Élet-Stílus

Törőcsik életműdíjat kapott

Átadták a Magyar Filmkritikusok Díjait hétfőn Budapesten; a fődíjat Mátyássy Áron kapta az Utolsó idők című filmjéért, Törőcsik Mari pedig életműdíjat vehetett át több évtizedes kimagasló művészi teljesítményéért.

Mint Báron György, a MÚOSZ Film- és Tévékritikusi Szakosztályának elnöke elmondta, az idei díjak odaítélését is hosszú vita előzte meg. Emlékeztetett: a filmkritikusi grémium nem a filmszemlén induló alkotásokat értékelte, hanem a 2009-es évben bemutatott filmeket.

A kritikus szerint nagyon erős volt a mezőny, főleg a dokumentum- és a kisjátékfilmes kategóriában, ezt jelzi az is, hogy némely kategóriában nem tudtak abszolút győztest hirdetni, hanem megosztva ítélték oda a díjat. Kiemelte: idén először adtak ki animáció kategóriában díjat.A 2009-es játékfilmes alkotásokat Váradi Júlia újságíró értékelte. Elmondta: nem született kimagasló film, de számos figyelemre méltó teljesítményt láttak. A bemutatott filmek alkotói között többségben voltak a fiatalok, akik túlnyomórészt a 20-as, 30-as korosztály problémáit, dilemmáit vitték vászonra. A vissza-visszatérő témák közé tartozott a kiszolgáltatottság, az önbíráskodás, a kommunikáció-képtelenség, a közéleti visszásságok.

Az újságíró úgy vélte, nem született jelentős filmzenei teljesítmény 2009-ben, viszont kimagaslónak értékelte a gyerekszereplők alakításait. A filmkritikusok fődíját, az úgynevezett B. Nagy László-díjat Mátyássy Áron kapta az Utolsó idők című filmjéért. A legjobb rendezőnek az idén Török Ferenc bizonyult, aki a Koccanás című filmért vehette át az elismerést, míg az operatőrök közül Dobos Tamást díjazták a filmkritikusok az Apaföld című film fényképezéséért.

Díjazták a legjobb elsőfilmest is; a kategóriában a korábban színészként nevet szerzett Szabó Simon vehette át az elismerést a Papírrepülők című filmjéért. A filmkritikusok különdíját megosztva kapta Pálfi György Nem vagyok a barátod és Gárdos Péter Tréfa című filmjéért.

A legjobb dokumentumfilmnek Almási Tamás Puskás Hungary című alkotását választották az ítészek, míg az új kategóriaként létrehozott “legjobb kísérleti dokumentumfilm” a Feszt Judit és Somogyvári Gergő rendezte Csempelevél lett, amely a Duna Műhelyben készült.

A legjobb kisjátékfilm díját megosztva kapta Horváth Lili a Napszúrás című filmért és a Variációk, amelyet Esztergályos Krisztina rendezett. A legjobb animációs filmnek a Glaser Katalin rendezte Fin bizonyult, a legjobb vágónak járó elismerést Lemhényi Réka vehette át a Nem vagyok a barátod, a Csiribiri és a Rózsaszín sajt című filmekért.

A legjobb női főszerep díját Vass Teréz kapta az Utolsó idők című filmben nyújtott alakításáért, míg a legjobb férfi színésznek járó elismerést Lukáts Andornak, a Príma primavera főszereplőjének ítélték.

A legjobb női epizódszereplő díját Péterfy Bori vehette át a Poligamy és a Napszúrás című filmekben nyújtott alakításáért. A legjobb férfi epizódalakításért járó elismerést Kovács Lehel kapta az Intim fejlövés és a Made in Hungária című filmekben nyújtott játékáért.

Az idén is kiosztották a forgatókönyvírók díját, amelyet Bíró Zsuzsa kapott a Tréfa című film Kosztolányi-adaptációjáért.

A legjobb vizuális megjelenítés díját az 1 című filmért Tóth Widamon Máté operatőr, Pater Sparrow rendező-látványtervező, Lányi Fruzsina és Varga Judit látványtervezők kapták. Produceri díjat Bodzsár István vehette át az Utolsó idők, a Koccanás és a Hajónapló című produkciókért.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik