Gazdaság

Az első száz év

Évszázados múltját ünnepeli az Opel autóipara. Szentgotthárdon is örülhetnek ennek, még akkor is, ha a kínai exportra gyártott utolsó Vectrával nyáron vége lesz az autó-összeszerelésnek; a motorok és hengerfejek mellett hamarosan indul ugyanis a sebességváltó-gyártás.

Biciklivel és varrógéppel kezdte a termeilést Adam Opel 1862-ben alapított céige. A varrógéppiac később telítődött, ezért az üzletet tovább vivő fiai a gépkocsigyártásba menekültek. Az eredeti cégalapítástól számítva 37 évet kellett várni, amíg kipöfögött a csarnokból az arisztokratikus nevű Opel Patent-Motorwagen System Lutzmann. Az Opel-fivérek 1899. januárban szerezték meg a dessaui Friedrich Lutzmann autógyártó üzemet, és már ez első évben 11 ezer darab, “kézzel készített” Opelnek örülhettek a vevők. Az első saját modell az Opel Motorwagen 10/12 PS az 1902-es Hamburgi Autószalon üdvöskéje volt. A premiermodell óta a legrégebbi német autógyár, az Opel 50 millió járművet gyártott; piaci részesedése Nyugat-Európában 12 százalék körüli.

Az Opel élen járt a gyártástechnika korszerűsítésében. A cég 1910-ben vezette be az úgynevezett építőszekrény-elvet, amelynek alapján a karosszériákhoz a vevő igénye szerint különböző motorokat és alvázakat társíthatott a gyártó. A Rüsselsheimtől délre fekvő versenypályán 1928-ban már 238 kilométeres sebességet ért el a rakétahajtású Opel RAK 2. Egy évvel később vette át a General Motors az Adam Opel AG-t. Az új Opel Olympia 1935-ben az első nagy sorozatszámban készült önhordó karosszériás autó volt; a sorozatnagyság ebben az évben túllépte az évi 100 ezer darabos bűvös határt. Egy esztendővel később már a legnagyobb európai autógyárrá vált az Opel. Az egymilliomodik rüsselsheimi autó 1940-ben készült el. A második, a bochumi Opel autógyár a cégalapítás századik évfordulóján indult. Az itt készülő Kadettből – a már oldalütközés-védelemmel ellátott Astra 1991-es bemutatásáig – 11 milliót gyártottak. Korszakos jelentőségű volt az 1992-es év is, amikor Szentgotthárdon, valamint – a volt Warburg gyár helyén – Eisenachban új Opel üzem indult. Az idei, jubileumi év ékessége pedig az Astra padlólemezé-re épített, egyterű Zafira. A szentgotthárdi Opel gyárban nyolc sikeres év után befejeződik az autó-összeszerelés. Az Astrák után – kínai megrendelésre – 4 ezer Vectra összerakásával folytatódott tavaly decembertől az autóépítés, amely várhatóan az idén nyáron fejeződik be végleg. A váltáshoz mintegy 130 millió forintot fordított az Opel Járműgyártó Kft. a más méret miatti új célszerszámok beszerzésére. Az autó-szerelde helyén 230 millió márkás beruházással 2001-ben induló, évi negyedmillió darabos kapacitású sebességváltógyárat létesítenek. A szentgotthárdi gyárban egyébként összesen 80 ezer 835 darab Astra készült és eddig több mint 1,5 millió Ecotec-erőforrást állítottak össze. Az idén félmilliónyi motor és 380 ezer hengerfej előállítását tervezik.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik