Élet-Stílus

Meglehet az európai szint közlekedésben

Harminc százalékkal csökkent a közlekedési balesetben elhunytak száma 2009 első kilenc hónapjában 2001 azonos időszakához képest; ez a javulás megfelel a kormány korábbi közlekedéspolitikai célkitűzésének. A dokumentum szerint a közutak „legfőbb gyilkosai": a sebességtúllépés, az ittas járművezetés és a biztonsági öv használatának elmulasztása.

A célkitűzés szerint 2001-hez képest 2010-re harminc százalékkal kell csökkenteni a halálos áldozatok számát. „Ezt a csökkenést majdnem másfél évvel korábban tudta hozni a közlekedésbiztonsággal foglalkozók köre – mondta
Óberling József, az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Közlekedésrendészeti Főosztályának vezetője.

A közreadott kimutatás szerint míg nyolc évvel ezelőtt január és szeptember között 870 ember halt meg az utakon, addig idén ugyanebben az időszakban 609-en vesztették életüket közúti balesetben.

Óberling József szerint megvan annak az esélye, hogy az Európai Unió által kitűzött 50 százalékos csökkenést 2010 végére Magyarország is elérje.

Mint elmondta, 2007-ig stagnálás volt tapasztalható a balesetek és az áldozatok számában is. Az előző évben hatályba lépett jogszabályi változások – például az objektív felelősség és a zéró tolerancia elve – azonban kedvező hatással voltak.

2008-ban világossá vált a járművezetők jelentős része előtt, hogy a közlekedési szabályok megszegése esetén nem lehet a korábbiakhoz hasonló módon kibújni a felelősségre vonás alól – fogalmazott Óberling József, s mint rámutatott, az előző évben már 20 százalékkal csökkent a közúti balesetben elhunytak száma.

Megjegyezte azt is, hogy az elmúlt másfél évben szeszes ital fogyasztása miatt több mint 14 ezer jogosítvány vettek el a helyszínen a járművezetőktől.

Óberling József az őszi-téli átállás kapcsán elmondta, hogy ilyenkor az út- és a látási viszonyok változnak a leggyorsabban. A mostani rossz idő beköszöntével egy hétvége alatt 17-en haltak meg az utakon – tette hozzá.

Felhívta a járművezetők figyelmét arra, hogy erősen indokolt a járművek műszaki átvizsgálása, valamint a nyári gumi télire cserélése. Emlékeztetett arra is: a gyalogosoknak és kerékpárosoknak lakott területen kívül korlátozott látási viszonyok esetén kötelező a láthatósági mellény viselése.

A közreadott baleseti statisztikáról szóló dokumentum szerint 2009. év első kilenc hónapjában a legtöbb baleset továbbra is a gyorshajtáshoz (26 százalék), az elsőbbségi jog meg nem adásához (23 százalék), valamint a kanyarodás szabályainak megszegéséhez (15 százalék) köthető.

A járművezetők 94 százalékban okozói a baleseteknek, ezen belül 61 százalékban személygépkocsi-vezetők, 22 százalékban kétkerekű járművek, 8 százalékban teherszállító járművek, 1 százalékban autóbuszok, valamint 2 százalékban egyéb járművek vezetői okozzák a baleseteket. A gyalogos okozók aránya 6 százalék – olvasható.

Mint írták, „a kerékpárosok által okozott balesetek száma igen magas volt 2009. szeptember hónapban (193 eset), így ez a második helyen szerepel a balesetet okozók csoportjait tekintve.”

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik