Élet-Stílus

Roncsprogram nélkül máshol sem fogynak a kocsik

Lefékezett a fél éve kedvezően zajló folyamat Európa szerte. Kizárólag ott volt bővülés ahol még mindig pénzelik az autócserét államilag.

A 27 uniós tagállamban és az Európai Szabadkereskedelmi Társulás (EFTA) három tagországában – Izlandon, Norvégiában és Svájcban – együtt összesen 974 346 új autót regisztráltak februárban, ami 3,0 százalékkal több az egy évvel korábbinál – közölte kedden az európai autógyártók szövetsége (ACEA).

Ugyanakkor ez a növekedés visszalépést jelent. Januárban még 12,9 százalékkal bővült éves szinten az üzembe helyezett új kocsik száma. Legutóbb tavaly júniusban mértek 3,0 százalékos növekedést, azóta ennél rendre nagyobb mértékben növekedett az új autók forgalma. A világgazdasági válság elmélyülése előtti 2008. februárhoz képest 15 százalékkal esett vissza az európai autópiac 2010 második hónapjában.
A nagy nyugat-európai piacok közül ott volt bővülés, ahol még februárban is támogatták közpénzzel a régi kocsik cseréjét. Olaszországban például, ahol 5 ezer euróig terjedő autóvásárlási kedvezményt ad az állam, 20,6 százalékos volt a növekedés, míg Franciaországban, ahol kocsinként ezer euróval támogatja a kormányzat az autóvásárlást, 18,2 százalékos növekedést mértek. Németországban viszont, ahol már tavaly ősszel véget ért az úgynevezett roncsprémium program, 29,8 százalékos visszaesést könyvelt el az ACEA.

Magyarországról 57,9 százalékos visszaesésről számol be a szervezet, amely szinte pontosan megegyezik a Jato jelentésével. A tíz kelet-európai uniós tagországban – Bulgáriával és Romániával együtt – 22,0 százalék volt a csökkenés. A legnagyobb mértékben, 63,0 százalékkal Romániában szűkült a piac.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik