Élet-Stílus

“Csodás” fordulat az autópiacon

Meglepő számok láttak napvilágot a hazai autóeladásokról. Közel húsz százalékkal nőttek a számok az elmúlt hónapban, éves összehasonlításban. A háttérben a rendőrség új flottája áll.

Az idén júliusban az előző év azonos időszakához képest 19,2 százalékkal több, 4359 új személygépkocsit adtak el Magyarországon a Datahouse Kft. autópiaci elemző cég adatai szerint. Egy hónappal korábban még csökkent az újautó-piac, júniusban 25,5 százalékkal kevesebb új járművet értékesítettek, mint 2009 júniusában. (Az összeállítás szerint ugyanakkor január-júliusban 25 897 új autót adtak el, ami 40,4 százalékkal kevesebb, mint 2009 azonos időszakában.)
A számok mögött meghúzódó magyarázat miatt nem beszélhetünk trendfordulóról – mondja Róbert Gábor a Datahouse elemzője. Ha elemezzük a júliusi forgalomba helyezéseket, akkor rögvest tisztul a kép. Júliusban ugyanis 268 darab Volkswagen Golfot és 146 Skoda Octaviát adtak át a rendőrségnek, míg 85 darab Grande Puntot két másik flottavásárlónak. Ha ezt az egy híján 500 személyautót levonjuk az eladásokból, visszatérünk a megszokott adatokhoz. Amíg a piacon 3-4000 eladott autó a bázis havi szinten, addig egy-egy ilyen átadás nagyon felborítja a statisztikát.
“Csodás” fordulat az autópiacon 1

Ami pozitív jel mutatkozik, az inkább a szükség. Akik napi szinten kénytelenek használni autójukat, nem halogathatják nagyon tovább a cseréket, de a korábbi jellemző kép, hogy „összeül a család, és eldöntik milyen új autót vesznek”, még várat magára – mondja az elemző.

Nem lesz olcsóbb

Eközben az egyes márkák sem folytatják tovább az árversenyt, sőt majd minden márkánál áremelés volt az elmúlt hónapokban. Átlagosan 1-5 százalékról beszélhetünk adataink alapján – mondja Róbert Gábor. Ennek oka az elmúlt hónapban például a forint bedőlése volt.
Tudni kell azt is, hogy szinte egyáltalán nincsenek készletek már az országban, így gyártásból történik a gépkocsik eladása. A megrendelést követően ugyan a napi áron kalkulálnak egy árat, de mire átlagosan két hónap múlva megérkezik a kocsi a kereskedőhöz, a legritkább esetben ugyanaz van az árcédulán. Árgaranciát pedig a kereskedők mostanság nem is tudnak vállalni.

Szerviz a túlélés záloga

Még egy fontos tényező határozza meg az idei autópiacot kereskedői szempontból, hogy az eladásból származó veszteséget finanszírozni tudják. A szervizszolgáltatással próbálnak meg túlélni a kereskedők. Megjelentek olyan progresszív kedvezmények a szervizelésben, hogy minél öregebb egy kocsi, annál nagyobb kedvezményt kap a szerviztől. Ezekre szükség is van, a forgalom fenntartása miatt meg kell szólítani a korábban kevésbé fontos, régebbi autóval rendelkező csoportokat is.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik