Élet-Stílus

Vágjunk vissza a bevásárlóközpontnak

A nagyáruházak számos trükköt alkalmaznak, hogy meghosszabbítsák a vásárlással töltött időt és még több vásárlásra ösztönözzenek. Érdemes felkészülni az ellenünk bevetett trükkökre, ha el akarjuk kerülni a túlköltekezést – vásárlási tippek az FN.hu-n.

A vevők befolyásolása szempontjából a nagyáruházak jelentős előnnyel rendelkeznek a kisboltokkal szemben. Utóbbiba beszaladunk, megvásároljuk, ami kell, és ennyi. De ha bemegyünk egy nagyáruházba, nem kis utat kell megtennünk, mire eljutunk odáig, amiért tulajdonképpen bementünk. Ezt a sétát általában egy főútvonal mentén tesszük meg, ahol aztán különböző vizuális hatások – és persze árucikkek várnak.

Mivel hatnak ránk?

• Fontosak a kivilágított polcok: a fény ösztönzőleg hat a vásárlókedvre.
• A fő útvonalak mellett általában nehezebben eladható termékeket tesznek ki, hiszen amire mindenképpen szükségünk van, azt távolabb is megkeressük.
• A tér vertikálisan tovább tagolódik aszerint, hogy milyen távol esik a szemmagasságtól: a 150 és 170 cm-es magasság közötti rész a kiemelt eladási zóna.
• Az ingyenes kóstoló arra ösztönzi a vásárlókat, hogy valamilyen formában (vásárlással) meghálálják a kellemes élményt.
• A be- és kijárati szakaszokon az áltagos vásárló igyekszik gyorsan áthaladni, ezért az üzletek lassító pontokat helyeznek el, hogy tovább nőjön az üzletben töltött idő, például egy kis válogatással a zöldséges pultnál vagy az akciós termékeket tartalmazó konténerben.
• Sok üzletben egyáltalán nincs, máshol meg csak kevés kosarat találunk. Az üresen tátongó bevásárlókocsi vásárlásra ösztönöz.

Néhány tipp

Hogyan kerüljük el a túlköltekezést? Ne vásároljunk éhesen, vagy amikor kevés az időnk! Ilyenkor könnyebben hajlunk az impulzusvásárlásra. Ne vegyünk meg semmit, amiről nem vagyunk meggyőződve, hogy valóban szükségünk van rá, és használni is tudjuk. Könnyen előfordulhat, hogy 75 százalékos leértékelésnél olyan nadrágot veszünk, amelyről hamar kiderül, hogy csak akkor tudjuk hordani, ha egy megfelelő cipőt is veszünk hozzá.

Ragaszkodjunk a bevásárlólistához! Ha már egyetlen olyan dolgot megveszünk, ami eredetileg nem volt rajta a listánkon, könnyebben hajlunk további impulzusvásárlásra.
Óvakodjunk az árleszállítástól! Ha valóban nem akarunk megvenni valamit és nincs szükségünk rá, nem elég indok a vásárlásra az, hogy olcsó. Ha tudjuk, hogy melyik fizetési eszköz a gyengénk, vagyis a bankkártya (hitelkártya) vagy a készpénz visz rá könnyebben a túlköltekezésre, vásárlás előtt azt hagyjuk otthon.

bővebben

A témáról bővebben a Tudatos Vásárlók Egyesületének honlapján olvashat.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik