Élet-Stílus

Drága benzin – kevesebb haláleset

Kedvezőbbek a baleseti statisztikák az idei első félévben az elmúlt évinél. Kevesebben haltak meg az utakon és kevesebb volt a baleset is. Érdekesség, hogy pont olyan arányban csökkent a balesetek száma, mint amennyivel kevesebb benzin fogyott.

2010 első félévében az előző év azonos időszakához viszonyítva 14 százalékkal kevesebb baleset történt – közölte gyorsjelentésében a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Ez az arány éppen megegyezik a benzinfogyasztás csökkenésével ugyan ebben az időszakban, amelyet a Magyar Ásványolaj Szövetség közölt júliusban. (A teljes üzemanyag fogyasztás gázolaj+benzin valamivel kevésbé csökkent, 12,5 százalékkal.) A KSH jelentése meg is említi: a közlekedési balesetek számának 2010 első félévi csökkenésében szerepet játszott az üzemanyag-értékesítés jelentős visszaesésében is megmutatkozó közúti forgalomcsökkenés. A Magyar Közút Nonprofit Zrt-től annyit sikerült megtudni ennek kapcsán, hogy idei adataik csak jövőre lesznek, mert teljes évet vizsgálnak, de a tavalyi évben például, a teljes magyarországi úthálózaton 5 százalékkal csökkent a forgalom.

Hátul is kell az öv

Visszatérve a balesetekre, a KSH adatai alapján, a félév során így is több mint 9 ezren szenvedtek közúti balesetet. Közülük 319 személy vesztette életét, a súlyosan sérültek száma megközelítette a 2500 főt, a könnyen sérülteké meghaladta a 6600-at. A baleset során meghalt személyek több mint fele vétlen áldozat volt. A halálos balesetek száma a fenti szám alapján a negyedével esett vissza, míg a súlyos sérüléssel járóké 16 százalékkal csökkent. Az elhunytak száma még így is 84 fővel kevesebb, mint egy évvel korábban.

Hétfőn Biharkeresztesnél történt hét halálos áldozatot követelő baleset. (MTI)

Hétfőn Biharkeresztesnél történt hét halálos áldozatot követelő baleset. (MTI)

A meghalt személygépkocsi-vezetők fele, az elöl ülő utasok egyharmada, a hátul ülő utasok túlnyomó többsége (81%) nem használt biztonsági övet. A II. negyedévben áldozatul esett hátul ülő utasok mindössze 7 százaléka kötötte be magát. Az előző év azonos időszakához viszonyítva 2010 első félévében a közlekedési balesetek típuscsoportonkénti bontásban heterogén képet mutatnak. A balesetek 63 százalékát személygépkocsik, egy tizedét kerékpárosok, és kilenc százalékát tehergépkocsik okozták, a többi jármű részesedése alig érte el a 10 százalékot. A balesetek 92 százaléka a járművezetők hibájából történt. A kategórián belül a legnagyobb arányt (28,8%) a sebesség nem megfelelő megválasztása képviseli.
Biztonságosabb autópályák

Az autópályákon bekövetkezett balesetek száma 2010 első felében 9 százalékkal volt alacsonyabb, mint egy évvel korábban. Az adatok autópályánként eltérő képet mutatnak: az 50 km-nél rövidebb autópályákat figyelmen kívül hagyva az M5-ön (27%) és az M6-on (14%) több, míg az M7-en (7%), az M3-on (14%) az M1-en (23%) kevesebb baleset történt, mint 2009 azonos időszakában.

A ritka, de súlyos kimenetelű baleseteknél, mint a vasúti és közúti jármű ütközése a növekedés – hét halálos áldozattal – 21 százalékos volt.

A balesetek 12 százalékában játszott szerepet az alkohol. 2010 első félévében az ittasan okozott balesetek száma az előző félévhez viszonyítva csökkent közel a negyedével, a legnagyobb javulást ezen a téren a motorkerékpárosok esetében figyelhető meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik