el, hiszen az eredetileg tervezett mennyiség tízszeresét, százezer szemet ajándékoznak el a boltajtóban álló Mikulások, akikkel együtt le is fényképezik a gyerekeket, s a szintén odaajándékozott képen látható a gyár logója.

A Westend City Center is remek alkalmat lát a karácsonyban az eseménymarketingre. “A cég már a kezdetektől fogva a public relations-re és az eseménymarketingre alapozta az új városközpont megismertetését” – emlékeztet Takács Ildikó, a TriGránit Fejlesztési Rt. kommunikációs igazgatója. Jellegzetes példa az egy évvel ezelőtti Daru-koncert a Fesztiválzenekarral, amelyet az MTV is közvetített. Az idei megnyitó sem szűkölködött eseményekben – gondoljunk csak a TV2 Dáridó-felvételére -, s attól fogva folyamatosak a rendezvények. Népszerű énekesek és zenekarok lépnek fel, de hallgatható komolyzene is. A gyerekeket pantomimművészek, bohócok, zsonglőrök szórakoztatják, s játékos vetélkedőket szerveznek nekik. A Tarzan filmbemutató kapcsán volt például banánevő és üvöltő verseny, arcfestés és keresték Tarzan hasonmását. Terveznek gyerekklubot és irodalmi esteket. Hagyományt szeretnének teremteni a Mikulás-vonattal, amelyet a MÁV-val közösen üzemeltetnek. December 11-től szilveszterig az ország 105 kistelepüléséről naponta 296 gyereket hoznak el Budapestre. “Nem a vásárlást ösztönözzük, hanem elvisszük őket megtekinteni a koronát, visszafelé ajándékcsomagot kapnak és mennek is haza” – hangsúlyozza Takács Ildikó, aki a felnőtteket tűzijátékkal tervezi szórakoztatni szilveszter éjjel és az újév első napján. A Westendnél azt szeretnék, ha nemcsak vásárolni, hanem kikapcsolódni is betérnének hozzájuk az emberek, erre a számtalan ingyenes rendezvény mellett a 33 étterem és kávéház is lehetőséget ad. Persze azt is tudják: ha van alkalom szórakozásra, akkor a vásárlás is kellemesebb.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik