Gazdaság

Eltérő mércével

Szükséges-e, hogy a magyar állami televíziózás részt vegyen a kereskedelmi televíziók között a reklámért folytatott vetélkedésben? Ez a gondolat fogalmazódott meg bennem, amikor a Csillagok háborúja című cikket (Figyelő, 1999. május 13-20.) olvastam. Ismeretes, hogy a tízmilliárdos adósságot felhalmozó MTV-nél az új vezetés – helyesen – nagyszabású leépítésre készül. Mint költségvetésből alimentált szervezet, a kereskedelmi televíziókkal versenyezni nem tud. Jelenleg három televíziót tart el a költségvetés: az MTV1-et és 2-t, továbbá a Duna TV-t. Felmerül a kérdés: nem elég-e egy állami műsor a hazai közönségnek és egy – a Duna TV – a Kárpát-medenceieknek? Ezeknek nem kell vetélkedniök a reklámért, maradjon az a kereskedelmi televíziók sikerének a mércéje. Persze azt is tisztázni szükséges, hogy a költségvetésből finanszírozott két műsor legyen kormányfüggetlen, úgy, ahogyan az a BBC-nél észlelhető. Feladatuk legyen bel- és külpolitikai hírek, információk, kulturális, tudományos, művészeti, társadalompolitikai hírek és viták sugárzása, továbbá általános ismeretterjesztés. Példaként a német 3SAT-ot hozom fel, amelynek műsorán naponta nemcsak a német közszolgálati híradó, hanem svájci és osztrák híradó is látható. Egyébként nem tartom valószínűnek, hogy tízmilliós lakosságú országunk meglehetősen szegény társadalma hosszú távon képes olyan sok kereskedelmi tévé hirdetői számára kecsegtető piaccá fejlődni, mint ahány műsor jelenleg a különböző kábelhálózatokon fogható. Bár tévednék ezzel a próféciával!

DEL MEDICO IMRE

Budapest

Ajánlott videó

Olvasói sztorik