Jég, túra, kocsonya

A Balaton, a Badacsony és a szépség ezen a hétvégén (is) ránk vár.

Köztudomású, hogy amikor eljön a nyár, és fürdésre alkalmas hőmérsékletre melegszik legnagyobb tavunk a Balaton, akkor aztán hatalmas tömegek lepik el az M7-est, töltik meg a vonatokat és boldog, boldogság felé törekvő egyaránt a magyar tengerhez igyekszik. De ha imádjuk a vízben lubickolást, akkor mi lenne, ha kipróbálnánk a vízen járást is? A nagy hidegnek köszönhetően ugyanis jól befagyott a tó, így aztán nyugodtan rámerészkedhetünk a fagyott víz felszínére. Akár korcsolyával, akár cipőben tesszük meg ezt a már-már szakrális mozdulatot, így is hatalmas élményben lehet részünk, miközben a végtelennek tűnő tájban, és a hófehér Balatonban gyönyörködünk.

A fagyott Balaton – Fotó: Gyimóthy Kálmán, panoramio.com

Ezen a hétvégén mi az északi partot javasoljuk, és ha már valamely kijelölt koripályán elfáradtunk a mozgásban, vagy a természet imádatában, nyomban fel is kereshetjük a Badacsony környékét, mivel a hétvége egyik legjobb programja itt lesz. Pontosabban Badacsonytördemicen a Faluházban. Nem csalás, nem ámítás február 11-én immáron hatodik alkalommal rendezik meg itt a Badacsonytördemici Kocsonya Szépségversenyt. Mert ugye az étkezésben az egyik fő momentum, hogy az a valami, ami elénk kerül – és aminek sorsa, hogy táplálékunk legyen – legyen étvágygerjesztő is. Ebből kiindulva aztán könnyedén eljuthatunk ahhoz a gondolathoz, hogy mi lenne ha nem csak egyszerűen finom, szép és kívánatos lenne az adott étel (ez esetben a kocsonya), hanem egyenesen művészi magasságokba emelnénk azt. A rendezvény szervezőinek pont ez a célja és az itt látható egyik régebbi alkotást elnézve ismét bebizonyosodik, hogy a fantázia nem ismer határokat.

Brokkolizátonnyal díszített, babtengerben úszó halak, kocsonyába zárva
Fotó: badacsony.com

Persze ha már eljutottunk erre a csodás helyre, akkor azért nem érjük be annyival, hogy voltunk már a Balaton jegén, vagy megcsodáltuk az ehető műalkotásokat. Badacsonytördemic ugyanis amellet, hogy mind a mai napig meg tudta őrizni falusias jellegét, azért nem mellékesen a turisták egyik kedvenc kiindulópontja. Az Országos Kék Túra egyik pecsételő helyeként is szolgáló településről indul az országot bebarangoló túra egyik legcsodálatosabb és leginkább embert próbáló lépcsősora a Bujdosók lépcsője. A Gyűrűk Ura, Modorba vezető pillanatait idéző terepen, télen valószínűleg nem pucolják le egyenként a lépcsőfokokat, de azért a bátrabbak és a fontolva haladók, mindenképp induljanak el a hatalmas bazalttömbökkel – bazaltorognákkal – díszített, Káptalantóti felé vezető kaptatón, egészen a Badacsony tetejéig. A csúcsra felérve a Ranolder-keresztnél a Balaton felé tekintve gyönyörű panoráma tárulhat elénk, majd tovább haladva a Kisfaludy-kilátó nyújthat újabb csodás pillanatokat.

Látkép a Badacsony tetejéről – Fotó: kektura.eu

Akiknek viszont nincs kedvük a túrázáshoz, azok természetesen választhatják a hedonizmus oltárán való további áldozatbemutatást, vagy ha vízen járással kezdtük, most pedig már az áldozásnál tartunk, mindenképp érdemes átruccanni Badacsonytomajra, ahol Európában majdhogynem egyedülálló módon bazaltból épült templomot vehetünk szemügyre (tudomásunk szerint ezen kívül még egy ilyen található a kontinensen). Az igazi kuriózumnak számító kéttornyú bazalttemplom neoromán stílusban épült a harmincas évek elején, majd 1981-re teljes felújításon esett át. (A templom belsejének megtekintéséhez előzetes bejelentkezésre van szükség.)

A két torony – Fotó: csepelituristak.hu

Akinek pedig ez sem elég, az valószínűleg már régen valamelyik badacsonyi, tomaji, vagy tördemici borospince nedűit kóstolgatja. Egészségére!