Bár a technológia nem új, az automata pénztárak még mindig nagyon izgatják a magyarok fantáziáját, erre enged legalábbis következtetni, hogy rendre óriási érdeklődést generálnak a különböző online felületeken a témában megjelenő cikkek. Ezek az írások általában azt fejtegetik, hogyan próbálnak trükközni a vásárlók, az önkiszolgáló rendszerekkel, illetve, hogy a drámai mértékben elszaporodó bolti lopások miatt az áruházláncok határozott hátraarcra készülnek.
A nagy elérést generáló cikkek rendszerint külföldi forrásokra hivatkoznak, vagyis nem a hazai helyzetet tükrözik, ezért – a tisztánlátás érdekében – megkerestünk néhány kiskereskedelmi láncot és az önkiszolgáló pénztárakkal kapcsolatos tapasztalataikról kérdeztük őket.
A 24.hu megkeresésére hat, önkiszolgáló pénztárakat működtető kereskedelmi lánc: az Auchan, a Decathlon, a Penny, a Rossmann, a Spar, és a Tesco reagált. Általánosságban valamennyi cég úgy fogalmazott, hogy az önkiszolgálók kasszákat a vásárlók kényelme, illetve a fizetés idejének lerövidítése miatt vezették be, az újítás tökéletesen bevált, és nemhogy a rendszer megszüntetését, de a további bővítését tervezik.
Az Auchan áruházakban 2019-ben jelentek meg az első automata pénztárak, azóta már a cég valamennyi magyarországi üzletében megtalálhatók és igen népszerűek is, hiszen minden második vásárló ezeket választja.
Előre felkészültünk az esetleges visszaélések kezelésére. Az elmúlt időszakban valóban nőtt némileg a lopások száma áruházainkban, főként az élelmiszereknél, ami nehezebb gazdasági helyzetben nem szokatlan jelenség