Gazdaság

VIRTUÁLIS IRODÁBAN AZ ANDERSEN CONSULTING – Kofferbe költöztek

Világszerte lemondhatnak saját íróasztalukról az Andersen Consulting alkalmazottai. Korszerű számítógépes háttérrel, feladatra tervezett irodahelyiségekben dolgoznak tovább.

Benoit Genuini, az Andersen Consulting ipárizsi irodájának vezetője kezében egy fekete táskával felszállt a metróra, hogy átköltözzön a cég új irodájába, a Diadalív közelébe. A táskában benne volt minden, amit átvihetett. Ez a kollégáira is érvényes volt. Az irodavezető egyúttal búcsút mondhatott a saját szobának, az új, virtuális irodában ilyesmi senkinek sem jár.

Philippa Reid, a budapesti főnök annyival járt jobban, hogy neki csak pár emeletet kellett lifteznie az East-West Business Centerben lévő régi irodából az újba. Ráadásul egy bordó bőröndbe csomagolhatott, és még a titkárnője is segített neki. Igaz, az volt az utolsó alkalom, hogy elmondhatta, saját titkárnője van, a virtuális irodában ugyanis két titkársági csoport segíti a munkát – mindenkiét egyformán.

MEGSZŰNIK A HIERARCHIA. Az új iroda bejárata még nem különbözik feltűnően a régitől. Ám a recepció mellett van egy számítógép, amely az éppen beérkező munkatársaknak megmutatja, melyik szobába mehetnek dolgozni. Ezek a szobák nem személyre szólóak, hanem feladatra: van tárgyalásra, csoportmunkára, egyéni feladatvégzésre és van videokonferenciára alkalmas terem is. Hosszú telefonbeszélgetésekre hangszigetelt fülke szolgál, a vendégeket bőrfoteles társalgóban fogadják. Mindenki előre megadja, mikor milyen munkát fog végezni, s a számítógép ennek megfelelően osztja el a helyeket. Az elosztásnál pedig ismét nem a hierarchia dönt: az alacsonyabb beosztású munkatárs előnyben van még az ügyvezető igazgatóval szemben is, ha az ő feladata üzleti szempontból fontosabb.

Mielőtt bárki felkeresné a számára kiosztott szobát, a raktárból elhozza a saját bőröndjét, amelyben a papírjait tartja. Ennyi lehet, nem több. A költözés előtt mindenki szortírozott: a felesleges papírokat kidobták, a mások számára is értékkel bírókat a könyvtárnak adták, az egyéni munkát szolgálók a bőröndbe kerültek. A többi információ számítógépen van. Mindenki viszi magával a laptopját, de még a vonalas telefonját (s annak a számát) is: minden íróasztalnál csatlakozók vannak, s a megfelelő kombináció beütése után a központ tudni fogja, melyik számra érkező hívást hova kapcsolja.

Az Andersen Consulting a további növekedés feltételeinek megteremtése érdekében szánta el magát arra, hogy munkatársait világszerte virtuális irodába költöztesse. A városközpontokban emelkednek az ingatlanárak és az irodabérleti díjak, sok cég ezért a külvárosokba költözik. Az Andersen a központban marad, de a helyet a korábbinál jóval takarékosabban használja ki. A tanácsadók úgyis sokat tartózkodnak az ügyfeleknél, ilyenkor az irodában árválkodó székük és asztaluk tiszta pénzpocsékolásként jelenik meg. Az előző iroda 770 négyzetméteres volt, s 110-en már nagyon szűken voltak benne. A jelenlegi már 1200 négyzetméteres, de a számítások szerint 340 fővel is kényelmes lesz.

ÖNTERÁPIA. Kezdetben az érintettek nem lelkesedtek az ötletért. A virtuális irodaterv első megbeszélésén a világ különböző pontjairól összegyűlt vezetők éjszakába nyúlóan tiltakoztak ellene. “Még szerencse, hogy másnapra stresszoldó program volt beiktatva” – jegyezte meg a nemzetközi tanácsadó cég pszichológusa. Az is szerencse, hogy az Andersen Consulting változáskezeléssel is foglalkozik (Figyelő, 1999/19. szám), az erre szakosodott budapesti csapat három hónapig a saját kollégáit “kezelte”, mígnem mindenki elfogadta a változtatást.

Sőt, ma már örülnek is neki. “A partnerek vesztettek előjogaikból, de a tanácsadók jobban jártak” – mondja Philippa Reid, aki láthatóan ugyanolyan jókedvű és energikus saját szoba, asztal és titkárnő nélkül is, mint annak előtte. A tanácsadók azért jártak jobban, mert a korábbinál több segítséget kapnak munkájukhoz. A két titkársági csoport több embert s intenzívebben szolgál ki, mint korábban.

A cég kibővítette a házvezető (concierge) csoportot is, amelynek az a feladata, hogy a tanácsadók helyett elvégezze azok ügyes-bajos dolgait. Elmennek a tisztítóba vagy reklamálnak a szabónál, abból a megfontolásból, hogy olcsóbb, ha a csak munkaidőben elintézhető dolgokat nem a saját – magas – órabérük terhére végzik a tanácsadók. Az iroda magyar jellegét is igyekeztek hangsúlyozni: a munkaszobákat híres magyar emberekről, például Kossuth Lajosról, Jókai Mórról, Neumann Jánosról, valamint az egyenjogúság jegyében Kozmutza Flóráról és Hugonnai Vilmáról nevezték el.

“Mindez elképzelhetetlen megfelelő technológiai háttér nélkül” – mutat rá Philippa Reid, aki szerint a nálunk pillanatnyilag egyedülálló iroda Budapesten is találhat követőkre. Nagy értékesítő részleggel dolgozó cégek például bízvást bevezethetnék, hiszen ez még ösztönözné is a menedzsereket arra, hogy többet legyenek az ügyfeleknél.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik