Élet-Stílus
artists brushes and oil paints on wooden palette. Vintage stylized photo of paintbrushes closeup and artist palette. palette with paintbrush and palette-knife

Genetika vagy nevelés kérdése a tehetség? – Így látják a szakemberek

Szponzorált tartalom
Szponzorált tartalom

2017. 11. 08. 10:37

Vajon mi dönti el, hogy egy gyermek tehetséges lesz-e vagy sem? A felmenőktől öröklött gének határozzák meg az életét vagy gondos és odafigyelő neveléssel bontakoztathatók ki a talentumai? A választ a téma szakértői adják meg.

Jó hírünk van: nem kell a gyerekünknek zseninek születnie ahhoz, hogy a képességeivel kiemelkedhessen az átlagból: elég, ha hiszünk benne, és érzelmi biztonságot nyújtunk neki azokban az években, amíg mellettünk cseperedik. A nevelésnek ez a két alappillére már önmagában „megokosítja” a csemetét, ha pedig ezen felül külön is törődünk azzal, hogy a benne szunnyadó tehetséget és érdeklődését gyakorlással, megfelelő motivációval és érzelmi impulzusdokkal stimuláljuk, akkor számíthatunk rá, hogy „átlagos génekkel” is magasan az átlag felett boldogul majd az életben. A tehetség ugyanis kétharmad részt nevelés és csak egyharmad részben örökség kérdése a szakértők szerint.

Magától nem tör utat magának a tehetség

Bagdy Emőke pszichológus például úgy látja, hogy a tehetség nem más, mint érdeklődés valami iránt, amit szívesen és magasabb szinten művelünk, mint mások. A korai ígéretesség megcsillanásait a pszichológusnő csupán potenciálnak tartja, amely azonban könnyen el is halhat, ha a környezettől nem kap megfelelő impulzusokat. A tehetség kibontakozásához elengedhetetlen a rendszeres gyakorlás és fejlesztés, valamint az egyenletes motiváció épp úgy, mint az, hogy ez érdeklődés tárgyát és a hozzá kötődő tevékenységet ne terhelje meg negatív érzelmekkel környezet – vagyis fontos feltétel ezért a szülők támogató magatartása, a pedagógusok fejlesztő munkája, és a tágabb szociális környezet elfogadó, megerősítő hozzáállása.

Egyszóval a tehetség kivirágoztatása nagyobb részben múlik a nevelésen és a környezeti hatásokon, mint a veleszületett képességeken, foglalja össze Bagdy Emőke:

„Tévedés, hogy a tehetség utat tör magának. A tehetséget 20 százalékban a magunkkal hozott készség és 80 százalékban a motiváció határozza meg. Ettől függ, hogy a tehetségígéret valóra váltja-e magát”.

A szakember szerint a tehetség magjait a közvetlen környezet nem csak elfojtani képes a negatív és figyelmetlen viszonyulással, hanem támogató, megerősítő attitűddel bele is képes „szuggerálni” egy gyermekbe. „Ne feledjük, hogy tízéves korukig a gyerekek önismereti zárlatban élnek, tehát a «Ki vagy te?» kérdésre nem tudnak másként válaszolni, mint a felnőtt világtól hallottak ismétlésével. Olyanoknak tartják magukat, amilyeneknek mi mondjuk őket. Nagy felelősség ez minden gyermek esetében, még inkább a tehetségeseknél.”

A tehetség különleges bánásmódot igényel

A tehetség jellegzetessége a „többlet” az átlaghoz képes, és ezért – mivel egy kicsit mindig kilóg a sorból – a tehetséges gyermekre extra figyelmet kell a környezetnek fordítani, és nagyobb támogatást, erőfeszítést követel az igényei kielégítése. A szakemberek szerint legritkább esetben tudja majd a tehetségét eredményekre váltani az a gyermek, amely ezt a figyelmet és többlet törődést nem kapja meg, ami szintén azt az elgondolást erősíti meg, hogy a tehetségünk döntően a nevelés hatására formálódik. Így látja ezt Arató Ferenc adjunktus, a Pécsi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet Nevelés- és Oktatáselméleti Tanszékének munkatársa is:

„Minden gyermek potenciális tehetségeket rejt magában, így alapvetően tehetség-kibontakoztatásról beszélnék inkább. Ebből a szempontból minden egyes gyermek különleges bánásmódot igényel, hiszen a benne egyedileg szunnyadó tehetség(ek) kibontása személyre szabott, egyénre tervezett pedagógiai folyamatot igényel.”

Higgy a gyermekben – és okosabb lesz!

A környezet és nevelés döntő jelentőségét hangsúlyozza Vekerdy Tamás is, aki szerint ha gyerekeink életkoruknak megfelelő életet élhetnek, vagyis módjuk van szabadon mozogni, érzelmi biztonságban játszani, a velük élő felnőttek cselekedeteit és beszédét spontánul utánozni, ha mindennap hallanak mesét, ami továbbfejleszti anyanyelvi képességeiket, melyeknek fejlettsége a szuverén és erőteljes gondolkodás alapja, akkor jó környezetet teremtettünk számukra ahhoz, hogy idővel a magukkal hozott lehetőségeket ki tudják bontakoztatni.

Vekerdy is arra figyelmezteti a felnőtteket, hogy óriási hatása van annak, hogy mit gondolunk egy gyermekről, és már önmagában ez a viszonyulás formálhatja a képességeiket és tehetségüket.

„Pygmalion-hatásnak hívjuk azt, amit egy hatvanas években végzett kísérletből tanultunk. Elmentek a kutatók, végigmérték a gyerekeket, de nem értékelték ki őket, hanem berakták az kapott adatokat egy fiókba. Majd egy kalapból kihúztak iskolánként 12 nevet, visszamentek az iskolába, és elmondták a tanároknak, hogy ezek a gyerekek rendkívüli fejlődés előtt állnak. Aztán egy év múlva újra végigmérték a gyerekeket, és egyben kiértékelték mindkét felmérést. Mindenhol szignifikánsan jobban fejlődött a 12, kalapból kihúzott gyerek. Csak azért, mert a pedagógus úgy nézett rájuk, hogy hű, ezek valami egészen különlegesek.”

Jó gének nélkül minden nehezebb

Dr. Ranschburg Jenő pszichológus ugyanakkor óva int attól, hogy átessünk a ló túloldalára, és azt gondoljuk, hogy bármelyik gyermekből zseni faragható megfelelő pedagógiai módszerrel, pozitív megerősítéssel és neveléssel. Az átlagosnál magasabb szintű, veleszületett képességek hiányában kimagasló teljesítmények nem születhetnek a professzor szerint:

„Úgy gondolom, hogy egy egészséges értelmi képességű gyerek intenzív egyirányú nevelése hozhat hatalmas eredményeket, de amikor a kiugró tehetségről, a zseniális gyerekről beszélünk, nem lehet kihagyni a veleszületett aspektusokat. Az nem úgy van, hogy tegyenek elém egy csecsemőt, és én abból zsenit nevelek. Ebben rengeteg veleszületett tényező játszik szerepet. Ha jól tudom, a Polgár-lányok teljesen egyforma nevelést kaptak, de nem egyforma színvonalon sakkoznak. Ott is megjelennek ezek a különbségek, és meggyőződésem, hogy a zsenialitás nagyon fontos összetevője egy genetikai tény, amihez természetesen a nagyon gondos nevelés is hozzátartozik.”

Kétharmaddal győz a nevelés

Dr. Tóth László, a Debreceni Egyetem Pedagógiai-Pszichológiai Tanszékének vezetője számos kutatási eredményt figyelembe véve úgy tartja, hogy a hosszú ideje húzódó vita a tehetség öröklött vagy tanult voltáról még távolról sem dőlt el, viszont markánsan erősebb az a nézet, amely szerint a környezeti tényezők befolyásolják nagyobb mértékben a tehetség megjelenését.

„Napjainkban, amikor befejeződött a HUGO program (az emberi génállomány feltérképezésének nagyszabású programja), jóval megalapozottabb állítások tehetők e két faktor szerepéről. Ma már tudjuk, hogy az olyan személyiségjegyek, mint a világnézet, politikai állásfoglalás, szociális-etikai érzék döntően tanult jellegek. Ezzel szemben az ősi mimikai mozgásformák, az elemi és automatikus mozgások, a motoros tempó, az aktivitási szint vagy az abszolút hallás csaknem teljes egészében örökletesen meghatározott. A hangulat, emocionalitás, dominancia-agresszivitás és az értelmi képesség középtájon található. Ami az értelmi képesség létrejöttét illeti, ebben az öröklés és a környezet 67%-os, illetve 33%-os arányát fogadják el a kutatók.”

Okosabb lesz az, aki jobb környezetben nőhet fel

Dr. Tóth László az „Adottság vagy nevelés?” című dolgozatában leírja, hogy a tudomány korábban éppen az ellenkező álláspontra helyezkedett, és „kiindulópontja kétségkívül az örökléspártiaknak kedvezett, ugyanis a tudományos kutatásban ennek a szemléletnek volt hagyománya. Galton, a 19. század második felének neves tudósa meg volt győződve arról, hogy a különféle tehetségfajták és egyáltalán az intelligencia öröklődik, és családkutatásokkal ezt próbálta igazolni. Ebben azonban tévedett. Adatai csak annyit bizonyítanak, hogy például a zenész családokban gyakrabban fordul elő zenei tehetség, mint más családokban. Az öröklődés és a környezet hatásainak megítéléséhez maga a természet kínálja a lehetőségeket.

A kritikus tényező az öröklődés változatlanságának biztosítása. Vannak olyan kutatások, amelyek azt vizsgálják, hogy a más-más környezetben felnőtt egypetéjű ikrek esetében a környezeti hatások mekkora nagyságrendet képviselnek. E kutatások arra az összegző megállapításra jutottak, hogy az egymástól elválasztott, de hasonló környezetben felnőtt egypetéjű ikrek intelligenciájában elhanyagolhatóak a különbségek. Ha azonban a különválasztva felnőtt egypetéjű ikrek környezete nagyon eltér egymástól, ez az intelligenciatesztekben nyújtott teljesítményeikben is markánsan kifejeződik.”

Szabadság a gének korlátai között

Dr. Balogh László egyetemi docens, a Debreceni Egyetem munkatársa is hangsúlyozza, hogy a vita még nem zárult le, de a kérdés jó ideje nem az, hogy van-e egyáltalán szerepe a tehetségben a nevelésnek, hanem az, hogy mennyire hatnak a talentum kibontakozásában.

„Voltak, és talán ma is vannak, akik azt vallják, hogy az életünkben mindent az öröklődés határoz meg, míg mások tagadnak minden determinációt, és azt mondják: az ember, születésekor «üres lap», és hogy mi kerül rá, az kizárólag az őt érő hatások függvénye. A modern genetika azt az álláspontot képviseli, hogy az ember képessége, teljesítménye a gének által meghatározott adottság, amelyet döntően befolyásolnak a környezeti hatások. A gének megadják a «tól – ig» határt, de hogy ezen belül ki mivé alakul, azt az edukáció, azaz a nevelés dönti el.”

 

A tehetségek érvényesülését és támogatását az Unicredit Bank is fontosnak tartja, ezért hozta létre a Korszakalkotók mecénás programot. Ismerje meg a program jelöltjeit!

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

A gorgeous female standing behind blinds wearing lingerie and stockings

Az anális szex nem játék

Kommentek

EDITORS NOTE: Graphic content / A silicone sex doll is displayed on March 5, 2018 in a room of a "brothel like" establishment in Paris where customers can pay for sexual intercourse with dolls, the first of its kind in France.
Members of the communist and Front de gauche group at Paris' city council called on March 16, the closure of the place run by the Xdolls company. The study of a legal procedure have been presented at Paris city council on March 20. / AFP PHOTO / JOEL SAGET
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.