Gazdaság

ELNÖKVÁLTÁS AZ IKARUSNÁL – Garázsmenet?

Szétdarabolva eladni; a kisebb kapacitású székesfehérvári gyárat bezárni; esetleg felszámolni – ezek az Ikarus, a magyar buszgyártás fennmaradásának feltételei. Bár az ÁPV Rt. a felszámolást javasolta, nem biztos, hogy a kormány augusztus 15-i ülésén emellett dönt. Az új elnök személyéről a járműgyártó cég augusztus elsejei rendkívüli közgyűlése után határoznak.

Az Ikarus Rt. elnökét, aki sürgette a szerinte kiutat jelentő privatizációt, a múlt hét elején menesztették. Angyal Ádám szerint épp ez a gyorsítás sértett bizonyos érdekeket. Nyilvánvaló, hogy az Ikarusba 50 millió dollárt invesztáló oroszok szeretnének mielőbb a pénzükhöz jutni. Amennyiben bármelyik most javasolt megoldás kerülne előtérbe, bizonyosan csak korábbi befektetésük töredékéhez juthatnának hozzá. Jóllehet, az orosz tulajdonosok pontosan tisztában vannak azzal, hogy a magyar állam sohasem fogja a jelzett összeget a kezükbe nyomni, mégsem tágítanak elképzelésüktől. És persze azt is tudják, hogy semmit sem értek el Angyal menesztésével, hiszen a piaci szükségszerűség épp azt diktálja, amit ő mondott. Érdeksérelem érheti az oroszok mellett a dolgozókat is, mivel az ÁPV Rt. nem tudná fizetni a felszámolás során elbocsátandó dolgozók végkielégítését. Tavaly ősszel ugyanis a kormány úgy döntött, hogy többé nem ad állami pénzt az Ikarus életben tartásához. (Akkor kapott a járműgyártó 3 milliárd forint hitelgaranciát – úgy tűnik, utoljára.)

Az rt. pénzügyi helyzetét ismerők valószínűleg elcsodálkoztak azon az optimizmuson, amely az Ikarus múlt heti felügyelőbizottsági üléséről szóló tudósításokból áradt. Jevgenyij Ljubinszkij, a testület orosz vezetője kifejezte meggyőződését, hogy a megrendelések növekvő állománya fölöslegessé teszi a felszámolást. Kifejezte azon reményét is, hogy a kormány a privatizáció mellett dönt majd. Azt viszont nem részletezte, milyen eséllyel értékesíthető a vállalat, amely 12 milliárd forintra becsült adósság alatt nyög, fővárosi és vidéki gyára párhuzamosan működik, s óriási kapacitás- és munkaerőtöbblettel küszködik.

Becslések szerint az Ikarus az idén akár 1300 buszt eladhat. A borúlátóbb értékesítési terv 1100 buszról szól. Ez még tizede sincs annak, amit a járműgyártó (KGST-beli) fénykorában értékesített. Legutóbb 168 autóbusz gyártására kapott rendelést az Ikarus, miután megnyert egy tendert Oroszországban, és versenyben van egy újabb, 429 darabos megrendelésért. A Ljubinszkij által emlegetett 1000 darabos újabb tender azonban – amelyről az Atex jövő tavasszal dönt – egyáltalán nem biztos, hogy kedvezően alakul az Ikarus számára.

Mint ahogyan az sem igazán megnyugtató, hogy a múlt heti felügyelőbizottsági ülésen szó sem esett a követendő új vállalati stratégiáról.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik