Élet-Stílus

Felejtsük el a dobozos szoftvert!

admin
admin

2010. 05. 27. 08:00

A kisvállalatok működéséhez a hardverek mellett, a cégre szabott szoftverekre is szükség van. Ezek megvásárlása és üzemeltetése is drága, azonban létezik más alternatíva.

Amikor egy cégtulajdonosnak el kell gondolkoznia a szoftverbeszerzéseken, először természetesen az fog eszébe jutni, hogy megvásárolja azokat. Úgy tűnhet, hogy a szoftverek így biztonságosabban használhatók – a program ott van a gépen, mellette a doboza, ezt már senki sem veheti el. Néhány éve azonban új módszer is terjed a világ gazdagabbik felén, a szolgáltatásként kínált szoftverek (software-as-a-service – SaaS) igénybevétele, ami túlmutat a doboztologatáson és az eddigi „megveszem, használom, elavul, kidobom” életutat feltételező, hagyományos gondolkodásmódon.

A BellResearch kutatása szerint a hazai vállalatok döntéshozóit gyakran az óvatosságon túlmutató konzervativizmus jellemzi ezen a téren. „Outsourcing konstrukcióban a legnagyobb arányban alkalmazásmenedzsmentet és alkalmazásszolgáltatást vesznek igénybe. Az integrált vállalatirányítási rendszert szolgáltatási konstrukcióban (SaaS) használó vállalatok számát azonban Magyarországon még igencsak alacsonynak, úgyszólván a hibahatáron belülinek találja a BellResearch” – fogalmaz a cég kutatása.

Mi is az a SaaS?

■ Software-as-a-service, azaz szoftver, mint
szolgáltatás – az eddigi általános gyakorlattal ellentétben nem
megvásárolható és birtokolható szoftverek formájában kínálja az
alkalmazásokat, hanem az interneten keresztül teszi azokat elérhetővé és
használhatóvá. Ilyen például a Salesforce.com, a Microsoft BPOS vagy az
Oracle CRM On Demand.

TERVEZHETŐ ÉS OLCSÓ.
A legismertebb, kis- és középvállalati (kkv) körökben is egyre több helyen használt szoftverszolgáltatást a Google nyújtja, amely az ingyenes Gmailben elérhető levelező, naptár- és csoportmunka-megoldás mellett fizetős, saját domain névvel is használható üzleti szoftverszolgáltatásokat kínál. A Microsoft már 2008 őszén csatlakozott a trendhez, először az Egyesült Államokban, majd számos más országban indította el csoportmunka-szolgáltatását Business Productivity Online Suite (BPOS) néven. Idén áprilistól már nálunk is előfizethetnek a vállalkozások az online szoftverszolgáltatásra; a csomagban levelezés, közös naptár, feladatlista, csoportmunka és azonnali üzenetküldés is van. Drajkó László, a Microsoft Magyarország ügyvezető igazgatója ezzel kapcsolatban elmondta: a szoftvercég felhő-számítástechnikát megvalósító online szolgáltatáscsomagja a BPOS, azoknak a kkv-knek is elérhetővé teszi a legkorszerűbb funkciókat, amelyek nem beruházással, hanem a kiadások tervezhetőségét felkínáló bérleti konstrukcióval szeretnének érvényesülni a piaci versenyben.

Mit kapunk azonkívül, hogy lesz egy bérelt számlázó programunk, csoportmunka-megoldásunk vagy levelezőnk? A legtöbb ilyen rendszer szolgáltatás-alapú, és a megvásárolt szoftverekhez képest jóval gyakoribb, interaktívabb kapcsolatot tart fenn a felhasználóval a támogatás, frissítés terén.
Az ilyen szoftverszolgáltatásokat alapvetően nem megvásároljuk, hanem licencbe vesszük. A két leggyakoribb módszer egyike a gyakran „per processor” néven futó megoldás. Ilyenkor egy szerverhez csatlakozó – nem kötött számú – felhasználónak biztosítunk hozzáférést, vagyis a kliens oldali licencek darabszámán nem kell gondolkozni. A „subscriber access” módszernél már a felhasználók száma alapján fizetünk, ilyenkor azonban nem számít a felhasználás ideje.

Magyarországon még nem jött el e téren az alapvető szemléletváltás ideje. Igaz, a távközlési szolgáltatók például – hagyományosan erős ügyfélbázisukra alapozva – egyre több helyen szállnak be az informatikai szolgáltatások piacára, és ez nálunk sincs másként, ahol a Magyar Telekom mára a legnagyobb informatikai szolgáltatóvá vált. Király István, a társaság vállalati üzletágának (T-Systems) marketingigazgatója szerint ezen a területen az egyetlen helyes út az előremenekülés, ezért is kínálnak a magyar piacon még teljesen újszerűnek számító hosztolt alkalmazásokat és informatikai eszközöket bérleti formában. A Virtualoso néven értékesített csomagokban akár bérelhető virtuális szervert, telekonferencia-szolgáltatást, csoportmunka- és levelező rendszert vagy mobil e-mail szolgáltatást kínálnak beruházás nélkül, havidíjas rendszerben, amit az 5 fős cégektől akár a 150–200 alkalmazottal rendelkező vállalatoknak is ajánlanak. Király István elmondta: ezekből a 2009 második felében indult szolgáltatásokból származó bevételek egyelőre a felfutás elején tartanak.

Az ügyfélkapcsolat-menedzsment (CRM) rendszerek területén jól működik a szolgáltatásként történő értékesítés. Ezt a már Magyarországon is képviselettel rendelkező Salesforce.com is jól példázza. Mára a legfontosabb szoftvergyártók CRM rendszereinek szintén elérhetőek az online változatai, amelyek segítenek abban, hogy a vállalatok értékesítéssel, marketinggel vagy ügyfélszolgálattal foglalkozó munkatársai akár egy böngészőből is elérhessék az ügyfélkapcsolati, értékesítési rendszereket. Az Oracle ügyfélkapcsolat-kezelő rendszere, a Siebel például szintén elérhető havidíjas szolgáltatásként CRM On Demand néven, de a Microsoft kínálatában található hasonló megoldás, a Microsoft Dynamics CRM Online.
A szemléletváltozást jól érzékelteti, hogy hazai nagyvállalatok, például telekommunikációs cégek is érdeklődnek a CRM-szolgáltatás iránt, pedig korábban a puszta gondolat is eretnekségnek számított ezekben a körökben, hogy bármilyen, az internetes „felhőből” érkező szoftverszolgáltatást igénybe vegyenek – emlékeztet Bellák Zoltán, a Salesforce.com hazai képviseletét ellátó iMotion Kft. ügyvezető igazgatója.

Tipikus SaaS felhasználási területek:


Levelező és csoportmunka szoftverek: Ilyen például a Google Docs
ingyenes, vagy akár fizetős, vállalati felhasználásra kínált változata,
vagy a Microsoft Business Productivity Online Standard Suite (BPOS),
amely a Microsoft által távoli szerverekről kínált kommunikációs és
csoportmunka-megoldások egy csomagja.
■ Számlázó és ügyviteli
programok: Egy online (SaaS) programcsomag megoldást kínálhat például
olyan kis- és középvállalkozások részére, amelyek több telephellyel
rendelkeznek, akár más-más városban, de a vezetők, tulajdonosok szeretik
naprakészen látni a cég pénzügyi helyzetét, követni a bevételek
alakulását, kézben tartani a pénzmozgást. Ilyen megoldás például a hazai
fejlesztésű CashMan Fx, vagy a Számlázz.Könnyen.hu nevű kezdeményezés.

Ügyfélkapcsolat-kezelő (CRM) rendszerek: Kiváló példa a Kulcs-Soft
által kínált CAS PIA rendszer, segítségével webes felületen
használhatjuk a CRM szoftverek legfontosabb funkcióit a
dokumentumkezeléstől és adattárolástól kezdve az ügyfelek,
telefonhívások rögzítésén át az értékesítési folyamatok nyomon
követéséig.
■ Videokonferencia-rendszerek: A saját vállalati
honlapra, belső intranetes hálózatba egyaránt telepíthető megoldás
segítségével böngészőn keresztül valósítható meg a videós
telekonferencia. Hazánkban a többi közt a Vchat.hu kínál ilyen
szolgáltatásokat. Csak bírjuk le-, de főképp feltöltési sávszélességgel.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.