Gazdaság

KÉNYSZERŰ KAMIONOS VÍKEND – A kísérlet sikerült…

Szeptemberig kísérletképpen “kaminoncsendet” rendelt el a közlekedési tárca a munkaszüneti napokra. Ha a kísérlet beválik, 1997. január 1-jétől kamionmentes lesz minden hétvége. A sofőrök és a fuvarozó vállalakozók azonban úgy vélik, hogy a szombat reggel 7-től vasárnap este 10-ig tartó várakozás eddigi főpróbája sem volt sikeres. Amennyiben végérvényesen bevezetik a kényszerpihenőt, tönkremegy a kis fuvarozóvállalkozások zöme.

A rendelet előkészítése még három évvel ezelőtt kezdődött, állítja Kovács Aliz, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének főtitkára. Azért, hogy a Nyugat-Európában már bevezetett hétvégi kamioncsend miatt ne torlódjanak fel a szállítójárművek a magyar határon. Az érvek között – amelyeket eddig a gyakorlat nem igazolt – persze fontosabb volt a környezetvédelem, a balesetmegelőzés és a lakosság zavartalan pihenése. A szakember elismeri, hogy az európai harmonizáció miatt előbb utóbb be kellett vezetni a hétvégi korlátozást.

Őrült verseny

A magyar fuvarozók többsége azonban nem fogadja el ezeket az érveket, és hevesen tiltakozik a korlátozás miatt. Egyesek még demonstrációt is emlegetnek. Arra hivatkoznak, hogy hiába lesz csendesebb, tisztább a hétvége, ha vasárnap éjjel egyszerre nekiindul több száz vagy ezer kamion a türelmetlen sofőrökkel, abban nem lesz köszönet.

Pedig az eredeti rendeletterv még szigorúbb volt, mondja Kovács Aliz. Az érdekképviseletek következetességének is köszönhető, hogy az előkészítés során létrejött a kompromisszum, és a szigorítás jelentősen nem tesz túl a nyugat-európai korlátozáson. Akkor érne azonban célt az intézkedés, ha nem lenne “lyuk a hálón”. Egyebek között Belgium, Belarusszia, Dánia, Észtország, Finnország, Görögország, Hollandia, Lengyelország, Norvégia, Oroszország, Svédország, Ukrajna ugyanis nem csatlakozott a hétvégi kamionstophoz. Ezeknek az országoknak a határátkelőhelyeinél őrült tumultus alakul ki a korlátozások miatt a hétvégén. Bár például Kelet és Dél felé a hétvégén is szabad lenne az út, de a korlátozás miatt a magyar kamionosok sem tudnak elindulni. Ráadásul a szomszédos országokkal sincs összehangolva a rendelkezés, állítja Kovács Aliz. Ausztriában például szombat délután háromig szabad a kamionos forgalom, de ha szombaton délelőtt át is lépi a magyar határt a fuvaros, itthon nem tud tovább menni, mert nálunk reggel hétóra óta tart a stop. Az MKFE úgy véli, ezenkívül is több igazítanivaló akad a rendelkezésen.

Például az üresen hazatérő kamion a hétvégén is eljuthat a telephelyére. Ám, ha rakottan lépi át a határt és még a kamionstop előtt eléri a lerakót, és lerakodik, onnan már nem folytathatja az útját üresen a telephelyére. A kényszerű pihenő alatt arra sincs mód, hogy a veszteglő kocsi elgurulhasson az autómosóba vagy a szervizbe. Ha a rendőr fülön csípi a sofőrt, ugyanúgy ki kell fizetni az ötvenezer forintos büntetést akár egymás után többször is, mint ha a tiltás ellenére árut fuvarozna.

Csapnivaló szolgáltatás

A kijelölt parkolók nagy része nem felel meg céljának. A szolgáltatás minősége – tisztelet a kivételnek – csapnivaló. A sürgős bevezetés miatti kapkodásban olyan parkolót fenntartó vállalkozókkal is szerződtek az illetékesek, akik az alapszolgáltatások feltételeit sem teremtették meg. Állítólag olyan “pihenőhelyet” is rávezettek a kijelölt parkolóhelyek listájára, ahová egy kamion sem fér be. A keleti végeken se bolt, se étterem, se WC sincs sok ideiglenes parkoló közelében, csak szemét. A kamionparkolót üzemeltető vállalkozók egyhamar biztosan nem javítanak a feltételeken, nem ruháznak be. Nem tudni, ha állandósul a hétvégi pihenő, hány kocsira, vendégre számíthatnak majd. Enélkül kockázatos szerintük egyetlen fillért is ráfordítani. Így viszont egyre valószínűbb, hogy az átutazó kamionosok sem lépik majd át a magyar határt a hét vége közeledtével, hanem egy tetszés szerinti osztrák parkolóban töltik a víkendet. A kötelező parkolók üzemeltetői pedig minden bevételtől elesnek.

A főtitkár is tamáskodik abban, hogy mekkora környezetvédelmi, baleset-megelőzési szerepe lesz majd a hétmérföldes nyergesek kényszerű csendespihenőjének. Amikor vasárnap este tízkor gongütésre nekilódul a több ezer óriásvontató, és egymást előzgetve a lehető legnagyobb sebességgel igyekszik behozni a szünet miatti lemaradást, jaj annak, aki úton van. A rohamot megszenvedik majd a határátkelőhelyek, határőrök, vámosok is. Aki pedig a hosszú sor végére kerül, esetleg csak napok alatt ér át, amikor is kezdődik majd az egész előlről: az újabb kényszerpihenő.

A tragikus jeleneteken túl komoly gazdasági kárt is okoz majd a kamioncsend Kovács Aliz szerint. Eddig ugyanis a magyar vállalkozók három-négy “kanyart” is könnyen lebonyolítottak havonta Európában, de a “csendrendelet” miatt a jövőben lehet, hogy csak kevesebbet tudnak.

Csődveszély

A szerényebb bevétel és több költség miatt a kisebb cégek közül több válságos helyzetbe kerülhet, mert többek között nem tudják majd fizetni a kocsik után a lízingdíjat. A költségeiket tovább növeli, hogy a várakozás idejére is kell majd állásidőt fizetni a sofőrnek, mert máskülönben a gépkocsivezető bevétele is túlságosan csökken. ( A közúti árufuvarozók amúgy is nagy beruházások előtt állnak, hiszen jövőre az EU-ban is és Magyarországon is kötelezően bevezetik az új környezetvédelmi normákat. A mintegy hétezer nemzetközi forgalomban részt vevő magyar tehergépkocsinak azonban csak a 15-20 százaléka felel meg az EU előírásainak. A nem megfelelő járműveket hamarosan egyáltalán nem engedik át az unió határán.)

Ezen okok miatt szorgalmazza az MKFE, hogy a tapasztalatok alapján változtassanak a rendelkezésen, könnyítsék meg a magyar fuvarozóknak az országon belüli hazatérést, a szervizmunkák elvégzését a hétvégén is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik