Élet-Stílus

Az E-vitamin növelheti az agyvérzés kockázatát

Baróthy Zoltán
Baróthy Zoltán

2010. 11. 05. 16:16

Érdemes óvatosan bánni az E-vitamin-kiegészítők rendszeres szedésével, mert az növelheti bizonyos típusú szélütések kockázatát.

Amerikai, francia és német kutatók olyan meglévő tanulmányok adatait elemezték újra, amelyek az E-vitamin és a szélütés összefüggését vizsgálták. Az áttekintésből az derült ki, hogy az E-vitamin rendszeres pótlása 22 százalékkal emelte az agyvérzés (hemorrágiás stroke) kockázatát, ám tíz százalékkal csökkentette az agyi infarktus, az érelzáródás miatti szélütés (isémiás stroke) valószínűségét. Az agyi infarktus felel az összes szélütések 70 százalékáért.

Mint Markus Schurks kutatásvezető, az amerikai Harvard egyetem oktatókórháza, a Brigham és Női Kórház munkatársa figyelmeztetett, megállapításaik arra utalnak, hogy az E-vitamin-kiegészítők szedése nem olyan biztonságos, mint eddig gondolták. A kutatók ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a kockázat változásának abszolút mértéke kicsi, 1000 emberre 0,8-del több agyvérzés és 2,1-del kevesebb agyi infarktus jut az E-vitamin szedésével összefüggésben.

Korábbi tanulmányok azt mutatták, hogy az E-vitamin szedése védő hatású lehet a szívbetegségekkel szemben.

A vizsgálatban kilenc korábbi tanulmány adatait tekintették át, melyekben összesen 118 ezer ember vett részt. A vizsgálatba bevont emberek egyik fele legalább napi 50 milligramm E-vitamint szedett, a másik fele placebót.

A szélütés évente világszerte mintegy 5,7 millió embert öl meg.

Ajánlott cikk:
Az E-vitamin szedése növelheti az agyvérzés kockázatát (HVG.hu)

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Fotó: Marjai János/24.hu
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.