Élet-Stílus

Rendszert vált a kötelező biztosítás

Beterjesztette a Pénzügyminisztérium azt a javaslatát, amely szerint jövőre már nem kellene újrakötni a kötelező biztosítást az év végén annak is, aki időközben vásárolt kocsit. A tervezet lassan leépítené az utált-szeretett kötelezős kampányidőszakot.

Átalakulna az utóbbi években megszokott év végi nagy kötelezős kampány, ami persze megosztja az alkusztársadalmat. Az online alkuszok, akiknek bevételei jórészt ebben az időszakban keletkeznek, úgy vélik a szakmai szervezetekben többségben lévő szalonalkuszok érdekei érvényesültek. A szalonokban dolgozó értékesítők az online alkuszok szerint a drága biztosításokra beszélik rá a vevőket, amit az új rendszerben sem köthetnének újra egy évig az ügyfelek – mondta el lapunknak Rácz István, a Biztositas.hu ügyvezetője.

Nem lehet akármikor

Legközelebb ugyanis az új rendelet szerint is majd akkor választhat magának új biztosítót az autós, amikor autóvásárlásának évfordulóját ünnepli. Vagyis az autós továbbra is csak egyetlen időpontban válthat majd, igaz ez mindenkinek más és más lesz.

Papp Lajos a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) részéről elismeri, hogy nem teljes a konszenzus a változásokról. A 150 céget képviselő tömörülés összességében ugyanis inkább arra törekedett, hogy elinduljon az elmúlt évek botrányai miatt megtépázott biztosítási szolgáltatások reformja.

Azt hangsúlyozzák, megmarad az éves díjfizetés, vagyis nem lehet drágulás év közben, akármikor kötnek új biztosítást, ezzel együtt az online alkuszok által favorizált kampányidőszak sem tűnik el azonnal, hiszen a gépkocsipark csak lassan cserélődik. Ez még 5-6 év múlva is erős év végi kampányidőszakot tart majd fent, hiszen a többségnek (aki nem vásárolt év közben autót) január elsejéhez fog kötődni az évfordulója.

A jövőben a biztosítónak 50 nappal a kötelező biztosítás lejárata előtt értesítenie kell az ügyfelet, akinek legkésőbb 30 nappal a lejárat előtt fel kell mondania írásban a meglévő szerződést, ha újat akar kötni a következő évre. Viszont a váltásnál a kártörténet igazolásának terhe lekerül az ügyfél válláról.

A kampányidőszak eltűnését amúgy a Biztositas.hu-nál sem látják egyértelműen drámaian. A hosszú átmenet és az előzetes értesítés korrekt formájának garantálása miatt úgy vélik, mindez elegendő lehet arra, hogy a piaci verseny fennmaradjon, s ezzel piacon maradjanak az összehasonító oldalak.

Drágaság

Az árakat Papp Lajos szerint nem fogja növekelni az új rendszer, hiszen a verseny nem csökken jelentősen, pont az online alkuszoknak köszönhetően, ugyanis az árak továbbra is összehasonlíthatók maradnak. Az egész szakma feladata egyébként, hogy a jelenlegi helyzeten változtassanak, mert amíg egy nagybevásárlás árával egyenértékű biztosítási díjak vannak éves szinten, nem lehet megúszni a MÁV Biztosítóhoz hasonló eseteket, amelyek idén is megismétlődhetnek.

Az FBAMSZ vezetője a kampányról szólva elismerte, valóban jó módja volt annak, hogy az emberek odafigyeljenek a kötelezettségükre, de míg maga a kampány jól működött, addig az azzal járó kötelezettségek, a bonus-malus igazolások kampányszerű beszerzése már igencsak nehézkes volt.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik