Gazdaság

Mire a levelek lehullanak…

Jövőre a személyi szám helyett az adóazonosító jel alapján azonosíthatja az APEH az adóalanyokat. Az e jelet is tartalmazó adó-igazolványok kiküldését az állampolgároknak szeptember közepén kezdi meg a hatóság. Radovics Attila, az APEH illetékes főosztályvezető-helyettese azt ígéri: október elejére már be is fejezik ezt a munkát.

Az Alkotmánybíróság döntése után tavaly határozott úgy a parlament, hogy a személyi szám helyébe három különböző azonosító jel lép: az adózással kapcsolatos nyilvántartásokra az adóazonosító jel; a jóléti és szociális igazgatással kapcsolatos nyilvántartásokra a társadalombiztosítási azonosító jel (a taj-szám); a személyi adat- és lakcímnyilvántartásra pedig a személyi azonosító szolgál majd. Arról is döntöttek a képviselők, hogy az adóazonosító jelet az APEH-nak adóigazolvány formájában kell eljuttatnia a polgárokhoz. Az adóigazolvány az adóazonosító mellett a polgár nevét, születési helyét és idejét, az anyja nevét és a kiállítás keltét is tartalmazza.

Az adóigazolványok gyártására, postázásra való előkészítésre az adóhatóság pályázatot írt ki, amelynek győztese az MPC Card Systems Kft. lett. Az adóigazolvány egy vékony, pasztellszínű, a hamisítás ellen többfokozatú védelmet nyújtó, a bankkártyához hasonló műanyag kártya lesz, amelyből szeptember közepétől napi 500 ezer darabot küldenek ki – tájékoztatott Radovics Attila. A főosztályvezető-helyettes szerint így elvileg október elejére minden olyan állampolgár megkapja adóigazolványát, aki korábban már az APEH-hel kapcsolatba került

A küldemények a kártya mellett egy kísérőlevelet is tartalmaznak majd, amelyben az adóhatóság tájékoztatja a polgárokat az igazolvány használatáról. Azok a polgárok, akik nem szerepelnek az APEH nyilvántartásában, illetve 1996-ban szereznek először adóköteles jövedelmet, októbertől az adóhatóság igényelhetik irodáiban az adóigazolványt.

Ezt a kis plasztikkártyát jól meg kell őrizni, mert ha elvész, annak anyagi vonzata is van. Az első kártyát ugyanis még ingyenesen juttatja el az APEH az adóalanyokhoz, a későbbi kártyák után viszont már illetéket kell fizetni. Az adóigazolványt végül azért is meg kell őrizni, mert aki nem rendelkezik vele, annak jövedeleméből a kifizető 1997-től a legmagasabb kulcs szerint vonja le az adót.

Előfordulhat azonban az is, hogy az adóhatóság bevonja az adóigazolványt – halál esetén, ha az igazolványban foglalt adat megváltozik, sőt akkor is, ha az országot elhagyó polgár adójának soron kívüli megállapítását kéri. Bevonják az igazolványt, ha az adózó által felhasznált adóigazolvány hamis vagy hamisított, illetve az abba bejegyzett adatok tévesek vagy hamisítottak.

Az adóhatóság ígéretet tett a személyes adatok védelmére. Az igazolványok gyártása, illetve “megszemélyesítése” belföldön, ideiglenesen erre a célra kialakított zárt telephelyeken, az APEH folyamatos ellenőrzése mellett történik. Az adóhatóság szerint az adatok fizikai és számítógépes védelme is megoldott, tehát illetéktelen nem férhet hozzá az adatokhoz.

Közel 7 millió adóigazolványt gyártat le az adóhatóság a Központi Nyilvántartó és Választási Hivataltól folyamatosan átvett, karbantartott adatállomány alapján. Az APEH ennek ellenére felkészült arra, hogy lesznek problémák, akadnak majd adateltérések. Éppen ezért az igazgatóságokon kívül az országban 63 kirendeltséget hoznak létre, amelyek szeptember közepétől már fogadják a “problémás” ügyfeleket.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik