Gazdaság

HONI AUTÓGYÁRAK – CSÚCSRA JÁRATVA

AUDI. A tavalyi, várhatóan mintegy 448 milliárd forintos (3,5 milliárd márkás) árbevételével a hazai gyártók élén a győri Audi Hungaria áll. A tervek szerint a cég (az elmúlt évi 14 ezer darab után) az idén tovább bővíti a TT Coupék összeszerelését, s tavasszal megkezdi a nyitott TT Roadsterek gyártását is. A megcélzott darabszám a piaci siker hatására időközben 30-ról 40 ezerre módosult. A motorgyártásban pedig az 1998-ban készített egymillió erőforrás után 10 százalékos növekedés várható ebben az évben. A győri Audi-bázis – úgy tűnik – ennyivel sem éri be, hiszen további motorgyártással kapcsolatos beruházásra pályázik az ingolstadti központnál. Információink szerint a győri társaság ebben a hónapban 79 millió forintos honvédségi ingatlant vásárolt; az Audi eddigi magyarországi beruházásai immár megközelítik a 800 millió márkát.

SUZUKI. Legalább 68 ezer darab Swift az idei terv a Magyar Suzuki Rt. 70 ezer darabos éves névleges teljesítményű esztergomi gyárában. Az üzem két műszakban termel, és készül a bővítésre. A Suzuki és az Opel új mini egyterű ikermodelljének gyártási előkészületeire mintegy 16 milliárd forintot fordít a társaság, 2000 januárjától ugyanis indul a gyártás. Évente 50 ezer ilyen kocsit készítenek majd Esztergomban, azt azonban még nem tudni, hogy a jelenlegi 70 ezer Swift mellett, vagy azok rovására. (A mintegy 80 ezer darab Opel-változatot a Lengyelország gliwicei különleges gazdasági övezetében lévő bázisán gyártja majd a GM, ahol most az Astra Classicot készítik.) Esztergomban a felkészülés során a jelenlegi Swift-szalagot bővítik. A tervekben szerepel a gyártócsarnok épületének nagyobbítása is. Suzuki motorgyár Magyarországra telepítéséről azonban nincs szó, ilyen szerény darabszámnál ugyanis nem fizetődne ki.

OPEL. A megrendelések felfutása nyomán már tavaly decemberben bevezették a folyamatos termelést – a negyedik műszakot – az Opel szentgotthárdi gyárában, a motorszereldében. Így – a 410 ezer darabos névleges teljesítményt jócskán meghaladóan – 530 ezer darab 16 szelepes Ecotec erőforrás (tavaly 420 ezer volt a tényleges darabszám) és 380 ezer (az 1998. évinél 100 ezerrel több) hengerfej előállítása szerepel az idei tervekben. Mintegy 230 millió márkás beruházással 2001-ben indul a szentgotthárdi komplexumban az Opel automata-sebességváltó gyára.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik