Élet-Stílus

Az italért kártyával, a jegyért perc alapon fizethetünk majd a Szigeten

admin
admin

2010. 08. 13. 21:24

A kártyás fizetés válthatja fel a készpénzt a Sziget fesztiválon, ha beválik az „elektronikus pénztárcaként" működő Sziget kártya, amelyet az idén próbálnak ki először - mondta pénteken a fesztivál főszervezője.

Gerendai Károly a Sziget informatikai újdonságait bemutató tájékoztatóján elmondta: van már olyan rendezvény a Szigethez hasonló méretű fesztiválok mezőnyében, ahol csak elektronikus kártyával lehet fizetni, a Szigeten azonban jóval egyszerűbb, banki hátteret nem igénylő eszközt igyekeznek meghonosítani.

Ez a fesztivált szervező vállalkozás által kibocsátott Sziget kártya, amely nem minősül bankkártyának, hanem elektronikus vásárlási utalványként működik és csak a fesztiválon, annak időtartama alatt lehet használni.

A felhasználó tetszés szerinti összeget helyez el a kártyán a feltöltő állomásokon, és készpénz helyett a kártyával fizet, például amikor italt vásárol. Így jóval gyorsabb, egyszerűbb és biztonságosabb a vásárlás, a tranzakciónak pedig biztosan marad nyoma, ami növeli az átláthatóságot és megkönnyíti az elszámolást.

Az egyetlen hátrány, hogy egyelőre nem bevett szokás a fizetésnek ez a módja Magyarországon, nem alakult még ki a kultúrája. Ezért például „a pultosok panaszkodnak, hogy nemigen kapnak borravalót, amikor a kártyával fizetnek a vendégek” – mondta Gerendai Károly. Ha azonban jól vizsgázik a rendszer, akkor akár az is elképzelhető, hogy „kötelezően elterjesztjük a rendezvényeinken” – fogalmazott a fesztivál vezetője.

A másik fő informatikai újítás a percalapú jegyfizetés. A szolgáltatást az egyik mobiltársasággal közösen fejlesztették ki. Működési elve az SMS-alapú parkoláshoz hasonló. A látogató a Szigeten eltöltött idő után fizet, mobiltelefonja segítségével. Gerendai Károly hangsúlyozta: a megoldás egyedülálló a zenei fesztiválok világában, egy rendezvényről sem tudnak, ahol hasonló rendszer működik.

A Sziget azokon a területeken fejleszt, ahol sikerrel versenyezhet. A gazdagabb országokban, nagyobb piacokon működő fesztiválokon nagyobb jegyár-bevételt lehet elérni, nagyobb sztárokat lehet meghívni és a szponzorációs, reklámozási bevételek is nagyobbak. A Sziget az ÁFA-szabályozás miatt is hátrányban van, mert a tíz legnagyobb európai fesztiválon az átlagos ÁFA-teher 9 százalék a kulturális rendezvényekre vonatkozó kedvezmények miatt, Magyarországon viszont 25 százalékos a forgalmi adó. Ezért aztán az egyik kitörési pont az informatika, amelyre a jövőben is nagy hangsúlyt helyeznek a Sziget szervezői.

A tájékoztatón részt vett Nyitrai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára, aki egyetértett Gerendaival abban, hogy az informatika kitörési pont lehet – az egész ország számára. Ennek szellemében formálódik az infokommunikációs stratégia – fejtette ki az államtitkár. Nyitrai Zsolt hozzátette: a Sziget tapasztalatait is figyelembe kívánják venni munkájuk során, és a választási kampányban tett ígéret szerint a stratégiát a ciklus elején dolgozzák ki és fogadják el.

A kormányzat konszenzuson alapuló infokommunkációs stratégia megalkotására törekszik, „mert az elmúlt éveket a stratégianélküliség jellemezte”. Nyitrai Zsolt hozzáfűzte: ha a stratégia megvan a ciklus elején, akkor az állampolgárok, vállalkozások, érdekképviseletek, civil szervezetek „és a fesztiválszervezők is tudják, hogy mit akar elérni a kormányzat ezen a területen és mit támogat. Így mindenki tud tervezni, és kicsit kiszámíthatóbbá válik az élet” – fogalmazott az államtitkár a Sziget fesztiválon.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.