Gazdaság

SAAB 9-5 KONTRA VOLVO S80 – Északi hódítók

Autós berkekben a svéd márkák régóta a tartósság és biztonság megtestesítői, de ma már többről van szó.

Sajátos utat követett az elmúlt évtizedek autó-fejlesztésében a Volvo és a Saab. Az elnyűhetetlenséggel, megbízhatósággal, a hosszú élettartammal tartották állandó vonzásban a vevőkört.

Amikor megjelent az első Saab turbó, kezdték más szemmel nézni a repülőgépgyártásban már csúcson lévő márkát. Azóta a Saab a különleges autókra vágyó igényes vásárlók csemegéjévé vált. Legszebb típusa, a Trollhättenben készülő 9-5-ös pedig egy súlycsoportba emelte a nagy német konkurens márkákkal. A jövő század autójának szánt modellt Einar Hareide és csapata 1993-ban kezdte megformálni, kilenc évvel a Saab 9000 hatchback piaci bevezetése után. A 9-5 1997-es piacra lépése azután – kis átfedéssel – a híres 9000-es búcsúztatását is jelentette. Az idén három új modellt is piacra dobtak: a 9-5-ösök csúcsát jelentő Griffint 3 literes, világelsőnek számító aszimmetrikus feltöltővel szerelt turbómotorral, az Estate kombit, valamint az Aerót, a leggyorsabb és legsportosabb Saab autót. Magyarországon tavaly 244 darab kelt el a típusból, ezzel a kocsi honi piaci részesedése kategóriájában 16 százalék, kétszer akkora mint az európai átlag. A 9-5-sel tavaly a Saab Magyarországon megduplázta értékesítését a megelőző évhez képest.

A népszerűségben nagy része van a biztonságnak. A kocsiban ülőket egyebek között aktív fejtámla is védi, ami a 9-5 piacra lépése óta alapfelszereltségnek szá-mít és Saab találmány. A Volvo az egy évvel később bevezetett S80-ba szerelt be először szintén a ráfutásos baleseteknél a nyaksérülés ellen a háttámlát aktiváló Whips biztonsági ülésrendszert. Ma már a 70-esekben és a 40-esekben is széria.

Sok évtizedes “járt utat”, a komótos 2 literes, 4 hengeres motort és a kockaformát hagyta el a Volvo az ezredfordulós dizájnért és az autóépítési csúcstechnikáért. Alig egy éve született meg a nagy 70-est méreteiben és műszaki tartalmában is “megfejelő”, Peter Horbury tervező keze nyomát viselő “északi fény”: az S80.

Nem véletlenül tartják telitalálatnak a Volvónál az új – 2,0-től 2,9 literesig több benzines szívó- és turbómotorral és egy dízelmotorral is készülő – zászlóshajót. A magyar piacon is 28 százalékos részesedést szerzett saját kategóriájában, olyan konkurensek mellett, mint a Mercedes E, a BMW 5, az A6. Tavaly októberi piacra lépése óta nálunk eddig mintegy 200 darabot adtak el a Torslandában készülő autóból.

Néhány hete mutatták be Frankfurtban a 80 Executive “luxus változatot”, amelyben növelték a hátsó két – fűthető – ülés előtti teret. (Kényelmi berendezések, televízió, video, fax, hűtő és pohártartó foglalják el az ötödik helyet.)

A két elegáns, remek limuzin között kevés érdemi minőségi különbséget találni. A német MOT szaklapnak azért jobban tetszett a “soft-turbo” Saab nagyobb forgatónyomatékának tulajdonítható karaktere, a Volvo takarékosabb 5 hengeres, 20 szelepes, harmonikus szívómotorjánál. A lap a többet fogyasztó Saabnak ugyanakkor felrója az átlagon felüli szolidságot. A provokatív vonalvezetésű S 80 futóműve rossz úton feszesnek találtatott. –

Ajánlott videó

Olvasói sztorik