Élet-Stílus

Iwiwről a sztárok közé

admin
admin

2010. 05. 30. 06:15

A cannes-i filmfesztivál díszbemutatójának vörös szőnyegén egy olyan főszereplő lépdelt be a bejáraton, akire a Pál Adrienn című film készítői az iwiw-en találtak rá. Vajon lehetünk-e sztárok az internetes profiljaink segítségével? Az fn.hu megkérdezte a profikat, hogy tudják-e használni a közösségi oldalakat a casting során.

A Cannes-ban a filmkritikusok FIPRESCI díját elnyert Pál Adrienn című film az igazán jelentős elismerés mellett arról is híres, hogy a főszereplőjére az egyik népszerű közösségi oldalon találtak rá.

Végső kétségbeesésben

A film producere, Pusztai Ferenc az fn.hu-nak elmondta, hogy az iwiw-en azután próbálkoztak, hogy a szereplőválogatás összes szokásos módja már csődöt mondott. Miután a castingügynökök már végignézték a rendszerükben lévő összes lehetséges színészt, és nem találtak megfelelő karakterű szereplőt, akkor kinyitották a kört az amatőrök felé. Voltak olyan csapatok, akik vidékre jártak le, hirdetéseket adtak fel, és művelődési házakban szerveztek meghallgatásokat, de ez sem vezetett eredményre. Mivel erősen túlsúlyos szereplőt kerestek, ezért célirányosan elmentek ilyen szépségversenyre is, de így sem értek célt, és végül már az utcán is kutatták a főszereplőjüket. Végül az ismerősök hálózata bizonyult nyerőnek.
„Az egyik kollégám ismerte a rendezőt, és ajánlotta, hogy jelentkezzem a hirdetésre. Miután nem hozott lázba a dolog, abban maradtunk, hogy meghagyom a telefonszámomat, hogy ő küldje el, és a közösségi portálon a fényképeim alapján eldöntik, hogy fölhívnak-e.” – árulta el Gábor Éva az fn.hu-nak. Végül is ennyiben segített az iwiw ebben a castingban, mert innentől már a megszokott köröket kellett lefutni. Ezután még volt két meghallgatás, mielőtt valóban kiválasztották volna.

Vörös szőnyegről az irodába

Gábor Éva egyébként annak ellenére, hogy részben a közösségi oldalnak is köszönheti a főszerepet, már nem nagyon használja azt, mert az 1000 feletti ismerősök rengeteg bejegyzése miatt számára már funkcióját vesztette az oldal.

A főszereplőről azt lehetett hallani, hogy a Klubrádiónál hírolvasó, de elárulta, hogy a rádiózás inkább csak szerelem. Hivatalosan egy mobiltávközlési cégnél dolgozik, ahol készülékeket szortíroz a kiemelt ügyfeleknek. A cannes-i díszbemutatót követően nemrég tért csak haza, és két napja dolgozik újra az irodában. „Sajnos ez a szerep annyira nem ragadott ki a hétköznapokból, de ez az, ami segíthet abban is, hogy a földön járjak a vörös szőnyeges lebegés után. Fantasztikus élmény volt Cannes, és egy esős irodai napon ebből lehet táplálkozni. Ha megfelelően tudja ezt az ember kezelni, akkor nem sóvárgássá válik, hanem valódi feltöltő élménnyé.” A színészi pályát szinte magától értetődően szeretné folytatni. Bár konkrét ajánlat még nem érkezett, de voltak megkeresések.

A fiataloknak már nem sértő a casting

Herendi Gábor, a kultikussá vált Valami Amerika rendezője szerint a közösségi oldalak leginkább az úgy nevezett street castingot válthatják ki, amikor nem profikat, hanem civileket keresnek egy-egy szerepre. Így az interneten ugyanis csak olyanok jelentkeznek, akik valóban szerepelni akarnak, és nem kell annyi felesleges vesződséggel számolni. Ha ugyanis az utcán szólítanak meg valakit, akkor nagy részük visszautasítja a felkérést.

A rendező szerint a nagynevű hazai sztárok közül egyébként az ifjabb generáció már nem tartja sértőnek, ha meghallgatásra hívják, és elfogadják, hogy nem a színészi képességeikről akarnak megbizonyosodni. Ők már tudják, hogy inkább arra kíváncsiak, hogy az a bizonyos szerep jól áll-e nekik, illetve, hogy a partnerükkel működik-e a kémia. Egy bonyolultabb karakter esetében ez akár hat-nyolc körös castingoltatást is jelenthet.

Küzdelem a sztárokért

A hollywoodi filmkészítésben is járatos Koltai Lajos filmjei esetében viszont nem is jön szóba a szereplők meghallgatása. Ők a sztárokat inkább megnyerni igyekeznek a filmnek. Ezen a téren egyébként egy 22-es csapdája alakult ki: a finanszírozók oldaláról ugyanis szinte mindig az az első kérdés, hogy ki van benne a filmben. A színészeknek nyújtott szerepfelkérésnél pedig már a gázsiajánlatot is jelezni kell. Egyes esetekben pedig még akkor is fizetni kell, ha a film létre sem jön. Tehát csak úgy lehet pénzt szerezni, ha benne van a sztár, de sztárt csak úgy lehet megnyerni, ha már megvan a pénz.

„Jelenleg ott tart a világ a nagy ügynökségeknél, hogy már vissza sem hívják az embert. Alig lehet eljuttatni egy forgatókönyvet egy színészhez. Alig lehet felhívni rá a figyelmet.” – panaszkodott az fn.hu-nak Koltai.

A rendező most előkészületben lévő filmjében, a Master of Farnow-ban csak komoly színészekre szabott szerepek lesznek, így elképzelhetetlennek tartja, hogy civil szereplőket keressenek akár közösségi oldalakon. Persze ahogy azt az fn.hu-nak elárulta, ez nem áll tőle távol, mint ahogyan az Dárday Istvánnal közös filmjeikből (ahol ő még operatőr volt) is kiderül. Akkor ugyanis az utcáról és a földekről hoztak szereplőket a filmhez, és nem egyszer neki jutott ez a feladat. „Akkor szó szerint ki kellett menni a földekre, és megmondani a földművesnek, hogy ne kezdjen el kapálni, hanem menjünk forgatni. És végül nagyon jó színészi teljesítményt is nyújtottak.” A mostani film azonban egy profin megírt, klasszikus történet, amelyhez profi színészekre van szükség.

Valóban segíthet

Leginkább azonban egy profi castingdirektor mondhatja meg, hogy mire is lehet használni a közösségi portálokat. Az ő dolga, hogy a megrendelő vagy a rendező által kitalált karakternek megfelelően hozzon megfelelő szereplőket. Egy-egy castingra 30-40 embert meghívnak és a rendező jelenlétében vagy az ő instrukciói alapján felvételeket készítenek, amelyből aztán a megrendelő már kiválaszthatja, a megfelelőt.

Orbán Andrea castingdirektor szerint a közösségi oldalak elsősorban arra használhatók, hogy a regisztrációt élénkíthetik, és így többen jelentkezhetnek be az ügynökséghez. Volt olyan eset is, amikor bannert vettek az iwiw-en, amikor egy konkrét szerepre kerestek embert. Emellett azonban a Facebookon is létrehoztak egy oldalt, ahova a legfontosabb információkat és a legfrissebb meghallgatásokat is feltették.

Az adatlapok azonban nem helyettesíthetik a személyes megjelenést, mert az amatőr fotókat például nem tudják használni, csak az egységes stílusú, azonos háttér előtt elkészített portrékat.

Az iwiw és a Facebook tehát nem fogja helyettesíteni a profi castingot, legfeljebb akkor segíthet, ha nem találnak igazi színészt egy feladatra. Ez esetben azonban előfordulhat, hogy valaki innen lehet híres, még ha csak egy negyedórára is.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.