Élet-Stílus

Ezeroldalas aktája van mindenkinek a Facebookon

Mit tud rólunk a Facebook? Közhely lassan, hogy szinte mindent. Ki, kivel, mikor és hol! Nem is kell különösebben meglepõdnünk hiszen ezeket mi közöltük, õk csak összegyûjtik. Mindenkirõl egy 1000 oldalas könyvnyit.

Lassan nyilvánvaló mindenkinek, hogy egy törölt üzenet nem törlõdik a Facebookon ténylegesen, csak törölt státuszba kerül át. Hasonlóan ahhoz, amikor egy bejelöléskérés érkezik, hiába is utasítjuk vissza, a Facebook a háttérben tárolja és hozzánk köti.

A legutóbb például annak volt jelentõs füstje, hogy bizony az oldal akkor sem hagy magára minket, ha kiléptünk belõle. Rövid adatsorokon, sütiken (cookies) keresztül tárol rólunk számtalan információt, merre járunk, miután elhagytuk az oldalt.

Egy civilekbõl álló szervezet szerint szinte minden kifogásolható a Facebook adatkezelésével kapcsolatban. Az egyszerûen Europe against Facebook (Európa a Facebook ellen) nevû csoport az oldalán publikált egy listát, melyek azok a jellemzõk, amelyek alapján igencsak megkérdõjelezhetõ a Facebook tisztességes adatkezelése.

A csoport az adatokhoz nem használt mást, mint egy mindenki számára adott lehetõséget. Ezt egy brit jogszabály jelenti, amelynek értelmében bármilyen velünk kapcsolatban lévõ cégtõl kikérhetõk személyes adataink 40 napos határidõvel. Ezt egy CD-n kell átadnia a cégnek, jelen esetben a Facebooknak. A beszámolójuk szerint a Facebook el is kezdte teljesíteni a kéréseket, ám annyian jelentkeztek, hogy nem tudják azt határidõre teljesíteni. (Az igazsághoz hozzátartozik, hogy mindez egy hecckampány részeként folytatták a Facebookkal szemben.)

Mindenesetre azok, akik hozzájutottak a maguk példányához leeshetett az álluk. Egy ilyen beszámoló ugyanis PDF formátumban átlagosan 1000 oldal és gyakorlatilag minden rajta van. Az oldalon példaként fent is van néhány ilyen dokumentum, amelyben kitakarták a személyes adatokat, de azért jól látszik, hogy micsoda munka lenne összeszedni ennyi adatot rólunk, ha ezeket nem saját magunk tennénk közkincsé a Facebookon keresztül.

A saját szó szerinti Arckönyvünk „Facebook-unk”, akár egy könyv, 60 fejezetbõl áll. Ezek közt az összes bejelentkezésünktõl kezdve, a bankkártyaszámunkon keresztül (ami úgynevezett Facebook-credit vásárlás esetén kell), a visszavont ismerõsökön át, a meghívott eseményeinken keresztül, a gépek adataiig, amelyekrõl bejelentkeztünk minden fent van.

Továbbá a tartózkodási helyünk is. Ugyan nem egyértelmû, hogy hogyan határozza meg ezt az infót a Facebook, az oldal szerint ez egy mixe a check-inekenek, az okostelefonos applikációknak, a geo-taggelt fényképeknek, az eseményeknek amelyeken jeleztük részvételünket és az utolsó IP-címünknek, amelyet kaptunk a szolgáltatótól bejelentkezésünkkor. (Ez hazánk esetében legalább nem sokat segít.)

Ime egy példa:
Time 2011-04-16 18:51:27 UTC
Latitude 37.34688913
Longitude 121.94080227
Altitude 0
Accuracy 675
Altitude Accuracy -1
Heading -1
Speed -1

Egyébként az adatok egy részét a Facebook saját maga is felkínálja oldalán a felhasználóinak. (Ennek viszont nincs magyar leírása, nagyjából a fele adathoz juthatunk így hozzá, mint az említett CD-n keresztül.)

A kritikai hangok az után erõsödtek fel igazán, hogy a Facebook bevezette a Timeline elnevezésû adatlapot, amelynek segítségével valóban gyerekjáték követni aktivitásunkat az oldalon. Tovább menve még pikánsabb, hogy az oldal együttmûködik olyan projektekkel, mint az Open Graph projekt, amelynek célja, hogy automatikusan követi a felhasználók aktivitását és azt közzé is teszi (posztolja). Ilyen például a Facebookba újonnan beépült zenehallgató alkalmazás a Spotify, amely azonnal közkincsé teszi, mit is hallgatunk.

A csoport kifogásolja, hogy ezek az alkalmazások nem kérnek engedélyt a használathoz, hanem ha nem akarjuk õket használni, akkor elõ kell valahonnan bányásszuk a letiltásukhoz szükséges beállításokat.

A Facebook persze csak a saját várát építgeti. A cég növekedéséhez, fejlesztéséhez kell a pénz. Ehhez pedig sok-sok reklám. A szupercélozható reklámmegoldások, amellyel a Facebook is dolgozik és ezeken az adatokon nyugszik, a hirdetõk álma.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik