A változások legfontosabbika természetesen, hogy a jövőben mindenkinek a gépjármű megvásárlásához kötődő biztosítás megkötésének napja lesz az évforduló időpontja. Ugyan ilyen jelentős változás azonban a bonus-malus rendszer megszüntetése, átalakítása is. Az új központi kártörténeti igazolás a jövőben nem a jelenlegi kategória rendszerben B10-től M04-ig skáláz, hanem egy tágabb, közel 30 egységre felosztott kártörténeti táblázat szerint.
Ez van, akinek egyértelműen előny lesz, hiszen az, az autós, aki 25 éve nem okozott balesetet jelenleg ugyan abba B10-es kategóriába esik mint, aki tíz éve balesetmentes – mondja Sebestyén László a Genertel Biztosító ügyvezető igazgatója. Ugyanakkor a rendszer csak úgy működőképes, ha egységesen szabályozzák az egyes kategóriákhoz adható kedvezményeket is.
Egy másik változás, amely jelenleg a Pénzügyminisztérium előtt van, hogy a jövőben a biztosításoknál is, nem a motor nagysága (köbcenti), hanem teljesítmény alapján sorolnák be az autókat.
Így a gépkocsibiztosítási kategóriákban sem a megszokott 1000 cm3-től 1500-cm3-ig tartó csoportok lesznek, hanem 50-től-100 KW-ig, majd 100-150 KW-ig és így tovább. (Ez a rendszer jelenleg is hagyományosan így van nyugatra.) Miután a gyárak egyre kisebb lökettérfogattal egyre erősebb autókat gyártanak ez hozhat drágulást egyes kategóriában – véli a Genertel direktbiztosító ügyvezetője.
A legfontosabb kérdés, növekszik-e a kötelező biztosítás ára, mégsem egyértelmű. Sebestyén szerint a piac határértéken dolgozik, így egy 5 százalékos emelés mindenképp szükséges lenne, de inkább a gazdasági válság miatt. Kérdés persze az egyes biztosítok, hogyan döntenek. Nyilván mérlegelik majd például, hogy az új számítási módban, egy nagyobb teljesítményű autóval rendelkező ügyfél mennyivel kockázatosabb. A Generteles ügyfelek esetében mindenesetre 1/3 lehet az arány mindhárom oldalról, akiknek olcsóbb, akiknek ugyanannyi, illetőleg akiknek drágul a kötelező.