Gazdaság

EZ A HELY SE MÁS, MINT A TÖBBI – Norvég minta

Björn Flakstad, a Pannon GSM norvég kereskedelmi és marketing igazgatója tavaly januárban jött Magyarországra. Előtte sose járt itt. Mielőtt jött, figyelmeztették: vigyázz, ez a hely teljesen más, mint a többi, semmihez sem hasonlítható. Flakstad nagy felfedezése, hogy ez nem igaz, ezt csak a magyarok hiszik magukról.

A tévhit okára nem sikerült rájönnie a norvégnak, aki úgy látja, hogy itt a gazdasági és a politikai rendszer, az emberek igényei és minden egyéb szinte teljesen azonos a nyugat-európaival. Ami egyelőre tényleg megkülönbözeti a magyarokat a többiektől, az a türelem, amelyet az elmúlt évtizedek taníttattak meg velük. Életüket meghatározza a modernizáció, amelynek legfőbb közvetítő eszköze a telefon. A magyarok rendkívül mozgékonyak, egyre szorosabb emberi-üzleti kapcsolatok fűzik őket Európa nyugati feléhez és a világ más táján lévőkhöz. Ezért terjedhetett el körükben ilyen látványos gyorsasággal a rádiótelefon, amelyet korábban inkább csak valamiféle játékszernek tekintettek.

Flakstad szerint a Pannon GSM igen tisztességes munkát végzett az elmúlt két évben. A semmiről indult, hiszen a kezében a frekvenciaengedéllyel, mindent a legelején kellett kezdenie. Nem volt hálózata, nem voltak alkalmazottai – szemben versenytársával. Az idén valószínűleg teljesen lefaragják ezt a hátrányt.

A Pannon GSM szakértői kezdettől fogva a kiváló minőséggel különböztették meg magukat versenytársuktól. Bár egészen pontosan egyikük sem fogalmazta meg, mit is jelent a mobiltelefóniában a minőség. Flakstad szerint ez nem valamiféle állandó, hanem – mint az élet maga – folyamatosan változó tényező. A fogyasztó először is azt akarja, hogy minél több helyen használni tudja készülékét. Az indulásnál tehát a legfontosabb a lefedettség. Ekkor még egyáltalán nem érdekes, hogy hányszor kell kísérletezni a hívásokkal, hányszor szakadnak meg a beszélgetések és milyen a hangminőség. A lefedettség utáni fázis a kapacitás fejlesztése. Ilyenkor már bizony nagyon is számít, hogy visszhangzik-e a vonal, milyen hosszasan kell várakozni a vonalra. A hálózat minőségének rendbe tétele után a szolgáltatások körének bővítése a feladat: a hangposta-, az adatszolgáltatás (mondjuk tőzsdei- és devizaárfolyamok), a faxolás, az Internetre kapcsolódás és más hasonló lehetőségek nyújtása.

A harmadik szempont, hogy mi mennyibe kerül. Flakstad arra hívja fel a figyelmet, hogy ez nem az egyes tarifacsomagok súlyát jelenti, hanem azt, hogy a fogyasztó milyen többletértéket tud “előállítani” készüléke felhasználásával. A többletérték persze mindenkinél más és más, de az emberek mindig saját helyzetük alapján mérlegelnek. A fogyasztói elégedettség azon is múlik, hogyan bánnak velük a szolgáltatók. Ehhez kellettek a szakemberek, a ma már 430 képzett alkalmazott.

A Pannon GSM rájuk építi – folyamatosan megújuló – arculatát. Ehhez természetesen szükség volt arra is, hogy kiépítsék a mára több, mint 300 bázisállomásból álló hálózatot. Ez az idén legalább 100, de valószínűbb, hogy 200 állomással gyarapszik. Az indulás évében a Pannon szerényen kilencezer előfizető bekapcsolásával számolt. Ebből végül is 25 ezres előfizetői tábor lett. Az 1995-ös esztendőt a társaság 75 ezres előfizetői számmal zárta. Az idén ezt megkétszerezik. Az évről évre ugrásszerűen növekvő előfizető szám azt eredményezheti, hogy az ezredfordulóra már 500 ezer vagy akár egymillió fogyasztója lesz a Pannonnak. Flakstad emlékeztet arra, hogy Magyarországon hihetetlenül gyorsan terjed a mobiltelefónia. A 2,6 százalékos penetráció (a lakosság számához viszonyított ellátottság aránya) ezért könnyedén megtöbbszöröződhet. A négymillió lakosú Norvégiában ma 25-26 százalékos a penetráció (vagyis az előfizetők száma meghaladja az egymilliót), holott az otthonok többségében már két vezetékes telefon is működik. A norvég minta Magyarországon is követhető, csak hinni kell benne – állítja Flakstad.

Björk Flakstad: “Az ezredfordulón akár egymillió előfizetőnk is lehet.”

A cég napokban utcára került óriásplakátja az elérhetőség fontosságát sugallja. Az ügyfél érezze magát mindenütt otthon – ez a Pannon GSM új üzletpolitikájának lényege.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik