Gazdaság

KÖZPÉNZZEL FŰTENEK

A magyar vasút finanszírozása nem idegen a nemzetközi gyakorlattól: a személyszállítás szerte a világon ráfizetéses, ezért az államok például egész Európában támogatják ezt a tevékenységet. A magyar MÁV-állam közötti megállapodás így nemcsak az 1993-ban elfogadott új vasúti törvényben foglaltaknak felel meg, hanem egyben EU-konform is. Az európai jogszabályok azonban azt is kimondják, hogy csak a személyszállítást és az ehhez kapcsolódó infrastruktúrát támogathatja az állam, de nem “illik” finanszíroznia az áruszállítást. Ez alól csak az egyébként szintén ráfizetéses kombinált szállítás jelent kivételt, az európai uniós jogszabályok ugyanis megengedik az össztársadalmi célok – ilyen például a környezetvédelem – közvetett állami támogatást. Ennek értelmében juttathat például a magyar központi költségvetés is az idén 1,8 milliárd forintot a kombinált szállítás és a hozzákapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére. Talán egyetlen ponton tér el két EU-országban – Németországban és Franciaországban – az európai gyakorlattól a vasútfinanszírozás. Mivel ezekben az országokban meghatározó szerepe van a regionális vasutaknak, itt az önkormányzatok kapják a közlekedés működtetésére fordítható állami pénzeket, s a települések vezetői döntik el, mely alágazatot, milyen mértékben támogatják a központi költségvetésből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik