Élet-Stílus

Meg fog lepődni, milyen újítások lesznek a piacvezető Extreme Digitalnál

Az e-kiskereskedelem bámulatosan szárnyal Magyarországon: tavaly először lépte túl a 300 milliárd forintos álomhatárt. Ez praktikusan lefordítva azt jelenti, hogy már minden huszonötödik forintot már az interneten költünk el.
A GKI Digital legújabb felmérése szerint ezen a dinamikusan fejlődő piacon belül is vannak igazi sztárok: forgalom alapján a magyar online kereskedelmen belül ismét piacvezető az Extreme Digital.

1

Várkonyi Balázs ügyvezető igazgatót kérdeztük arról, hogy mi és hogyan mozgatja ezt a dinamikusan fejlődő üzletágat és mi az ő sikerük titka.

·     Fényes számokat produkál az e-kereskedelem. Mi a véleménye a piac alakulásáról, fejlődéséről?  
Tavaly a magyar e-kereskedelem 16 százalékkal bővült, mi pedig több mint 60 százalékkal, és az idei évre is hasonló, 30-40 százalékos forgalomnövekedésre számítok az internetes eladásoknál. Szerintem van még tartalék a magyar online kereskedelemben, az Extreme Digital termékkínálatát is jelentősen bővítjük ehhez igazodva.

·     Mit jelent a kínlat jelentős bővítése, és  milyen további utat lát a fejlődésre?  
Az a célunk, hogy 2018-ig másfél millió különböző termék legyen elérhető az Edigital.hu-n. Több irányban is terjeszkedni fogunk az idén: egyrészt saját üzleteket nyitunk a KIKA bútoráruházaiban, másrészt tovább nyitunk a külföldi piacok felé.

·     Vannak offline üzleteik is, ilyen értelemben hibrid a vállalatuk. Miért maradtak e mellett a modell mellett? Mitől sikeres ez a felállás?  
Az Extreme Digital 2001-es megalapításakor még kényszerből volt hibrid a modellünk: egyetlen üzletünk volt Budapesten a Visegrádi utcában, ahol a konkurenciánál jobb áron lehetett digitális fotós termékeket vásárolni. Közben megnyílt a webáruházunk, ami viszonylag rövid idő alatt országszerte népszerű lett, mert a nem a fővárosban élők online rendelték meg a boltunkban jó áron kapható termékeket.
Később, a cég bővülésével is ragaszkodtunk ahhoz, hogy az ország egyes régióiban saját üzletekkel is jelen legyünk. Ennek oka, hogy a magyar vásárlók közül sokan még mindig bizalmatlanok az online vásárlással szemben. Ezt jól szemlélteti az a tény is, hogy bár megrendeléseink 95 százaléka a honlapunkról érkezik, a vevők az áruk felét még mindig személyesen fizetik ki és veszik át valamelyik üzletünkben.

·     Az online kiskereskedelem folyamatosan kénytelen megújulni, a webáruházak egyre jobb vásárlási élményre törekszenek. Az Extreme Digital mivel jár vevői kedvében?
Folyamatosan dolgozunk azon, hogy számítógépen és mobil eszközön is kényelmesen lehessen vásárolni az Edigital.hu-n. De a vevőink leginkább azt értékelik, hogy óriási raktárkészletből szállítunk, így nem kell akár heteket várni egy-egy termék beérkezésére.
Ráadásul a rendelés folyamata végig nyomon követhető, minden egyes lépésről tájékoztatjuk a vásárlót: például arról, hogy átadtuk a terméket a futárszolgálatnak, illetve arról is, ha már elmehet a termékért az üzletünkbe vagy egy átvételi pontra.

·     Ha az online vásárlás előnyeit kellene ecsetelni, mi lenne az a három dolog, amit kiemelne?  
A magyar vásárlók közül sokan még nem tudják, de ha interneten rendelnek, 14 napig indoklás nélkül elállhatnak a vásárlástól és visszakaphatják a pénzüket. Tehát nem kell tartaniuk attól, hogy ráfizetnek arra, ha esetleg rosszul választottak.

Az online vásárlás mellett szól még a rendkívül széles kínálat: az internetes kereskedő termékpalettája ugyanis általában jóval bőségesebb, mint amit egy hagyományos üzletben találhat a vásárló. Hiszen akármekkora is egy offline áruház, nincs mód arra, hogy a piacon elérhető összes porszívót, tévét és mosógépet kiállítsák, a webshopban azonban ez nem jelent problémát. Egy jó online áruházban a kínálat sokrétű, és a termékek leírása is alapos. Emiatt rengeteg fajta terméket lehet és érdemes a neten megrendelni.

A harmadik érvem az internetes vásárlás mellett az, hogy a kiszállításnak már itthon is     számos alternatívája létezik – ezekből mindenki ki tudja választani a leginkább megfelelőt.     Például ha nincs mindig otthon valaki a családból, kérhet a vevő kiszállítást a     munkahelyére. Ha ez sem jó valamiért, akkor jöhetnek a non-stop nyitva tartó átvételi     pontok vagy a    csomagautomaták, amelyeknél szintén megkaphatják az átlagos méretű     termékeket. Ezeknél pedig az sem gond, hogyha a vásárlónk mondjuk csak éjfélkor tud     elmenni a benzinkútra az új telefonjáért. Ezt is megteheti.

·     Észleltek-e változást a vásárlói szokásokban, és hogyan reagáltak rá?
Igen, az elmúlt években sokkal tapasztaltabbak és igényesebbek lettek a magyar internetes vevők, már nem hajlandók például hetekig várni az online megrendelt termékekre, és elvárják, hogy a kiszállítási lehetőségekkel is hozzájuk igazodjanak a kereskedők, ne pedig fordítva.
Sajnos még ma is sok online kereskedő trükközik azzal, hogy olcsóbban hirdet meg egy terméket az ár-összehasonlító oldalakon, viszont a kiszállítást az indokoltnál drágábban oldja meg. Mi az Extreme Digitalnál az áttekinthetőségre törekedtünk, ezért minden termékünk ára tartalmazza a kiszállítás költségét, tehát a vásárlót átvételkor nem éri kellemetlen meglepetés.

Ugyancsak érdekes trend, hogy ma már majdnem minden tizedik ügyfelünk okostelefonról rendel. Jellemző még, hogy az ilyen rendelések többségét személyesen veszik át, ami arra utal, hogy menet közben választják ki a megfelelő terméket, és aztán ejtenek útba minket.

·     Mik a legnépszerűbb termékek az Extreme Digitalnál és volt-e ebben változás az utóbbi években?  
Leginkább televíziót, mobiltelefont, és nagy háztartási gépeket vásárolnak nálunk, de egyre népszerűbbek a barkácsgépek is.
Az Extreme Digital megalapításakor még a digitális fényképezőgépek számítottak a legnagyobb slágernek, mostanra azonban e termékek közül inkább a félprofi és profi tudású gépek a kelendőbbek, mert az olcsó, egyszerű kompakt gépeket kiszorították az okostelefonok.

·     Milyen újításokat terveznek, és ez hogyan szolgálja majd a vevők érdekeit?  
A napokban megújult a honlapunk, de hagyományos üzleteinkben is tervezünk fontos átalakításokat: automata pénztárral szeretnénk gyorsítani a termékek átvételét, illetve az üzleten belül is elérhetővé teszünk majd olyan hasznos online szolgáltatásokat, amelyek a rendelést és az ügyintézést segítik.

·     Mi a céljuk a jövőre nézve? Mit szeretnének elérni a jövőben?
Meg szeretnénk tartani hazai piacvezető pozíciónkat, amihez bővítjük termékkínálatunkat, és közben tovább terjeszkednénk. Ahogy említettem, saját üzleteket nyitunk a KIKA bútoráruházaiban, és a lakáskiegészítők mellett hamarosan bútorokat is fogunk online árusítani.
A tavalyi év végén stratégiai együttműködést alakítottunk ki a KIKA-t is birtokló Steinhoff International céggel – ennek keretében komoly lehetőséget kaptunk a külföldi terjeszkedésre is.
Az idén szeretnék belépni az osztrák piacra, a horvát és román piacokon pedig az eddigi internetes áruház mellett hagyományos üzletekkel fogunk bővíteni.

·     Mi az, amire a legbüszkébb az Extreme Digital ügyvezető igazgatójaként?  
Beszédes eredménynek tartom, hogy a dinamikusan gyarapodó magyar e-kereskedelmi     piacnál is nagyobb mértékben tudtunk növekedni.
Kiemelném, hogy sok éve stabil beszállítói körrel dolgozunk. Ez jól jelzi, hogy a gyártók és     forgalmazók megbízható partnerei vagyunk.
Az eddigi munkánk legnagyobb elismerésének azonban azt gondolom, hogy mint     említettem, tavaly stratégiai     partnerségre léptünk a Steinhoff International     vállalatcsoporttal, és hogy ennek keretében a cégcsoport nemzetközi online szolgáltatásainak     fejlesztésében is közre fogunk működni. Ez ugyanis hatalmas lehetőség a jövőre nézve.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik