Élet-Stílus

Mérgek az autóból

admin
admin

2009. 05. 26. 15:40

Autó nélkül ma már el sem tudjuk képzelni az életünket. Pedig a folyamatosan kibocsátott veszélyes anyagok miatt a környezet és az egészségünk is komolyan megfizeti a kényelmünk árát.

Az autó funkcióját az elmúlt néhány évtized alatt újra- és újraértelmezte az ipar, a luxus fogyasztási cikk kategóriából lassacskán átsorolták a tömegcikkek közé. A reklámok annyira alapvető szükségletként állítják be, hogy még fizetőképesség híján is rá tudnak venni bennünket az autóvásárlásra, a hitelfelvételre és eladósodásra. Elég egy pillantást vetni a statisztikákra: tavaly több mint tízezer autót adtak vissza az „átmeneti” tulajdonosok.

Autóvásárláskor nem árt azon elgondolkodni, hogy a törlesztéseken túl mekkora lesz a fenntartási költség, mennyivel jobban szennyezzük a környezetet, illetve a saját egészségünket. És itt nem csak a káros anyag kibocsátásáról van szó, hanem az autóhoz tartozó alkatrészek, kiegészítők és egyéb kellékek feleslegessé válásáról is.

Használt akkumulátorok (MTI)

Használt akkumulátorok (MTI)

Mérgező áramforrás

Az akkumulátorról közismert, hogy veszélyes hulladék, azt viszont kevesen sejtik, hogy a keletkező mennyiség itthon évente 20 ezer tonna. Ezeket az áramforrásokat a lakossági hulladékgyűjtő udvarokban térítésmentesen veszik vissza, és vannak olyan hulladékkal foglalkozó szervezetek is, amelyek ezek begyűjtését és újrahasznosítását bonyolítják.

A fáradt olaj szintén veszélyes hulladék. Elégetése során klór és kén keletkezik, melyek súlyos légszennyezést okoznak. Nem szabad talajra, vízbe, lefolyóba önteni. Gyűjtsük külön – az olajjal szennyezett flakonokkal, tárolóedényekkel, rongyokkal, szűrőkkel együtt -, és adjuk át ártalmatlanításra lakossági veszélyeshulladék-gyűjtés alkalmával vagy veszélyeshulladék-átvevőnél. A fáradt olajból egyébként az ezzel foglalkozó hasznosítók ipari kenőanyagot nyernek.

Újrahasznált gumiabroncs

A gumiabroncs, mint fogyó eszköz talán a legnagyobb mennyiségű hulladék az autók esetében. Nyílt lángon történő égetése során rákkeltő és egyéb mérgező gázok (kénsav) szabadulnak fel, ezért égetésük tilos. Az autógumiból például futópályák alapanyagát és játszóterek padlózatát állítják elő, érdemes tehát erre szakosodott átvevőnél leadni, hiszen újrahasznosítható. A gumikban mindig ideális levegőmennyiség legyen, ezzel megnövelhetjük az élettartamukat. Néhány más országban kiterjedt iparág a futózás, megbízható helyről itthon is vehetünk újra futózott gumiabroncsokat, ami az újrahasználat révén nemcsak a környezetet kíméli, hanem a pénztárcánkat is.

Az autóápolási cikkek nagy része tartalmaz problémás anyagokat, ezért a csomagolásukkal együtt veszélyes hulladéknak számítanak. Probáljuk meg kiváltani azokat természetes tisztítószerekkel, ha másként nem tudjuk megoldani, akkor csak annyit vegyünk belőle, amennyit muszáj, hogy ne keletkezzen felesleg.

Ha az autó feladja

Magáról az autóról is ejtsük néhány szót. Becslések szerint évente körülbelül 120-130 ezer roncsautó keletkezik, ennek csak a felét vonják ki a forgalomból, legtöbbször a tájékozatlanság, az adminisztráció és a költségek miatt. A forgalomból történő szabályos kivonás környezetvédelmi jelentősége abban áll, hogy a fémhulladék, vagyis az autó nagy része újrahasznosítható és a hivatalos bontók nagyon szigorú környezetvédelmi előírásoknak felelnek meg.

Az eljárás azzal kezdődik, hogy elvisszük a járművet valamelyik a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál regisztrált autóbontóba. Az ehhez szükséges okmányok (személy igazolvány, forgalmi engedély, törzskönyv, adószám/adóazonosító jel) kíséretében. A bontó a leadott autó után kilogrammonkénti díjat fizet a tulajdonosnak, és igazolást állít ki az átvételről. Ezzel a papírral kell felkeresni az okmányirodát.

Az itt kapott 1800 forintról szóló csekk befizetése után kivonják a járművet a forgalomból. A jármű végleges kivonásához szükséges okiratok: forgalmi engedély, törzskönyv, összes rendszámtábla, szolgáltatási díj befizetését igazoló csekk, bontási igazolás (személygépkocsi, tehergépkocsi és tricikli estében). Amennyiben a kivonás külföldre történő értékesítés miatt történik, eredetiségvizsgálat is kell.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.