Élet-Stílus
Tired businesswoman holding her nape

Fáj a háta? Válasszon inkább ergonomikus asztalt, széket és eszközöket!

Szponzorált tartalom
Szponzorált tartalom

2018. 07. 09. 00:00

Megmutatjuk a valóban ergonomikus irodai asztalokat, ülőalkalmatosságokat és egyéb eszközöket, és elmagyarázzuk, mire kell figyelni a kiválasztásuknál.

A korszerű munkahely „lelke” az ergonomikus irodai szék és az asztal. Ha közöttük nincs megfelelő összhang, annak egészségünk láthatja kárát. Az alábbiakban bemutatjuk a valóban ergonomikus irodai asztalokat, ülőalkalmatosságokat és egyéb eszközöket, és elmagyarázzuk, mire kell figyelni a kiválasztásuknál.

Fáj a háta? Sajog a gerince? Pattog a nyakcsigolyája? Úgy érzi, néha leszakad a dereka, ha fel kell állnia? Akkor ön valószínűleg nem a megfelelő irodai széken ül. Az ülés – legalábbis mozgásszegény életmód mellett – önmagában kedvezőtlen a deréktáji gerincre. A csigolyák közötti porckorongok terhelése jelentősen megnő, az izmok munkája diszharmonikussá válik, egyes izmok túlfeszülnek, míg más izomcsoportok pedig kevés munkát végeznek. A fej nem megfelelő tartása merevvé teheti a nyakat, szélsőséges esetben az idegpályákat nyomva fülzúgáshoz is vezethet.

Ezeken segíthet a megfelelő irodai asztal és szék kiválasztása. Nem mindegy azonban, milyen bútorokat választunk. Szerencsére a kínálat bőséges, de az igazán ergonomikus megoldások sokkal ritkábbak, mintsem gondolnánk.

Székek

A különböző irodai bútorokat általában olyan testhelyzettel ajánlják, amelyet ideális emberek töltenek be. Szálegyenes derék, negyvenötfokos dőlésszög a kar és törzs között, enyhén lefelé néző monitortekintet. Orvosilag valóban ez a helyes testarttás, de a valóságban nem csak ilyenek vagyunk, nemcsak így ülhetünk egy székben.

Az ülőlabdák, térdeplő vagy spinális terápiás ülőalkalmatosságok – amelyek nem is nevezhetők tulajdonképpen széknek – például rendkívül jótékony hatást gyakorolnak a gerincre. Ülőlabdán történő ülés esetén a porckorongokra optimális erők hatnak, melyeket a folytonos mozgás szabályoz, a porckorongok optimális anyagcseréje és egészsége ez által biztosítottá válik. A spinális szék lényegében az óriás labdán ülést imitálja, mivel mozgó ülőfelülete követi a test mozgását, folyamatosan megfelelő pozícióban tartva a medencecsontot és a gerincet. Fontos megjegyezni, hogy bár jótékony hatást gyakorolnak a gerincre, de ha folyton ezeket használjuk, akkor többet ártunk, mint használunk vele. Ezeket az ülőalkalmatosságokat kiegészítésként érdemes használni.

Kneeling chair for healthy sitting. Knee chair support your back.
Fotó: Thinkstock

Térdeplő székek esetén is helyes testtartással dolgozhat, hiszen az ülő pozíció és az egyensúlyi helyzet automatikus keresése közben dolgoznak a has, hát medence izmok, a levegő töltet az ülés során tehermentesíti a gerincoszlopot. A lényeg itt is a terhelés megfelelő elosztása, hiszen felsőtestünk súlyát nem csupán a medence és a combok viselik, hanem csak fele részben a medenceöv, másik részben pedig a lábakon keresztül a térdek. Ráadásul a térdeplőszékben való ülés a keringésre is jobb hatással van, mint a hagyományos megoldás. Ha még sem állnak rendelkezésünkre ilyen ülőalkalmatosságok, egy székpárna vagy akár egy ergonomikus háttámasz is megoldást kínálhat, amivel a derekat és a lapocka alsó csücskét tudjuk megtámasztani. A helyes testtartáshoz fontos, hogy a lábunk ne lógjon, ne legyen keresztben, Ideális, ha a combcsont és a lábszár 90 fokot zár be, ehhez használjunk egy lábtámaszt.

Asztalok

Az asztaloknál is a legfontosabb egészségügyi szempont a testreszabhatóság. A megfelelő magasság és az asztallap dőlésszögének beállítása ma már alapvető ergonómiai elvárás. Ez vonatkozik az álló asztalokra is: az asztal lapja kicsit legyen alacsonyabban, mint álló helyzetben a könyökünk, a monitor tetejének pedig a szemünkkel kell egy vonalban lennie (a szakemberek azt javasolják, hogy a monitort 20 fokkal billentsük előre). Általában is igaz, hogy az ülőmunkát végzőknek törekedni kell, hogy naponta legalább két órát állva dolgozzanak. Ez akkor a legideálisabb, ha egy ülő-állómunkaállomással 15-20 percenként megszakítjuk az ülőmunkát és 5-10 percig állva folytatjuk.

A man is working at a standup desk in an office where he works because standing is healthier than sitting all day. Live healthy, don’t sit all day.
Fotó: Thinkstock

A ferde asztaloknál az asztallap magassága – minden rajta lévő munkaeszközzel és géppel együtt – tetszőlegesen átállítható, mellette többféle munka is végezhető. Íráskor például a döntött asztallap kényelmesebb a hagyományos síknál. Könyöklő asztalok esetén a könyök stabilan támaszkodik az asztal lapjára, ennek hiányában sokat segíthet egy csuklótámasz. Ha ilyen asztal mellett dolgozunk, és a monitor egy laptop képernyője, mindenképpen érdemes valamilyen laptopállványt használni.

Szponzorált tartalom

A több mint 100 éves, amerikai Fellowes cég irodai és otthoni munkavégzést segítő termékek széles választékát gyártja és forgalmazza világszerte. A Fellowes irodai ergonómiai megoldásai egészségesebb, hatékonyabb munkakörnyezetet biztosítanak, segítenek csökkenteni a számítógépes munkavégzés kockázatait és azok káros következményeit.

A cikk a Fellowes támogatásával készült.

Kiemelt kép: Thinkstock

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.