Élet-Stílus

Csodára vár a magyar autópiac

admin
admin

2011. 04. 21. 16:30

A kereskedők szerint az új adótörvények nem hatnak érdemben a keresletre. Luxemburgban is több kocsit helyeznek forgalomba, mint nálunk.

A nyugat-európai piacokkal való összehasonlítás mindig is sántít, azonban, hogy a Budapest negyedének lakosságával rendelkező miniállam (50 ezer forgalomba helyezés) is megver minket azért árulkodó. A kétmilliós Szlovéniában (66 ezer), vagy az ötmilliós Szlovákiában (59 ezer) szintén jóval több új autót adnak el, mint nálunk.

A Magyarországon alig több mint 43 ezer új személyautót helyeztek forgalomba tavaly. Folytatódik tehát a túlélésért folytatott küzdelem az újautó kereskedők szektorában – derül ki a PricewaterhouseCoopers Kft. (PwC) legújabb felméréséből. Az okok ismertek, alacsony hitelfelvételi hajlandóság, a hitellehetőségek beszűkülése (például a devizafinanszírozásra vonatkozóan). De, hogyan látják a jövőt a kereskedők?

Reménykedve

Reményt nyújthat, hogy a PwC felmérése szerint a kereskedők 75 százaléka most úgy számol nem kell bezárni a boltot. „Néhány kereskedő a veszteséges újautó forgalmazás helyett – az értékesítés volumenét tekintve csaknem tízszeres, 2010-ben több mint 420 ezres értékesítést magáénak tudó – használtautó forgalmazásra, illetve a szervizszolgáltatásokra helyezte a hangsúlyt.” – emeli ki Lőcsei Tamás, a PwC cégtársa.

Fontos megállapítása a PwC felmérésének, hogy a válaszadók szerint alig van érzékelhető hatása az adóváltozásoknak. Alig észrevehető a keresleten a személyi jövedelemadó változások, a társasági adó tekintetében a 10 százalékos adókulcs alkalmazhatóságának kiterjesztése, ugyanígy a másik oldalon megjelenő a bolti kiskereskedelmi adó bevezetéséből adódó kedvezőtlen pluszteher.
Kik fizetek válságadót. (forrás: PwC)

Kik fizetek válságadót. (forrás: PwC)

Erről – vagyis a különadóról – igencsak megoszlik a szakma véleménye. Egyes szereplők szerint közel 10 milliárdot fizettek be az autókereskedők ilyen jogcímen az államkasszába, míg más forrás szerint ez az összeg maximum 1 milliárd forint körül lehet. (A megítélés különbsége leginkább a nagykereskedelmi adatok és kiskereskedelmi adatok nem egyértelmű tisztázásból adódik.)
A jövőre vonatkozóan a kereskedők úgy tűnik mégis optimisták, 57 százalékuk már 2011-re is optimistán tekint, 2012-re és a távolabbi jövőben pedig minden válaszadó az értékesítések növekedését várta – derült ki a PwC publikált elemzéséből.

Próbálkoznak

A fényesebb jövő többek közt törvényi változtatásokon is múlik. A Magyar Gépjárműiportőrök (MGE) szövetsége részéről Erdélyi Péter elmondta az fn.hu-nak, hogy a regisztrációs-adó csökkentéséről most kezdődnek tárgyalások, csak úgy, mint a szervízszolgáltatások áfájának visszaigényelhetőségéről. A regadócsökkentés révén a nagyértékű és eddig külföldi rendszámmal közlekedő autósok „honosításából” legalább valami bevétel származna. Hozzátette: szükség lenne egy komoly ellenőrző apparátusra is, hogy ne fordulhasson elő, hogy a magyar kereskedő úgy ajánl autót, hogy azt másik országban helyezteti forgalomba.

A regisztrációs adó maximumát ők egyébként 1,5 millió forintban határoznák meg. Kérdés ez mennyire demokratikus egy 3 milliós autót vásárlóval szemben, akinek 800 forint regadót kell fizetnie, egy olyan 10 milliós kocsit vásárlóval szemben, akinek 1,5 milliót.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Megszólalt Havas Henrik

Miniature figures near Bitcoin physical coin. Futures on Bitcoins increased by more than 20% after their American debut on the Chicago Cboe Futures Exchange.  (Photo by Manuel Romano/NurPhoto)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.