Gazdaság

POLGÁRI REPÜLŐGÉPGYÁRTÁS – A piacbővülés gondjai

A’90-es évek elejének recessziója után, úgy tűnik, jóra fordul a polgári repülőgépgyártók sorsa. Az európai Airbus az év első hét hónapjában 189 megrendelést kapott, miközben tavaly egész évben 106 megrendeléshez jutott. A már tavaly kiváltságos helyzetbe került Boeing – az amerikai gyártó 346 megrendeléssel messze listavezető volt – július végéig 301 gépre kapott felkérést. Elemzők szerint a gyártók további nagy megrendelésekre számíthatnak a közeljövőben, hiszen a polgári légi közlekedési piac évente átlagosan 5 százalékkal bővül.

Paradox módon a hirtelen piacbővülés egyelőre több gondot, mint örömet okoz a gyártóknak, akik gyors kapacitásbővítésre kényszerültek. A Boeing például jelenleg 19 gépet állít elő havonta, ám ahhoz, hogy az igényeknek eleget tudjon tenni, 1998-ban már havi 34, 1999-ben pedig havi 46 gép előállítását kell megoldani Seattle-ben. A Boeing 1995 végéig jócskán leépítette eszközeit, miután 1992-ben még 446 gépet gyártott, tavaly 206-ra volt szükség.

Most mintegy 8000 új munkatárs felvételét jelentette be a társaság, amely azonban csak óvatosan bővíti kapacitásait. A konkurencia ugyanis nem veszélytelen, ahogy az már többször is bebizonyosodott a repülőgépgyártó-piacon. A közelmúltban a brit Economic Policy-ban megjelent tanulmány szerint az Airbus 25 évvel ezelőtti megjelenése a piacon évi 2 milliárd dollárral rövidítette meg a Boeinget.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik