Élet-Stílus

Ne vigyük vásárolni a gyereket!

Vásárlásaink során a termékek csaknem felét korábban nem akartuk megvenni, ötletszerűen tesszük be a kosárba. A gyereken keresztül pedig még több „felesleges” dolgot el lehet adni a szülőnek - álljunk ellen a nyaggatási tényezőnek!

Az ökoiskolák egyre bővülő hálózata, és a pedagógusok körében is egyre nagyobb teret nyerő környezettudatos szemlélet a biztosíték arra, hogy a gyerekek számára a környezetvédelem „természetes” része a mindennapjainknak. Számos olyan eszköz áll az iskolák rendelkezésére, amely a költségcsökkentés mellett nagyban hozzájárul a fenntarthatósághoz. Nem kell messzire menni, elég, ha csak az intézményi szelektív gyűjtés bevezetésére, az iskolai komposztálásra vagy a tárgyak újrahasználatára, javítására gondolunk.

forrás: Humusz

forrás: Humusz

Hagyjuk ki a gyereket

Szülőként meghatározzuk a gyerekünk szemléletét azzal, ha olyan zöld iskolába íratjuk, ahol a környezeti nevelésnek meghatározó szerepe van, de vajon otthon is megteszünk mindent azért, hogy példát mutassunk, és egészséges jövőjükről gondoskodjunk?

Nyilvánvaló, hogy a mostani társadalmi értékekből adódó kényszerfogyasztásra leginkább a saját gyerekeink hajlanak, hiszen nekik még sokkal könnyebben alakítható az értékrendjük, és döntéseikben nem játszik szerepet a racionális igény. Nem is véletlen, hogy a reklámszakma kiemelt figyelmet szentel nekik, minden önszabályozás és törvényi korlátozás ellenére. A szülők fülét rágó gyerekek bármit elérnek. A boltban is. A reklámszakemberek által „nyaggatási tényezőnek” nevezett jelenség lényege éppen az, hogy a gyerekeken keresztül bármit el lehet adni a szülőknek – hívja fel a figyelmet a Hulladék Munkaszövetség.

A vásárlás nem közös program

Ehhez még adjuk hozzá, hogy becslések szerint az összes vásárlások kb. 40 százaléka ún. impulzus-, azaz előre nem tervezett vásárlás. Nem nehéz összerakni, hogy hányszor vásárolhatunk tárgyakat azért, hogy a „gyerek végre elhallgasson”. A megoldás egyszerű, otthon kell hagyni vagy arra a fél órára másra kell bízni, hiszen egy kisgyereknek semmi keresnivalója a szuper- és hipermarketek fogyasztásorientált, mesterséges környezetében.

A saját gyerekünket rontjuk el azzal, ha már egészen kiskorában ehhez a környezethez szokik hozzá, és felnőve a hétvégi bevásárlókörutakat tekinti az egyébként igen költséges szabadidős programnak. Apróság, de mégis sokat segít, ha bevásárlólistát készítünk, és ragaszkodunk ahhoz, hogy csak a listán szereplő termékeket vegyük meg. Erre a már önállóan vásárló gyerekünket is szoktassuk rá! Meséljünk arról, hogy melyik termék miért környezetbarát vagy miért nem az.

A következő részben tanácsokat olvashat: hogyan kerüljük el, hogy gyermekünk a fogyasztás rabjává váljon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik