Gazdaság

ÁLLÁSHIRDETÉS INTERNETEN – Karrierszörf

A középvezetők és a speciális szakemberek keresésénél a személyzeti tanácsadó cégek nélkülözhetetlen eszközévé vált az Internet.

Ha begépeljük az “állásajánlat” szót egy internetes keresőprogramba, akkor eredményül közel négyszáz olyan weboldalt tartalmazó listát kapunk, melyekben kedvünkre válogathatunk a megpályázható munkakörök között. Általános tendencia, hogy ha egy cégnek szüksége van például rendszergazdára vagy PR-menedzserre, akkor hirdetését a világhálón is közzéteszi. Hasonló módon járnak el a személyzeti tanácsadó cégek is, amelyek nemcsak az aktuális ajánlatokat közlik, de a jövőbeni munkavállalóknak lehetőséget biztosítanak arra, hogy a nyilvántartásukba is bekerüljenek.

Rácz Péter, a Hill International vezető tanácsadójának becslése szerint a jelentkezéseknek már több mint egyharmada elektronikus úton érkezik. Szerinte könnyebb helyzetben vannak azok, akik ezt az utat választják, mert egyrészt láthatják az aktuális állásajánlatokat, s így konkrétan megjelölhetik, hogy mire pályáznak, másrészt a jelentkezésnél űrlap segíti őket, ezzel pedig elkerülhető, hogy elfelejtsenek magukról olyan információkat megadni, amelyek feltétlenül szükségesek. Az elektronikus média előnye a nyomtatott sajtóval szemben, hogy a publikálható megbízások mindegyike egy helyen közzétehető, és terjedelmileg sem korlátozott. Rácz Péter azonban hangsúlyozta: egy állás betöltése előtt az esélyessé vált pályázóval a személyes találkozás továbbra is a kiválasztási folyamat meghatározó lépése marad.

“A selection, a hirdetéses kiválasztás, egyre növekvő mértékben használja az internetes szolgáltatásokat” – mondta Tóth Tamás, a H. Neumann International ügyvezető igazgatója. Ebben a szakmában is fontos az idő és a költség, ami nagymértékben csökkenhető a világháló használatával. Elterjedésének köszönhetően lényegesen bővül a potenciálisan számításba vehetők köre. Az on-line adatbázisokba most még jellemzően számítástechnikával, távközléssel, marketinggel foglalkozók, és nagyobb részt a fiatalabb korosztályhoz tartozók jelentkeznek be. Az elektronikus eszközök a középvezetőket és a magasan képzett szakembereket igénylő állások betöltésénél segítik leginkább a személyzeti tanácsadók munkáját. Az executive search, a felső vezetők keresése és kiválasztása döntően a hagyományos módszerekkel történik, bár nemzetközileg ezen a területen is várható az internet nyújtotta lehetőségek bővülő felhasználása.

A H. Neumann érdekeltségi körébe tartozó Take it Kft. az elsők között jelent meg a weben álláshirdetéseivel. “A világháló legfőbb előnye a gyorsaság és a rugalmasság” – fejtette ki Himer Christa ügyvezető igazgató. A hirdetések változás esetén könnyen módosíthatók, így azok mindig aktuálisak.

“Az internet nyújtotta lehetőségek akkor használhatók ki a legjobban, ha sürgősen kell rátalálni a megfelelő emberre, illetve ha speciális tudást igénylő állást kell betölteni” – véli Nagy Barbara, a Dr. Telkes Vezetői Tanácsadó Iroda vezetője. Nyilvántartásukban több mint tízezer ember önéletrajza és adatai találhatók meg. Akik hozzájuk jelentkeznek, azok nemcsak belföldi állásokra pályázhatnak, hanem a külföldi keresések látókörébe is bekerülnek az IMD International Search nemzetközi szervezetnek köszönhetően.

A H. Neumann munkatársa, Dávid Béla szerint az Internet ilyen irányú használatának dinamikus növekedését jelzi, hogy míg egy évvel ezelőtt a világ legnagyobb 500 cége közül mindössze 17 százalék használta az információs szupersztrádát betöltetlen állásainak meghirdetésére, addig mára ez az arány 45 százalékra nőtt. Ennek köszönhetően az átlagos keresési idő átlagosan 25-30 százalékkal csökkent, a fent említett ötszáz cég egyikénél például a korábbi 113 napról 45 napra mérséklődött. Leginkább szerinte is az úgynevezett “high tech” cégek – a számítástechnikával és a távközléssel foglakozók – használják ki ezeket a lehetőségeket. Közepesnek mondható a gyógyszeripari, és általában a gyártó vállalatok érdeklődése. Legkevésbé a vendéglátó, a turisztikai és a kiskereskedelmi cégek veszik igénybe a munkaerő toborzásnak ezt a fajtáját. Nemcsak szakmák szerint, hanem kontinensenként is eltérőek az arányok. Amerikában már több mint 2,5 millió önéletrajz olvasható a hálón, ami azt jelenti, hogy a munkavállalók egy százaléka ad magáról így információt. Nyugat-Európában ez a mutatószám csak 0,5 százalék.

Szakemberek szerint Magyarország a következő egy-két évben behozza lemaradását, és legalább az európai szintet megközelíti. A cégeknek számolniuk kell azzal, hogy a kvalifikáltabb munkavállalók egyre nagyobb része az Internet segítségével keresi meg jövőbeni munkahelyét.

Állásajánlatokat tartalmazó weboldalak linkgyüjteménye: http://www.wesselenyi.com/karrierlinks.htm

Ajánlott videó

Olvasói sztorik