Élet-Stílus

A lebegőkabintól az időékszerig

Hasizomfejlesztő homokzsák, ökoautó és relaxációs kabin is szerepel a Magyar Formatervezési Díj díjazottjai között. A tárgyak az Iparművészeti Múzeum kiállításán láthatók.

Ma reggel arra ébredtem, hogy mindenképpen elmegyek edzeni – milyen jó lenne hozzá egy hasizomfeljesztő homokzsák. Bepattannék az ökoautómba (ha lenne), és már suhannék is. Vagy lebegnék egyet egy jó kis relaxációs kabinban. Na jó, igazság szerint eszembe sem jutottak efféle eszközök. Eszembe sem tudnának jutni. Szerencsére vannak olyan fiatal magyar tervezők, akik elég kreatívak, és tanultak hozzá, hogy kitalálják és megépítsék a jövő tárgyait. Közülük a legjobbak kapták idén is a Magyar Formatervezési Díjat.

A 32. Magyar Formatervezési Díj pályázat célja a magyar formatervezés bemutatása és népszerűsítése, a kiemelkedő alkotók elismerése (termék-, terv-, vizuális kommunikáció- és diákmunka kategóriában), valamint a magyarországi termékek nemzetközi versenyképességének javítása.

A Termék kategória egyik idei győztese az a bizonyos tölthető homokzsák, amelyről nem álmodoztam ma reggel. A SPARROWBAG-et törzsedzéshez fejlesztették ki, és fogás nélkül, kényelmesen lehet vele hasizmot fejleszteni.

Ha ezzel megvagyunk, jöhet a Paradicsom. Lebegés a relaxációs kabinban. Egy másik nyertes, a kavicsformájú kapszula a gravitációt csökkentve nyújtja a tökéletes relaxáció élményt, ám ezen túlmenően különböző egészségügyi problémával küzdők – gerincprobléma, különböző bőrbetegségek, fokozott stressz – számára is hatékony terápiás eszköz.

A harmadik kategórianyertest, a COCODICE termékcsaládot matematikusok, pedagógusok bevonásával fejlesztették ki, de a játékszabályok kialakítói között ötszörös Rubik-kocka világbajnok is van. A Rubik-kockához hasonlóan, a COCODICE egyik játéka is forgatható a kis kockák körül, utóbbi esetében azonban egy kockának az egyes oldalain annyi forgástengelye lehet, ahány kis fekete és fehér kockából van összerakva egy oldala, tehát a kocka térben kiforgathatóvá válik.

A kombinatorikai készségeket fejlesztő COCODICE-t a 4 és 12 éves kor közötti gyermekeknél tartják a leghatékonyabbnak. A mágneses kis kockáktól kezdve egészen a nagyobb méretű, akár 40 cm-es, ülésre alkalmas puffok is megtalálhatóak a palettán.

Még csak terv a síkban és térben, kötőanyag nélkül is felhasználható Bajonett-tégla, a fa karosszériás, ultrakönnyű, összeépíthető, hibrid ANTRO SOLO ökoautó-család vagy a falra szerelhető változatban is elkészíthető design mosógép.

Kedvencem a Diák kategória egyik nyertese, a napfogyatkozás szépségét, ritkaságát megjelenítő lámpa. A további díjazottak is – a többi között a színes retro kandallók, a térbeli verseskönyv, az újfajta kialakítású, ergonomikus székcsalád, az izgalmas időékszer – is megérdemlik, hogy figyelemmel kísérjük sorsukat.

Az összes idén díjazott és kiemelt pályázó munkáit meg lehet nézni az Iparművészeti Múzeumban november 13-ig, valamint az építészfórum weboldalon (a képek forrása: architectforum.hu).

Nem költenek designra a vállalkozások

Jellemzően olyan értéknek tekintik a designt, amelyre a válság idején nem lehet költeni. Ez derül ki a Medián felméréséből, amely 200 cég megkérdezésével arra kereste a választ, hogy egy-egy vállalat sikerességében mekkora szerepet játszik a formatervezés, illetve hogy létezik-e designszemléletű gondolkodás a hazai kis- és középvállalkozásoknál.

A kutatásból kiderült, hogy a világgazdasági válság előtt alakult cégek fontosabbnak tartják a designt, mint azok, amelyek még nem éltek át “egy nehezebb időszakot”. A diplomás középvezetők és a döntéseket előkészítő alkalmazottak tisztában vannak a design hasznosságával, míg a cégeket irányító menedzserek általában szkeptikusabbak.

A felmérésben vizsgált három design-elemből (honlap, névjegykártya, logo), illetve a teljes arculatból a cégek 94 százalékban használnak legalább egyet, de csak 53 százalékuk tervezteti ezeket szakemberrel.

Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke szerint a designra fordított összegek gyorsan, 12-18 hónap alatt megtérülnek. A felmérésben vizsgált vállalatoknak háromnegyede viszont úgy vélte, a formatervezésre fordított pénzek csak hosszú távon térülnek meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik