Bár idén időarányosan 8-12 százalékkal csökkent a könyveladás forgalma, mindenki abban reménykedik, hogy a karácsonyi időszakban sikerül behozni a lemaradást, és az év végéig feltornázzák az eladásokat a tavalyi szintre – mondta Kocsis András, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének alelnöke.
Az alelnök szerint a visszaesés egyik legszembetűnőbb jele, hogy hihetetlen akciókat kínálnak a könyvesboltok (mostanában leginkább tematikus bontásban ajánlanak árengedményeket). A válságra válaszul a kiadók többsége nem növelte kiadványai számát, sokan visszatartják az új megjelenéseket, kivárnak.
Bár a nagy könyvpaloták megnyitói azt a látszatott keltették, hogy egyre csak nő a könyvesboltok alapterülete, idén először a legnagyobb hálózatok is boltbezárásokra kényszerültek.
A boltokon lévő nyomást a kereskedők a könyveken lévő, amúgy sem alacsony árrés növelésével igyekeznek a kiadókra tolni. Míg az európai országokban átlagban 45 százalék körül alakul az árrés, nálunk a nagy könyves hálózatok elkezdték 50 százalék fölé tornászni a marzsot. Ezt leginkább a nekik elkötelezett kisebb és közepes kiadóknál tudják átnyomni, míg a függetlenek és a nagyobbak még ellent tudnak állni ennek.
A karácsonyi rohamra tehát a könyvpiac minden szereplőjének nagy szüksége van. A könyvforgalom közel 40 százaléka ugyanis általában novemberben és decemberben bonyolódik. Az igen drága 10-15 ezer forintos művészeti, utazási albumok, kulináris kiadványok eladásainak pedig 65-75 százaléka zajlik ebben a periódusban.
A karácsony pedig biztosan nem marad el, így a könyvbizniszben érdekeltek a válság közepette abban bízhatnak leginkább, hogy a könyv mégiscsak egy aránylag megfizethető ajándék, amelyet kortól, nemtől függetlenül bárkinek meg lehet venni.
Ahogyan a könyvpiac forgalma visszaesett, az internetes könyvárusok is egyre erősebben igyekeznek magukhoz csalogatni a vevőket. Az FN.hu-t is üzemeltető Sanoma Budapest kiadóhoz tartozó Polc.hu internetes könyváruház vezető szerkesztője, Szemere Gabriella szerint az akciókban is verseny alakult ki. Náluk például 20 ezer forint feletti vásárlás esetén magazin-előfizetést, 10 ezer forintos értékhatárnál pedig a karácsonyi csomagolóanyagot kaphat a vásárló. Nemsokára a DVD-k is felkerülnek az online kereskedő cég palettájára, így a könyvekkel összekapcsolva is lesznek akciók.
A Polc.hu forgalma és a rendelések alapján azt már lehet látni, hogy a szezon slágerei a vámpíros könyvek lesznek. Több könyvkereskedő szerint is szinte megállíthatatlan sikernek örvendenek Stephanie Meyer könyvei. A Twilight – Alkonyat című könyvét például több mint 5,5 millió példányban adták már el, és 30 hétig vezette a New York Times bestsellerlistáját.
Hamarosan megjelenik a Twilight filmváltozata is
Ugyancsak nagy reményekkel indult Müller Péter új könyve, a Gondviselés, Michael Jackson önéletrajzi regénye, a Holdséta, de Fejős Éva Hotel Balijának folytatása, az Eper reggelire is szép számban fogy. Az előrendeléseknél remekül áll egy újabb folytatás, a Nesze Neked Terézanyu! Rácz Zsuzsától, de az ugyancsak misztikus romantikával csábít a Vámpírakadémia Richelle Meadtől.
Bár korábban volt rá példa, most a szépirodalmi piacon nem várható, hogy a Nobel-díj feltornázza az eladásokat. Herta Müllertől ugyanis mindössze egy mű jelent meg magyarul (A rókák csapdába esnek – 1995), amelynek újrakiadásáról egyelőre még szinte semmit nem lehetett hallani.
Számtalan karácsonyi ötlet és értékes nyeremények.
www.advent.hu