Gazdaság

VERSENYKÉPESSÉG – Arccal a piac felé

Felzárkózóban vannak a magyar középméretű vállalatok a gazdaság “zászlóshajóinak” tekinthető exportorientált feldolgozóipari vállalatok mögé. Működésük hasonló tendenciákat követ, s ez a piaci viszonyokhoz való alkalmazkodásuk sikerességét jelzi – állapították meg a Budapesti Közgazdaságtudományi Egyetem Versenyképességi Kutatóközpontjának munkatársai a héten publikált jelentésükben, amelyet a Versenyben a világgal kutatási program keretében lefolytatott idei felmérésük alapján készítettek. Hasonló felmérést már készítettek a kutatók 1996-ban, akkor a megkérdezettek zöme exportorientált nagyvállalat volt. A most megcélzott kör a hazai középvállalatokat képviseli, olyanokat, amelyek kevéssé fejlett területeken működnek, és viszonylag kevés információ ismert róluk.

A kutatók 319 cég válaszai alapján vonták le következtetéseiket. A felmérés első eredményei alapján született meg az Arccal a piac felé című munkaközi anyag, amelynek további elemzése a következő hónapokban folytatódik, ám a legfontosabb megállapítások közzétételére már most vállalkoztak.

Az elemzők szerint összességében a vizsgált vállalati kör versenyképessége jelentősen javult az elmúlt három évben.

A cégek stratégiai alkalmazkodására és az egyes működési területekre vonatkozóan megállapították: a hazai tulajdonú, középméretű vállalatok szemléletmódja, stratégiai és működési alapelvei a piacgazdasági körülményekhez igazodnak. A piaci működésben meghatározónak tartják a termék minőségét, a költségek kézben tartását és a felső vezetés felkészültségét. A környezeti hatásokat tekintve több téren csökkent a bizonytalanság érzése. A vállalatok önértékelése továbbra is pozitív képet sugall. Versenytársaik értékelésében pedig egyre inkább elismerik azok eredményesebb piaci fellépését. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik