Élet-Stílus

Nem képes talpraállni az autópiac

Tiszavirág életűnek tűnik az autóeladások májusi megugrása, júniusra megtört a lendület és az első félévre vetített adatok is igencsak szerények. A második félévben újabb kereskedők zárhatnak be.

1,5 százalékos visszaesés volt júniusban a piacon, szemben a májusi 12 százalékos megugrással a tavalyi év azonos időszakát vizsgálva. Személygépkocsiból júniusban 4194, az első félévben pedig összesen 23112-őt helyeztek forgalomba, ami magasabb ugyan az előző évinél, de több mint 40 százalékkal alacsonyabb a két évvel korábbinál – derült ki a Datahouse autóipari elemző cég adataiból.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) a számok ismeretében úgy látja az ágazat fennmaradása a jelenlegi formájában nem garantálható. Nem arról van tehát szó, hogy a szakma nyereségesen működik-e, hanem arról, hogy az elhúzódó értékesítési és most már a javítási visszaesést milyen formában éli túl – közölték az idei félév számainak tükrében.

Magán autók nélkül nem fog menni

Az alacsony értékesítési volumen a kereskedések és javítók számára további anyagi problémákat okozhat, amely e létesítmények számának további csökkenését vonhatja maga után az év második felében – figyelmeztet az MGE. Úgy vélik az időarányos adatok is alátámasztják, hogy a korábban jelzett kilábalás lassú és igencsak törékeny.

Továbbra is csak a flottaautók révén van kereslet, ahogyan már tavaly tízből hét gépjárművet cégautóként helyeztek üzembe hazánkban – áll a Lease Plan gépjárműkezelő cég nemrégiben megjelent közleményében, amely a hazai flottaautó-paicot elemzi. A kereslet itt is annak köszönhető, hogy 4-5 éves kor felett már célszerű új autót forgalomba állítani a gazdaságos működéshez a flották esetében.

A félév legmenőbb autói (Datahouse.hu)

A félév legmenőbb autói (Datahouse.hu)

Ami a magán eladásokat jellemzi, az elmúlt két év a Suzuki mélyrepüléséről szól, amely – a fénykorában értékesített több tízezer Swift és egyéb modelljeihez képest – a 2009-es eladásainak is csak valamivel több, mint az egynegyedét érte el itthon tavaly. Kicsivel több, mint 2000 darab forgalomba helyezett autójával az értékesítési rangsorban tavaly a 8. helyre szorult vissza, amely az idei első félévben tovább rontott helyezésén és nincs az első tízben.

Majd minden márka esetében a vállalati autók értékesítéséé volt a főszerep. Az összes jelentős gépkocsi gyártó közül mindössze négy – a Honda, a Chevrolet, a Kia és a Mazda – adott el valamivel több, bár a darabszámot tekintve nem számottevő autót magánszemélyeknek, mint vállalatoknak. A legjelentősebb vállalati túlsúly a Fordnál figyelhető meg, ahol 86 százalék ez az arány, de a top 5 márka esetében is a gépkocsik több mint 70 százalékát vállalatok vásárolják – áll a Lease Plan elemzésében.

A regadócsökkentés se jó

A napokban adott ki egy közleményt a Magyar Gépjármű-kereskedõk Országos Egyesületének elnöksége, amely a mostanság sokat emlegetett regisztrációs adó csökkentés visszáságára hívja fel a figyelmet. A szervezet szerint a törvénymódosítás a legnagyobb lökettérfogattal bíró gépkocsik adóterhelését csökkenti a kategóriák összevonásával bizonyos alacsonyabb kategóriák rovására.

A javasolt regisztrációs adó táblába ugyanis új elemként beemeli az euro5-ös gépkocsik kategóriáját, azonban ezzel egyidejűleg az euro4, euro3 és korábbi típusok adótételeit nagymértékben növeli. Ezzel az átlagos méretű, néhány éves használt autók rovására kedvezményezi a 2500 illetve 3000 hengerűrtartalom feletti modellek adóterhelésének csökkentését. A javaslat szerint ugyanis a 9-11 (euro4) közti besorolásúaké 290 ezer, a 11-esnél jobbaké (euro5) 250 ezer forint lesz, a kisebb 1000-1300 köbcentis autók esetében. Ugyanakkor a régi, 4-esnél rosszabb besorolású autók adója 749 ezer forintról 1 millióra emelkedik ugyanebben a kategóriában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik