Élet-Stílus

„Suli után kell posztolni, a követőim kora reggel fáradtak a lájkoláshoz”

Nem tudom, hogy csinálom, de egyszerűen olyan életem van, hogy mindig történik velem valami érdekes.

Ez van, ha az ember a közszereplők mozgalmas életét éli. De ha netán mégis unalomba fulladna a nap, akkor sincs gond: már repül is egy délutáni ágyban fetrengős kép az Instagram-sztoriba, azt is megnézi vagy 30 ezer rajongó.

Bodony Barbi, a 18 év alatti korosztály körében igen népszerű Középsuli websorozat egyik szereplője ismeri a dörgést, öt perc alatt simán begyűjt 600 lájkot egyetlen fotóval. Főleg a szelfikkel, azokat csípik csak igazán a követői. A húszéves szőke lány a néhány éve indult online álrealitynek köszönhetően vált ismertté, így mára 113 ezer rajongóval büszkélkedhet az Instagramon. De a Facebook miatt sem kell szégyenkeznie, ott nagyjából 39 ezer követője van, és az ismerősöket már limitálnia kellett.

Barbi, ahogy éppen a tökéletes csók titkába avatja be a kamaszokat:

Persze nem mindegy, mikor megy a világhálóra az a bizonyos poszt.

Az Instagramon lehet figyelni, hogy mikor a legaktívabbak a követőim, és nekem általában az este a frekventáltabb időszak. Reggel még lusták, fáradtak a lájkoláshoz, de ha suli után, 6-8 körül teszek ki valamit, akkor már mindenki otthon nyomogatja a mobilját, úgyhogy rögtön elindul a lájkcunami.

De lájkok ide, lájkok oda, a lány nem a virtuális szívecskékért él, egyszerűen szereti megosztani élete szinte minden pillanatát, a jókat és a rosszakat is. Előbbi esetben együtt örülnek vele a követői, ha pedig valami szomorúság éri, akkor erőt ad neki a sok rajongó. Barbi szerencsére tisztában van a vállára nehezedő felelősséggel, a sok szeretetért cserébe élettapasztalatát is igyekszik átadni a fiataloknak. Nemrég egy alapozómentes fogadd el magad szelfivel örvendeztette meg a táborát, ami megszámlálhatatlan hálálkodó posztot generált.

Barbi tehát nem szégyenlős, a nagyon intimnek minősített párkapcsolati vagy családi dolgokon kívül mindent megoszt a követőivel, közvetlenségével pedig sikerült komoly közösséget építenie magának, ami a 21. századi hatékony kommunikáció kulcsa – mondta Jákó Eszter, a METU marketing és kommunikációs vezérigazgató-helyettese egy szerda délelőtti kerekasztal-beszélgetésen.

A social média előtt a reklámok és a hirdetések a közönségnek szóltak. Mára viszont a közösségekre kell célozni. Csupán két betű a különbség, mégis nagyon mást jelentenek. A mai fiatalok akkor fognak követni valakit, ha közösséget éreznek az illető emberrel vagy branddel akár a témája, a vizualitása vagy a közös ismerősök miatt. Önmagában azért, mert erőltetik, nem fog odafigyelni.

A szakember hozzátette, mindenkinek fel kell készülnie, ha a kamaszokat akarja megszólítani, mert egyre kevesebb idő van az üzenet célba juttatásához. Mindössze pár másodperc figyelemmel lehet számolni, ezért ütős impulzusok kellenek. A fiatalok lényegesen több emocionális döntést hoznak ma, mint 10-15 évvel ezelőtt. A racionalitás a fogyasztás szempontjából egyre inkább háttérbe szorul. Nem azt választják, ami a legjobb, hanem amit a legjobban értenek.

Vagyis, ha az egyik Instagram-tsztár csillogóan fényes hajjal pózol egy dizájnos flakon samponnal, akkor azt meg kell venni. Pont.

Persze nem újdonság, hogy a vizualitás egyre inkább teret nyer magának – mondja Gerentsér Imre, a Ringier Axel Springer Magyarország Kft. online portfólióigazgatója.

A kilencvenes évek óta megfigyelhető, hogy a magazinokban csökken a szöveg mennyisége, míg képből egyre több van. Az elmúlt években viszont a vizualitás egyre meghatározóbbá válik a kommunikációban, ma már a kép az első, azaz elegendő magát a látványt megmutatni. Ezt a folyamatot tovább generálja, hogy a fiatal közönség rettenetesen kütyüfüggő.

A szakemberek az a Noizz.hu, a Budapesti Metropolitan Egyetem (METU), az Antall József Tudásközpont Szóda Műhelyés és a Deák 17 Gyermek és Ifjúsági Galéria online kutatásának eredményét ismertették egy kerekasztal-beszélgetésen. A vizsgálatból kiderült, hogy a diákok több mint 90 százaléka rendelkezik Instagram-profillal, amit nagyon is aktívan használnak.

A középiskolások 16 százaléka több mint 500 profilt követ, ötödük óránként ránéz az alkalmazásra.

A fiatalabbak leginkább barátokat, ismerősöket, sztárokat, hírességeket, bloggerek és vloggereket követnek, illetve nagy számban humoros és különböző idézeteket megosztó profilokat. Körükben kiemelkedően népszerűek a divat- és életmódbloggerek, a filmes, illetve az IT és gamer tartalmat megosztók. Egyik kedvenc fotótémájuk a szelfi, illetve a barátokkal közös kép, de város- és tájképeket is előszeretettel lájkolnak.

Bodony Barbi és Garai Bende, a Középsuli.hu sorozat szereplői. Fotó: Noguchi Porter Novelli

Röviden így jellemezhető a jelen, ám a fiatalok médiafogyasztásának jövője szinte megjósolhatatlan, mondja Gerentsér Imre és Jákó Eszter. Nagyon gyorsan fejlődik a technika, és akár 1-2 év alatt megváltoznak a trendek, mert a fiatalok nem feltétlenül lojálisak egy-egy felülethez, ha jön egy új hype, simán váltanak – állítják egybehangzóan. A vizualitás biztosan nem fog háttérbe szorulni, de azt elképzelhetőnek tartják, hogy a Facebook lekerül a térképről. Ma egyetlen dolog biztos, hogy minden változik.

25 éve dolgozom kommunikációs szakemberként. Akkoriban leteszteltünk egy kampánymechanizmust és az évekig működött. Szerintem mindent elmond a mai viszonyokról, hogy a pályám kezdetén a hosszú távú tervezés tíz év volt, a középtávú öt, a rövid három. Ma a három év számít hosszútávú tervnek, mert előrébb nem látunk

-mondja Jákó.

Kimelt kép:Instagram/@bodonybarbi

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik