Gazdaság

HULLÁMZÁS A TÉVÉK VERSENYÉBEN – Esmeralda-függőség

Visszavette a vezetést a TV2 az RTL Klubtól, miután az utóbbi holtszezonként kezelte a nyarat, míg vetélytársa ekkor is igyekezett a legjobb erőket felvonultatni.

Helyet cserélt Luz María és Mari Mar a TV2 műsorán a nyár derekán, utóbbinak ugyanis nagyobb sikere volt, s így kiérdemelte az előkelő fél nyolcas kezdési időpontot. Mindkét lány egy harmadiknak, Esmeraldának köszönhette jelenlétét a TV2-n. Az ő könnyfakasztó története előre megjósolhatatlan sikert hozott a konkurens RTL Klubnak, sokak szerint egymaga megfordította a közönségarányokat: a nézők este hat óra tájban a vak lány miatt bekapcsolták az RTL Klubot, majd ott ragadtak. Június derekán az RTL Klub sajtóközleményben tudatta, hogy megelőzte versenytársát: a 4 évesnél idősebb népesség körében 32,1 százalékos közönségarányt értek el a TV2 30,9 százalékával szemben június 1-je és 16-a között.

Június 23-tól azután az Esmeralda utolsó részeit már három egymást követő szerdán főműsoridőben vetítette az RTL Klub, minden korábbi nézettségi csúcsot megdöntve. A “költözés” azonban azt is megmutatta, milyen jótékony hatással volt korábban Esmeralda az őt követő Híradóra, az utóbbi nézettsége ugyanis ekkor azonnal visszaesett (lásd grafikonunkat). Hasonlóképpen, csökkent az RTL Klub egészének közönségrészesedése is.

A TV2 vezetői Esmeralda boldog esküvőjét, azaz a sorozat végét látva is mindent elkövettek, hogy akkori újsághirdetésüknek megfelelően “toronymagasan” biztosítsák vezető pozíciójukat. A júniusban – egyebek mellett Luz Maríával és Mari Marral – indult nyári műsorstruktúrát július 19-től módosították. “A visszatérő nézőknek tartalmas műsort kellett adni” – mondja erről Pintér Dezső, a TV2 elnöke. A cél elérése érdekében nem kímélték a pénzt, így például a drága és eredetileg őszre tervezett Észak és Dél című sorozatot már a nyáron vetíteni kezdték. “A befektetés anyagilag is megérte, a vezető pozíció gazdaságilag megtérül” – véli az elnök.

Az RTL Klubnál viszont úgy látják, nincs értelme túl sokat költeni a nyárra. “A július-augusztus Nyugat-Európában is holtszezon, s nem véletlenül. Az év első nagy megmérettetése május végén és júniusban történik, az igazi verseny pedig szeptemberben indul” – mutat rá Szabó Stein Imre kommunikációs igazgató. Az RTL Klub közönsége, amely jellemzően aktív keresőkből és gyermekes családokból áll, nyaralni megy. Ugyanakkor a TV2 nézőinek körében nagyobb arányban vannak inaktív, egy-két fős háztartásokban élő emberek, akik nyáron is otthon maradnak és tévéznek. Szabó Stein szerint képtelen gondolat, hogy az Esmeraldával magyarázzák az RTL Klub nyár eleji sikerét, azt pedig “pánikreakciónak” minősíti, hogy a TV2 olyan műsorokat kezdett nyáron sugározni, amelyek nagyon drágák, s az őszi időszakra valók.

A szeptember 6-án induló őszi műsorstruktúrában mindkét csatorna erősít. “Az RTL Klubon több lesz az újdonság, mint a TV2-n” – állítja Szabó Stein Imre. A Gyöngyössy Bence programigazgató nevével fémjelezhető műsorszerkezetből a Tébolygó című “intellektuális” show, a peres ügyeket újrajátszó Perpatvar, a sztárparádés esti filmek után még főműsoridőben jelentkező hírmagazin – Az Est -, s a Vészhelyzet legújabb epizódjai említhetők.

A TV2 a nyári műsorrend sikerére alapozva megtartja a délutáni filmsávot, de lesznek drága újdonságok is. Friderikusz Sándor új műsorához például a Cinecittában készíttették el a díszleteket, a filmekben pedig hemzsegnek majd a sztárok. Hétvégén mind nagyobb arányban szeretnék megnyerni a fiatalokat nekik szóló sorozatokkal és magazinokkal. “Egyre drágább a televíziózás Magyarországon, – mutatott rá a TV2 elnöke – a sikeres produkciók költsége eléri a nyugat-európai szintet.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik