Élet-Stílus

Ne legyen rémálom a nyaralás!

admin
admin

2009. 06. 15. 06:30

Hogyan kerülhetjük el a horror utazási élményeket? Hogyan küszöböljük ki az utazási iroda esetleges átvágásait vagy a lefoglalt tengerparti szállodában jelentkező problémákat? Hasznos tanácsok az FN-en, amelyeket érdemes megfontolnunk az utazás lefoglalásakor, nehogy bírósági üggyel végződjön a várva várt nyaralás.

„A prospektusban egész naposnak feltűntetett programok helyett csupán félnapos programok, felkészületlen idegenvezető, folyamatos félretájékoztatások az utazási iroda részéről, áram és meleg víz állandó hiánya az utazási katalógusban 4 csillagosként szereplő hotelben, ám mindennek a teteje a programban lévő „mézesmadzag”, a bhutáni út meghiúsulása volt” – osztotta meg lapunkkal az Aerovivánál szerzett keserű utazási élményeit egy olvasónk, aki április óta a számára elfogadható kártérítésért harcol az utazási irodával.

Nyomozzunk az iroda után!

Mit tehetünk, hogy ne váljon horrorrá a nyaralás? Aki mindenképpen ragaszkodik az utazási iroda általi szervezéshez, annak nem árt, ha a társasutazás befizetése előtt alaposan felkészül. Nézzünk utána egyrészt az utazási iroda előéletének, másrészt a prospektusban kínált útnak (programok, szálloda, stb.), harmadrészt pedig az utazókra érvényes rendeleteknek és uniós jogszabályoknak. Így nemcsak a szervezett utazással járó izgalmakat („kivisznek-e, hazahoznak-e?”) csökkenthetjük minimálisra, hanem mellőzhetjük egy esetleg rémálommá váló út lefoglalását is.

Az interneten ellenőrizhetjük, hogy a kiválasztott utazási iroda rendelkezik-e engedéllyel. Csak regisztrált utazási irodánál foglaljunk utat, azaz olyannál, amely be van jelentve a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatalnál (ezt az iroda honlapján lehet kikeresni), és ha lehetséges, akkor MUISZ (Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetsége)-tagot keressünk, mert az megbízhatóbb. A hivatal honlapján megtalálhatjuk azoknak a listáját is, akiket akár saját kérésükre, akár hivatalból töröltek.

Különböző internetes utazási fórumokon vagy böngészőkben (pl. Google) is utánanézhetünk az adott irodának, hátha érkeztek rá panaszok. Ha az utazási iroda nevére keresve egymást érik az utasok felháborodott panaszai, akkor jobb messziről elkerülni az adott céget.

Csekkoljuk le a hotelt!

Hasznosnak bizonyulhat, ha rákeresünk az utazási iroda által kínált szálláshelyre internetes böngészőkben, utazási portálokon (TripAdvisor, Virtual Tourist, stb.), szállásfoglaló oldalakon, a hotel honlapján vagy a világjárók által írt fórumokon. Sok esetben ugyanis valóságosabb képet kapunk az adott hotelről az utasok információi, fotói, panaszai révén, mint ahogy az iroda prospektusa írja. Az utazók tapasztalatai és értékelései pedig sokszor mentőövnek bizonyulhatnak. Akár a Google virtuális városnézést kínáló szolgáltatása, a Street View segítségével is lecsekkolhatjuk a szállodát és környékét. Bár arra készüljünk fel, hogy nem élő képeket láthatunk, hanem akár 1-2 éves vagy annál régebbi utcafelvételeket. Ugyanezt a kutatómunkát akkor is megtehetjük, ha magunk foglalunk szállást.

(fotó: F.C./FN)

Four Seasons hotel Törökországban – megtévesztő lehet az elnevezés (fotó: F.C./FN)

Egyes utazási portálok (Trip Advisor, stb.) évről évre frissített feketelistákat állítanak össze francia, angol, olasz, spanyol, amerikai, távol-keleti szállodákról, rangsorolva a legpiszkosabb és a legtöbb panaszt begyűjtő hoteleket. Ezeket is érdemes végigkattintanunk, hátha szerepel a kiválasztott vagy felkínált szálláshely a felsorolásban.

Mélyedjünk el az apró betűkben is!

Mielőtt aláírnánk az utazási szerződést, és befizetnénk a nyaralást, tanulmányozzuk át alaposan, hogy mit is írunk alá. Megtörténhet ugyanis, hogy csak a reklamáció során szembesülünk azzal, hogy az aláírt szerződés apróbetűs részei kibúvókat vagy extraköltségeket tartalmaznak.

Utasként a pozíciónkat erősíti az utazási irodákkal szemben az a 2008 végén elfogadott kormányrendelet, amely az utazási szerződéssel kapcsolatos jogi kérdéseket szabályozza. A kormányrendelet többet között kimondja, hogy ha a szálloda telítettsége nem teszi lehetővé az utasok elhelyezését, az utazási iroda viseli a felelősséget, valamint azt is, hogy az utazási iroda köteles a prospektusban bemutatottnak megfelelő szállást biztosítani. Ha a szállás nem egyezik pontosan a képen látottal, az irodának fel kell hívnia a figyelmet az eltérésre, illetve jelezni azt is, hogy miben különbözhet a katalógusban szereplőtől. Nem árt tisztában lenni az uniós utasokra vonatkozó, 2005 óta érvényben lévő EU-s rendelettel (261/2004) sem, amelyet az Európai Parlament és az Európai Bizottság 2004-ben hozott.

(fotó: F.C./FN)

Ha egy 4 csillagos egyiptomi hotelben ez fogad minket, mindenképpen reklamáljunk! (fotó: F.C./FN)

legyen minden a kezünkben!

A szervezett túrákra csak úgy utazzunk el, hogy minden dokumentum (pl. vízumok, repülőjegyek, ha egy út során több országot is felkeresünk) a kezünkben van, és ehhez ragaszkodjunk is az utazási irodánál. Bármilyen úti okmány hiányát vagy az utazással kapcsolatos kifogást még a helyszínen jelezzünk e-mailben a szervező cég felé, ugyanis erre hivatkozhatunk hazaérkezés után.

Ha megtörtént a baj

Amennyiben az utazás során bármilyen szempontból azt tapasztaljuk, hogy átvertek (pl. elmaradt valamilyen program, nem megfelelő a szálloda), akkor a kifogásainkat haladéktalanul jelezzük az utazási irodának. Vegyük fel a jegyzőkönyvet (érdemes fotókkal is illusztrálni) két hiteles tanúval, és adjuk át az utazási iroda ottani képviselőjének vagy az idegenvezetőnek. Ha ez nem lehetséges, akkor írassuk alá a dokumentumot utastársainkkal. Ugyanis hazaérkezve csupán a jegyzőkönyv alapján fordulhatunk kártérítési igényünkkel az utazási irodához, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósághoz (amely azonban nem kötelezheti az utazási irodát a kártérítés megfizetésére.), illetve az irodával való megegyezés hiányában végső megoldásként a bírósághoz. Enélkül megeshet, hogy az adott utazási iroda nem hajlandó foglalkozni a kártérítési igénnyel.

Ha a csoportból több ember érzi magát károsultnak, akkor érdemes összefogniuk, és együtt érvényesíttetni a kárigényüket. Abban az esetben, ha nem jutunk előbbre, és a kártérítési ügy megreked az utazási irodával való levelezgetés szintjén, akkor mindenképpen fogadjunk ügyvédet és vigyük perre a követelésünket.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.