Gazdaság

AZ EZREDFORDULÓ ERŐFORRÁSA – Gázturbinás kamion

admin
admin

1996. 04. 03. 00:00

A magyar tudósok, feltalálók az elmúlt 100 évben sok találmánnyal járultak hozzá az automobilizmus fejlődéséhez.

Gondoljunk csak Csonka János és Bánki Donát karburátorára, Galamb József T-Fordjára, Járay Pál áramvonalas karosszériaelvére, János Viktor Fiat-Lancia-Alfa-Romeo autó- és motorkonstrukcióira. A közelmúltban rehabilitált Jendrassik György első gázturbináját 1929. március 12-én szabadalmaztatta. Az első használható, aránylag kisméretű gázturbinát 1938-ban építette meg, amely október 2-án forgásba is lendült a próbateremben.

Néhány éve ismét “felfedezték” a gázturbinát. A Volvo kaliforniai tervező intézete elkészítette a ZEV-program (Zero emission vehicle, a káros anyag kibocsátása nélküli járművek) keretében az ECT (Environmental Concept Car) személyautó prototípusát, és néhány példányát a gyakorlatban is kipróbálták. Majd a személyautónál szerzett tapasztalatok birtokában megtervezték az ECT (Environmental Concept Truck) kamion prototípusát. Lényege az alternatív kombinált hajtásrendszer, amelynek fő eleme egy gázturbinával szervesen összeépített áramfejlesztő generátor. A gázturbina körülbelül 90 ezres percenkénti ideális fordulatszámon a terheléstől függetlenül hajtja a generátort. Üzemanyaga lehet a kerozintól, a hidrogénen át a metanolig sokféle folyékony és gáznemű anyag. A generátor részben a nikkel-kadmium akkumulátorokat tölti, részben a kerékagyakban beépített villamos motorokat táplálja egy elektronikus szabályozó rendszer közbeiktatásával. Belvárosokban a gázturbinát leállítva csak akkumulátoros hajtással körülbelül 25 kilométer tehet meg a jármű. A formatervezett, gázturbinás kamion a szélcsatornában kapta meg végleges vonalvezetését. Ezt veszik majd sorozatgyártásra is. Valamennyi kerekét – a pótkocsiét is – villamos motor hajtja, a hátsó kerekeket még kormányozni is lehet.

A gázturbina meglepően csendes üzemű, a kipufogógázok káros-anyag-tartalma alatta marad az Euro 2-es előírásoknak. A légrugós ülés a vezető súlyának, a szállított áru tömegének és az út állapotának, illetve minőségének megfelelően beállítható. A műholdas-CD-lemezes navigációs rendszert kiegészítik az első-hátsó-oldalsó miniradarok, amelyek a legnagyobb ködben is maximális biztonságot nyújtanak. Egy-egy ilyen kamion mai áron számítva eléri az egymillió német márkát. A sorozatgyártást 1998-99-re tervezik.

Szélcsatornában “formázták” az ECT kamiont

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Kállósemjén, 2018. január 17.
Rendőrök helyszínelnek egy ukrán lajstromjelű AN-2 típusú repülőgép mellett Kállósemjén határában 2018. január 17-én. A repülőgépen 11 bevándorló jutott be Magyarország területére január 15-én este. A rendőrök jelentős erőkkel, nyomkövető kutyák és hőkamerák segítségével terepkutatást végeztek, majd rövid időn belül elfogtak három afgán és nyolc vietnami állampolgárt, akiket őrizetbe vettek.
MTI Fotó: Czeglédi Zsolt

Megannyi rejtély övezi a migránsszállító repülőt

Migrants make their way through the countryside after they crossed the Hungarian-Croatian border near the village of Zakany in Hungary to continue their trip to north on October 16, 2015. Hungary said it will shut its border with Croatia at midnight, closing a major entry point for migrants bound for northern Europe, weeks after a similar move on its Serbian frontier triggered clashes with refugees.    AFP PHOTO / HANNA SONIA / AFP PHOTO / HANNA SONIA
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.