Élet-Stílus

Többletérték

admin
admin

2010. 03. 26. 08:00

Pang az autópiac, kis odafigyeléssel sokkal több extrát tudunk szerezni új gépkocsink specifikálásakor, mint korábban. Bemutatjuk a leggyakrabban előforduló extrá­kat, és hogy mire szolgálnak.

Vannak áldásos hatásai is a világgazdaságot sújtó válságnak. Manapság sokkal jobb feltételek mellett vásárolhatunk ingatlant, vagy éppen gépkocsit, akinek még van pénze, az kiváló alkupozícióból indulhat. Az autószalonokban a kegyeinket keresik, ne hagyjuk hát kihasználatlanul ezt a lehetőséget!
A kereskedők elsősorban a készleten lévő, vagyis adott mennyiségű extrával felszerelt kocsikon szeretnének túladni, és erre a vásárló is inkább hajlik, hiszen az ilyen példányokra nem kell várakozni. Van lehetőség azonban extrákkal egyedi módon felszerelt autók vásárlására is, ebben az esetben azonban több hetet kell várni, mire kigördül a gyárból és eljut a kereskedésbe. A türelem azonban rózsát terem! Hogy mik közül válogathatunk? Az áttekinthetőség érdekében három kategóriába foglaltuk leghasznosabb extrákat.

Biztonság
A három kategória közül talán a biztonsággal összefüggő extrák között található a legtöbb hárombetűs mozaikszó. Az ABS-t (anti-lock braking system vagy anti blocking system) csak a rend kedvéért említjük, hiszen a blokkolásgátló rendszer ma már szinte az összes új gépkocsiban megtalálható. Ennél már fejlettebb és valamivel kevésbé általános az ESP (electronic stability program), vagyis a menetstabilizátor. Ez a rendszer akkor lép működésbe, amikor az autó kitörne a nyomvonalából, vagy akár saját tengelye körül pördülne meg. Ezt megakadályozandó az ESP úgy csökkenti a kerekekre leadott vonóerőt, vagy éppen fékezi külön-külön a kerekeket, hogy az autó megtartja eredeti irányát, vagyis elkerülhető a baleset. A kipörgésgátló (ASR) szintén a biztonságos autózást hivatott elősegíteni, bár a sportosabb vezetési stílusú sofőröknek nem kedvez. Az automatika figyeli a kerekek fordulatszámát, és ha azt érzékeli, hogy a fordulatszám hirtelen megugrása miatt a kerék elveszti tapadását, akkor csökkenti a teljesítményt, így megelőzi a kipörgést. Ezzel könnyebb, zökkenőmentesebb az elindulás nehezebb terepen, egyben a gumik túlzott kopását is meggátolja.
A hárombetűs extráktól kicsit elszakadva áttérünk a légzsákra, amelynek vezetőoldali verziója szintén alapfelszereltséggé vált.

Sőt, az utasoldali is igen gyakran szerepel az alapszériákban, viszont az oldal- vagy a függönylégzsákok lényegesen javítják az utasbiztonságot, hiszen oldalirányú ütközés, vagy borulásos baleset esetén az oldallégzsákok rendkívül nagy hatékonysággal védik meg az ember érzékeny testrészeit, így a halántékot, a fültőt, a vállat, a mellkast. Egyes gyártók már a műszerfal alá beépített légzsákokat is kínálnak, amelyek a vezető, illetve utasának bokáját, térdét, medencéjét védhetik egy-egy ütközés esetén. Érdemes övfeszítős biztonsági övet is rendelni, mert az akkor is sokat segít a sérülések elkerülésében, ha a légzsák nem nyílik ki. Itt érdemes megemlíteni az ISOFIX gyerekülés rögzítő rendszert, amely sokkal könnyebbé és biztonságosabbá teszi a gyerekek ülésbe való helyezését. A hátsó üléseknél két csatlakozó várja az erre kiképzett gyerekülést, az csak bele kell pattintani, a létrejön a biztonságos rögzítés.

Az autós biztonságát növeli az alapfelszereltséget meghaladó képességű fényszórók használata is. A projektoros, xenon, bixenon rendszerek mellett egyes gyártók már többfunkciós, összetett lámpákkal is megjelennek, ezek szükség szerint aktívan változtatják a csóvák erejét és fényét. Legfeljebb csak a magabiztosságot segítik, mégis sokak fantáziáját megmozgatják a prémium márkák egyéni helyzetjelzői is: az íves LED-ek, angyalszemek, formatervezett ködlámpák. Az eredeti gyári verziókkal semmi sem vetekszik.

Új autónkba rendelhetünk gyári navigációs rendszert, ilyenkor nagy előny, hogy ezt a műszerfalba integrálva kapjuk, nem kell külön tartókarokkal bíbelődnünk. Nagyvárosi környezetben egy nagyobb autóval nem egyszer bonyolult a tolatás, így a hátsó lökhárítóba beépített érzékelők nagyon jól jönnek egy-egy kényesebb pillanatban. A legnagyobb kényelmet az ezt kiegészítő kamera adja, amely kicsit torzítva ugyan, de a műszerfalon meg is mutatja, hogy pontosan mi, milyen távolságban van mögöttünk. Termetesebb orrú kocsiknál előre is ajánlott a radar.

Az autópályán sokat utazóknak egyenesen megváltás tud lenni a tempomat. A kormányon elhelyezett gombokkal vezérelhető rendszer tehermentesíti a lábunkat, egyetlen gombnyomással rögzíthetjük a sebességünket, amit azután az automatika meg is tart. A sebességet akár kormányról is tudjuk vezérelni. Óvakodjunk azonban a ráfutásos balesettől, ha fékezni kell, „legyen kéznél a láb”.

Megemlíthető még a fázósaknak kedves ülésfűtés, hideg napokon nagyon kellemes kiegészítő. Létezik az úgynevezett álló helyzetű fűtés is. Utóbbi az extrák extrája, mivel képes arra, hogy egy bizonyos időpontra, a motor beindítása nélkül, vagy akár a mi távollétünkben is, a megfelelő hőmérsékletre fűtse fel az autót, például a reggeli induláshoz. Az igazi ínyencek a klímák különböző típusainak kiegészítéseként kérhetnek kesztyűtartó hűtést is: ideális megoldás a kisebb palackok hidegen tartására. Komoly havazásnál pedig jól jön az első szélvédőbe integrált olvasztószál, amely az ablaktörlőlapátot szabadítja meg a hórétegtől. Nyári melegben, vagy csillagfényes éjszakákon egy eltolható és árnyékolható üvegtető pazar élményt nyújthat.

Aki ad a hangzásra, az előtt végtelen lehetőségek nyílnak, hiszen minden autós cég kapcsolatban van valamelyik audio eszközöket gyártó nevesebb vállalattal. Az ilyen berendezések fő egysége mára már kizárólag CD lemezeket fogad el, de a digitális zenehallgatás előretörésével egyre több lehetőség van az MP3 formátumú zenefájlok használatára is. Ezeket tipikusan valamilyen adathordozón szokás szállítani, így érdemes arra figyelni, hogy memóriakártya foglalattal, vagy USB-csatlakozással ellátott készüléket válasszunk. Ha nagyon agilisak vagyunk, saját iPodot is kisírhatunk magunknak, csatlakozással, és az autó színéhez igazodó tokkal.
Családosok nagyon jól tudják, milyen nehéz lekötni a hátsó ülésen utazó gyerekeket egy hosszabb úton. Nekik hozhatnak megváltást a különböző helyekre beépíthető monitorok, amelyek DVD-lejátszóhoz vagy akár játékkonzolhoz is csatlakozhatnak. Az autóban történő mobilhasználat kritikus pont, hiszen kihangosító nélkül menet közben telefonálni veszélyes, és büntetik is. Éppen ezért a lehető legjobbat tesszük magunkkal, ha extraként kérjük az audio rendszerbe integrált Bluetooth kihangosítást.

A legfontosabb
Vásárlás előtt nézzük át jól autónk leírását! Könnyen lehet, hogy az adott autómárkánál külön kell rendelni olyan elemeket, amelyeket már a múlt században is alaptartozékként ismertünk: fejtámlák, hátsó ablakok villanymotoros emelése (szakaszos, vagy folyamatos kivitelben), hamutartó, pótféklámpa, és megannyi egyéb alapdolog eshet ki a szériából a válságmenedzserek szűkmarkúsága miatt. Az autóvásárlás pillanatában ritkán gondolunk rájuk, mégis hasznosak a mindenféle tárolók, kárpitelemek, akasztók, védőhálók, pohártartók, bringahordozók. Ráadásul ezeket „békeidőben” aranyárban mérik a kereskedők, talán mert sokkal elegánsabbak a gyári kiegészítők, mint az autósboltok gagyi utánzatai.
Végezetül álljon itt a legfontosabb, ami minden egyéb kütyünél többet ér biztonság és kényelem terén: új autónk vásárlásakor próbáljunk kivasalni egy váltó garnitúra abroncsot is, az év másik felének időjárásához. Ha a kereskedő nem bírja elviselni pókerarcunkat, akkor kényszeredetten hozzácsapja a dizájnos alufelniket is, de ennél tovább már tényleg ne feszítsük a húrt! Ki a kicsit nem becsüli, a kocsit nem érdemli!

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.