Gazdaság

Nem lélekmelengető az import helyzete

A magyarországi égetettszesz-forgalomban mintegy egymillió kartont (10-15 milliárd forintot) tesz ki az import, ha ideszámítjuk azt a 500 ezer kartonnyi italt is, amelyet importált alapanyagokból Magyarországon állítanak elő. Az importőrök egyik csoportjába azok a hazai tulajdonban, többnyire magánkézben lévő, főleg kisebb vállalkozások tartoznak, amelyek igyekeznek olcsón beszerezni az árut, számukra általában nem a márka a fontos. Közéjük tartoznak azok a nem éppen makulátlan vállalkozások is, amelyeket a konkurens nemzetközi cégeknél csak úgy emlegetnek: “one shot dealers”, egylövetű kereskedők. Ők azok, akikről versenytársaik azt gondolják, hogy a tényleges vételárnál lényegesen alacsonyabb értékekről kiállított számlákkal hozzák be az italokat az országba, majd a hasznot zsebre vágva szinte azonnal felszívódnak. Egy cég, egy ügylet. Az importőrök másik csoportjába a Szeszesital Importálók Egyesületébe (SZIE) tömörült tizenhárom cég tartozik. Ebbe az elitklubba csak azok kerülhetnek be, akik kizárólagos importőrei a világ száz legnagyobb italmárkája közül valamelyiknek. Ezek a cégek összesen körülbelül 250 ezer kartonnyi italt importálnak, körülbelül ugyanannyit, mint az egyesületen kívüliek. Győry László, a Seagram Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója, a SZIE elnöke szerint az általuk forgalmazott italok fő fogyasztói csoportját a világ fejlettebb országaiban az a felső- és középosztály alkotja, amely egyre zsugorodik Magyarországon. Az import-őrök ezért manapság már azon is törik a fejüket, hogy az az olcsóbb “economy” kategória felé elmozduló keresletet hogyan elégíthetnék ki. Séllyei Gábor, a SZIE főtitkára szerint legalább azt jó volna tudni, hogy kik importálják az olcsó és többnyire gyenge minőségű italokat, megvannak-e ezeknek a szükséges engedélyeik. A SZIE annyit már elért a vámszerveknél, hogy palackonként egy küszöbárnál, például egy dollárnál olcsóbban ne lehessen behozni az országba a whiskyt, illetve a nemzetközi italkereskedelem elfogadott kategóriákba (gin, vodka, brandy stb.) tartozó italokat. Az one shot dealerek versenyelőnyét ez jelentősen csökkenti. Az importőrök viszont az őket terhelő vámokat és adókat is soknak tartják. A külföldi társaságok azonban hosszú távra terveznek, s arra számítanak, hogy vége lesz a recessziónak. Győry László szerint a Seagram tapasztalatai alapján nem szabad feladni az imázsépítést, a neves hotelekben, éttermekben és a catering piacon mindenütt jelen kell lenniük. Miként a legjobb kiszolgálást és szolgáltatást nyújtó ötezer boltban is abból a 25 ezerből, amely import italt forgalmaz.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik