Élet-Stílus

Megint nekifutnak a regadócsökkentésnek

Nemcsak az értékesítés, hanem mostanra a szerviz ágazatba is begyűrűzött a hazai autópiac évek óta tartó válsága - mondta Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. A szervezet több törvényjavaslatot is készített, amelyek véleményük szerint komolyan enyhíthetnének a kritikus helyzetet.

Fontos lépés lenne a versenyhelyzet és a gazdaság fehérítésének érdekében a gépjárműimport áfafizetési kötelezettsége még a regisztráció előtt. Erdélyi Péter az fn.hu-nak magyarázva a lépést elmondta, hogy jelenleg az áfafizetési kötelezettséget sokan úgy játsszák ki, hogy a szürkeimportból származó autókat forgalomba helyezik, majd négy hónapig nem fizetnek utána az áfát. Amikor szorul az adóhatósági hurok, felszámolást kérnek cégükre, amely jogutód nélkül megszűnik, így lenyelik a jogosulatlan hasznot. A változtatás értelmében a jövőben addig nem kapna rendszámot egy autó, amíg le nem rótták utána az áfát.

Másik jelentős változás a régóta vágyott regisztrációsadó-plafon. Ez a jelenlegi tervek szerint a most meglévő 8 reagadókategóriából hármat érintene, mégpedig úgy, hogy a 6. kategóriába sorolt kocsik esetében – ettől a kategóriától vannak 2000 köbcenti felett a motorok – 1,2 millió forint lenne, a 7-8-as kategóriákban pedig 1,5 millió forint lenne. Ennek hatására az importőrök szervezete szerint értelmetlenné válna a rendszámbiznisz.

Két további javaslat a céges kocsikat érintené, miszerint visszaigényelhető lenne a céges autóként használt személygépkocsik javítási áfája, amely Erdélyi Péter szerint majd minden uniós országban megengedett. Ennek révén jelentősen fehéredne a javítási ágazat, mert sok kis cég kénytelen feketén javíttatni, “megspórolva” az áfát. Az áfavisszaigényelhetőség révén a hivatalos szervizek forgalma érezhetően megnőne, ami viszont bevételeket biztosít az államkasszának.

Ugyancsak javasolják, hogy részben visszaigényelhető legyen a céges autók vásárlásánál az áfa. Jelenleg ez számtalan módon szabályozott az EU-ban. A környezetünkben Szlovákiában, Csehországban szintén tilos, máshol feltételekkel engedélyezett, például futott kilométer arányában lehet visszaigényelni. Végezetül a cégautóadó pontosítását is szeretné a szervezet, amelynek értelmében a lízingelt vagy flottakezelésben lévő autóknál, ahol a tulajdonos és az üzemben tartó más más személy, a lóerőadót az üzembentartó is írhassa le.

Erdélyi Péter elmondta: a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének előrejelzése szerint idén az eladott új autók száma eléri az 58 ezer darabot, 2012-ben a 75 ezret, 2013-ban a 90 ezret, 2014-ben pedig a 110 ezret. Tavaly összesen 43 479 új személyautót helyeztek forgalomba, 2009-ben 60 206-t.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik