Gazdaság

SZIGORÚBB SZÁLLÍTÁSI SZABÁLYOK – Füst- és szeszmentes TIR

Az eddigieknél szigorúbb feltételekre, fokozottabb ellenőrzésre számíthat az a fuvarozó, aki az áruknak TIR-igazolvánnyal történő nemzetközi fuvarozására vonatkozó vámegyezmény (TIR Egyezmény) hatálya, azaz TIR Carnet nemzetközi vámokmány fedezete alatt akarja fuvarozási tevékenységét folytatni.

Az Európai Unió Gazdasági Bizottságának ajánlásai alapján a Nemzetközi Közúti Fuvarozási Unió (IRU) arra kényszerült, hogy a T-Egyezménnyel összhangban kijelölje azoknak a magas kockázatú áruknak a körét, amelyek még a nemzetközi vámokmány fedezete alatt sem szállíthatók. Ezek az áruféleségek 1996. április 1-jét követően, az előzőleg már kizárt dohánygyártmányokkal és szeszipari termékekkel egyetemben kizárólag eseti és egyedi vámbiztosíték-rendszer keretében fuvarozhatók az Európai Unió országaiba.

Mindez annak a feketekereskedelmi hullámnak az eredménye, amely az 1992-94. között rányomta bélyegét a nemzetközi áruszállításra, annak ellenére, hogy a jogsértő magatartást tanúsítók pedig csak néhány ezrelékét képezték az összes közreműködőnek. Nem riadtak vissza a nemzetközi fuvarozási és vámokmányok hamisításától, de nem egy esetben a szállítójárművek teljes okmánykészletét is manipulálták, nem létező forgalmi rendszámokkal fuvaroztak nem létező cégektől nem létező cégeknek. Olykor “jól csengő” nevű cégeket bíztak meg, melyek sokszor semmit sem tudtak az egészről. Általában a német, a francia és a spanyol hatóságok derítették fel az eseteket, a közreműködők között magyar fuvarozó cégek is szerepeltek. A legutóbbi lépést a TIR Egyezmény elfogadása (1975. november 14.) óta több is megelőzte, amint az előbbiekben utaltunk rá az IRU 1994. november 30-án megszüntette az úgynevezett TABAC/ALCOHOL megkülönböztető jelű okmányok kibocsátását, majd pedig 1995. augusztus 1-jével külön is meghatározta az úgynevezett magas kockázatú termékek, vagy ahogy ez a fuvarozói körökben közismert, az “érzékeny áruknak” a körét. Az ENSZ Európai Gazdasági Bizottságával egyetértésben kerültek kidolgozásra azok az általános szabályok, amelyek meghatározták ezeknek az áruknak a fuvarozási feltételeit. Ezeknek a “stratégiai cikkeknek” a fuvarozása esetén külön biztosítási kötelezettséget és fokozott mértékű garanciavállalást is előírtak, amely 50 ezer dollár is lehet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik