Élet-Stílus

Így dolgozta fel a média Andy Vajna halálát

Így dolgozta fel a média Andy Vajna halálát

Bár a legtöbben most azt találgatják, mekkora tényleges vagyont, cégbirodalmat és legfőképp kire hagyott a január 20-án meghalt Andy Vajna, viszont legalább ennyire érdekes megnézni azokat a számokat is, amiket maga a halálhír, illetve az azt követő események generáltak a sajtóban. Már csak azért is, mert Vajnáról előtte is bőven cikkezett a sajtó, gazdasági-politikai szerepe jelentős volt, feleségről pedig – bár főleg magánéleti posztjai miatt, de – szintén naponta akár többször is cikkeztek az újságok.

Az ötletet a Newslifespan oldal adta, amibe nemrég futottam bele és ami azt mutatja be részletesen, hogy miként néz ki az életciklusa egy (legtöbbször) közéleti eseménynek. Itthon legutóbb (a mindennapi politikai híreket leszámítva) Andy Vajna halála váltotta ki a legtöbb cikket, ezért döntöttem úgy, hogy megnézem, hogyan írtuk és fogyasztottuk a hírt, milyen hozadékai voltak a közösségi médiában és a híroldalakon.

Többi között arra voltam kíváncsi, hogy

  • melyik nap hány cikk született (azaz inkább került ki a Facebookra) a témában;
  • azok közül melyik portál hányat írt;
  • milyen hatással volt a hír a látványos közösségi média életet élő Vajna Tímea Instagram- illetve Facebook-követőire.

Az egyszerűsített módszertan szerint

  • január 1-je és február 4-e közötti időszakot néztem;
  • azokat a portálokat figyeltem, ahol átlagosan 75 ezernél több napi egyedi látogató van (a Gemius szerint);
  • azokat a cikkeket vettem figyelembe, amiket a portálok a Facebook-oldalukra is poszoltak és vagy a címben, vagy a leírásban szerepel a Vajna szó. (A téma iránti érdeklődést figyelve feltételeztem, hogy valószínűleg az összes, a témában született cikk kikerült Facebookra.)

455 cikk egy hónap alatt

Az alábbi grafikán 15 vizsgált oldal (véletlen sorrendben: Startlap, Life.hu, Blikk, Bors, NLCafé, atv.hu, Velvet, 24.hu, HVG, Femina.hu, Cosmopolitan, Index.hu, Origo, Femcafe.hu, 444, Joy) látható három kategóriára bontva (híroldal, női portál, bulvároldal).

Az egyes dobozok mérete nem véletlen: egyrészt a szín szerinti bontásban látszik, hogy legtöbbet a hírportálok foglalkoztak a témával (jellemzően azért, mert a gazdasági-pénzügyi tematikájú cikkek is passzoltak a profiljukhoz), azon belül pedig a Startlap és a 24.hu posztolta Facebookra a legtöbb cikkét. A női portálok közül a Life.hu és az Nők Lapja Café fej-fej mellett végzett, a bulvároldalak közül pedig a Blikk többet posztolt a témában, mint a másik két oldal, a Velvet és a Bors együttvéve.

Made with Flourish

Hatvannégy poszt a legforgalmasabb napon

A 455 cikk robbanásszerűségét mutatja, hogy január 20-a előtt összesen nyolc olyan poszt került ki a fenti oldalak Facebookjára, amiben szerepelt a Vajna szó — aminek apropója természetesen lehet Andy Vajna és Vajna Tímea is.

Január 2-án a HVG sportcsatornája miatt írt Andy Vajnáról, másnap viszont már a Médiatanács döntéséről cikkeztek a lapok, többek között a 444 is. Mindeközben a Blikken aznap az volt a hír, hogy Vajna Tímea latin bombázóvá vált. Ezután huszadikáig kisebb szünet következett, egyetlen dologgal törtük meg a csendet: megmutattuk, hogyan telelnek idén a celebek.

Így pihenik ki az egész éves szelfizést a hírességek
Vagy Vajna Tímea kedvenc síelőhelyén, vagy a Karibi-térségben telelnek.

Január 20-án viszont meghalt Andy Vajna, akinek nemcsak halálhírét közölték az oldalak, de többen nekrológgal is megemlékeztek a producer-kormánybiztosról, illetve pénzügyi-gazdasági szempontból is körbejárták, mi várható ezek után a milliárdos cégeinél. 24-én újabb kiugrás látható: a hírességektől érkező részvétnyilvánítások mellett cikkeztek még arról is, hogy hol temetik el majd Vajnát — bár eleinte a Blikk azt írta, Los Angeles-ben temetik el Vajnát, később kiderült, hogy a Fiumei úti sírkertben lesz a szertartás. Hasonló cikkszámot produkált a 31-e is, amikor is megtörtént a temetés.

Made with Flourish

Húszezer Instagram-követő egy nap alatt

Bár Vajna Tímea huszadikán érthető módon egyáltalán nem posztolt, mégis egyetlen nap alatt közel húszezer ember követte be őt Instagramon, így követőinek száma 330 ezerről 349 ezerre nőtt. Facebookon ennél csekélyebb volt a növekedés (igaz, ott kevésbé aktív Vajna özvegye), 75 ezerről hatezerrel nőtt a lájkolók száma.

Még nem fogtam fel, hogy nem ölelhetlek többé

– kezdte posztját másnap, 21-én Instagramon és Facebookon is. Vajna Tímea követőinek változását január 1-je és február 4-e között az alábbi grafikonon lehet megnézni.

Made with Flourish

És ha már a témát egy Google-keresésekre alapuló oldal adta, akkor nem hagyhatjuk ki ebből a cikkből sem. A lenti grafikához egy kis magyarázat: az „andy vajna”, a „vajna tímea” és a „vajna timea” keresőkifejezések népszerűségét mutatja a Google-ben január 1-je és február 2-a között. A Google nem ad konkrét számokat, tehát nem mondja meg, hogy egy adott kifejezésre vagy szóra aznap hány keresés indult, hanem az egyes napokat hasonlítja egymáshoz. Minden kiválasztott időszakban van egy 100-as érték, ami a legnépszerűbb napot mutatja, a többit pedig ehhez viszonyítja.

Az sem mindegy, hogy hogyan írjuk le az adott kifejezést: a kis- és nagybetű között nem tesz különbséget a Google, az ékezeteket viszont figyeli, így a vajna tímea és a vajna timea két külön trendet hoz majd.

Az ékezet hiányára egyébként egyszerű a magyarázat: mobilról mindenki kicsit lustább, így nem mindig írunk hosszú í-t, ha gépelünk.

A grafikonon látszik, hogy a legtöbbször 20-án kerestek Andy Vajnára a bő egy hónap alatt, a második legnagyobb érték pedig nem meglepő módon a temetése napján érkezett. Érdekes látni, hogy a temetés másnapján, február 1-jén az Andy Vajnára érkező keresések csökkentek, a Vajna Tímeára érkezők pedig nőttek az előző napihoz képest.

Made with Flourish

 

Kiemelt kép: MTI/Balogh Zoltán

Olvasói sztorik