Gazdaság

EZ A HELY SE MÁS, MINT A TÖBBI – Norvég minta

Björn Flakstad, a Pannon GSM norvég kereskedelmi és marketing igazgatója tavaly januárban jött Magyarországra. Előtte sose járt itt. Mielőtt jött, figyelmeztették: vigyázz, ez a hely teljesen más, mint a többi, semmihez sem hasonlítható. Flakstad nagy felfedezése, hogy ez nem igaz, ezt csak a magyarok hiszik magukról.

A tévhit okára nem sikerült rájönnie a norvégnak, aki úgy látja, hogy itt a gazdasági és a politikai rendszer, az emberek igényei és minden egyéb szinte teljesen azonos a nyugat-európaival. Ami egyelőre tényleg megkülönbözeti a magyarokat a többiektől, az a türelem, amelyet az elmúlt évtizedek taníttattak meg velük. Életüket meghatározza a modernizáció, amelynek legfőbb közvetítő eszköze a telefon. A magyarok rendkívül mozgékonyak, egyre szorosabb emberi-üzleti kapcsolatok fűzik őket Európa nyugati feléhez és a világ más táján lévőkhöz. Ezért terjedhetett el körükben ilyen látványos gyorsasággal a rádiótelefon, amelyet korábban inkább csak valamiféle játékszernek tekintettek.

Flakstad szerint a Pannon GSM igen tisztességes munkát végzett az elmúlt két évben. A semmiről indult, hiszen a kezében a frekvenciaengedéllyel, mindent a legelején kellett kezdenie. Nem volt hálózata, nem voltak alkalmazottai – szemben versenytársával. Az idén valószínűleg teljesen lefaragják ezt a hátrányt.

A Pannon GSM szakértői kezdettől fogva a kiváló minőséggel különböztették meg magukat versenytársuktól. Bár egészen pontosan egyikük sem fogalmazta meg, mit is jelent a mobiltelefóniában a minőség. Flakstad szerint ez nem valamiféle állandó, hanem – mint az élet maga – folyamatosan változó tényező. A fogyasztó először is azt akarja, hogy minél több helyen használni tudja készülékét. Az indulásnál tehát a legfontosabb a lefedettség. Ekkor még egyáltalán nem érdekes, hogy hányszor kell kísérletezni a hívásokkal, hányszor szakadnak meg a beszélgetések és milyen a hangminőség. A lefedettség utáni fázis a kapacitás fejlesztése. Ilyenkor már bizony nagyon is számít, hogy visszhangzik-e a vonal, milyen hosszasan kell várakozni a vonalra. A hálózat minőségének rendbe tétele után a szolgáltatások körének bővítése a feladat: a hangposta-, az adatszolgáltatás (mondjuk tőzsdei- és devizaárfolyamok), a faxolás, az Internetre kapcsolódás és más hasonló lehetőségek nyújtása.

A harmadik szempont, hogy mi mennyibe kerül. Flakstad arra hívja fel a figyelmet, hogy ez nem az egyes tarifacsomagok súlyát jelenti, hanem azt, hogy a fogyasztó milyen többletértéket tud “előállítani” készüléke felhasználásával. A többletérték persze mindenkinél más és más, de az emberek mindig saját helyzetük alapján mérlegelnek. A fogyasztói elégedettség azon is múlik, hogyan bánnak velük a szolgáltatók. Ehhez kellettek a szakemberek, a ma már 430 képzett alkalmazott.

A Pannon GSM rájuk építi – folyamatosan megújuló – arculatát. Ehhez természetesen szükség volt arra is, hogy kiépítsék a mára több, mint 300 bázisállomásból álló hálózatot. Ez az idén legalább 100, de valószínűbb, hogy 200 állomással gyarapszik. Az indulás évében a Pannon szerényen kilencezer előfizető bekapcsolásával számolt. Ebből végül is 25 ezres előfizetői tábor lett. Az 1995-ös esztendőt a társaság 75 ezres előfizetői számmal zárta. Az idén ezt megkétszerezik. Az évről évre ugrásszerűen növekvő előfizető szám azt eredményezheti, hogy az ezredfordulóra már 500 ezer vagy akár egymillió fogyasztója lesz a Pannonnak. Flakstad emlékeztet arra, hogy Magyarországon hihetetlenül gyorsan terjed a mobiltelefónia. A 2,6 százalékos penetráció (a lakosság számához viszonyított ellátottság aránya) ezért könnyedén megtöbbszöröződhet. A négymillió lakosú Norvégiában ma 25-26 százalékos a penetráció (vagyis az előfizetők száma meghaladja az egymilliót), holott az otthonok többségében már két vezetékes telefon is működik. A norvég minta Magyarországon is követhető, csak hinni kell benne – állítja Flakstad.

Björk Flakstad: “Az ezredfordulón akár egymillió előfizetőnk is lehet.”

A cég napokban utcára került óriásplakátja az elérhetőség fontosságát sugallja. Az ügyfél érezze magát mindenütt otthon – ez a Pannon GSM új üzletpolitikájának lényege.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Creative Worker. Listen Music. Working. Ideas. Light Bulb. Glasses. Laptop. Comfortable. Project. Sit. Brainstorm. Young Guy. Businessman. Work. Office. Businesspeople. Workplace. Inspiration.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.