Gazdaság

Ízlések és tréningek

Tréninget mindenekelőtt a multik itteni leányvállalatai igényelnek. Közülük például az OMV valamennyi dolgozója számára tart személyi fejlesztő programokat. Van például általános képzés, csapatépítés és a hatékony időbeosztást segítő képzés. A felső vezetők az anyacégnél Bécsben vesznek részt management-ismereteket nyújtó tréningeken. Az üzemanyag- és kenőolaj-nagykereskedelmet is végző társaság értékesítéssel foglalkozó munkatársai eladásösztönző tréninget kapnak, ennek része a “training on the job”, azaz a napi tevékenység megfigyelése és utólagos kiértékelése. Az OMV többnyire olyan nemzetközi tréningcégekkel dolgozik, amelyekkel az anyavállalat is kapcsolatban áll. Előfordul azonban, hogy egy feladatra itthon keresnek szolgáltatót, ilyenkor versenyeztetik a jelölteket, s a döntésben a legfontosabb szempont a minőség, a jó referencia, sokszor meg is keresik a korábbi megbízókat, érdeklődnek a tapasztalataik felől. A töltőállomások üzemeltetőivel, az alkalmazottakkal az OMV saját trénere foglalkozik. Az új munkatársak – így a nemrég megvásárolt BP és Mobil kutak dolgozói – mindenekelőtt technikai jellegű oktatást kapnak, például a hitelkártya, a kassza kezeléséről. Ezután következik az értékesítési és a kommunikációs tréning, mindkettő három fázisban. Elsőként elméleti előadást tartanak, ekkor mód nyílik a megismerkedésre, a problémák feltárására is. Másodikként szituációs gyakorlatok következnek, általában kint a kutaknál. Ilyenkor OMV-megbízottak ismeretlen vásárlóként jelennek meg, s előre eltervezett helyzetekben tesztelik a dolgozókat. Ezek alapján a harmadik fázisban még csiszolják a korábban elsajátított ismereteket. A képzéshez motivációs rendszer is társul: a tesztek eredménye alapján ítélik oda az “Év kútkezelője” és az “Év kasszakezelője” címet, az üzemeltető partnerek pedig milliós nagyságrendű díjat kaphatnak.

A Tesco áruházlánc csaknem kizárólag a brit anyacég tréningjeire támaszkodik. A felső vezetők jellemzően általános management-képzést, csoporttréninget, személyiség fejlesztő tréninget kapnak. Hasonlóan, a középvezetőknél is arra helyezik a hangsúlyt, miként lehet hatékonyan dolgozni, az időt beosztani, jó döntéseket hozni, az embereket motiválni. Minden áruházban dolgozik saját tréner, aki a központi koordinátortól tanulta meg a szakmát, s tőle kapja a képzési anyagokat is, amelyeket a helyi sajátosságokhoz igazítanak. –

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik