Élet-Stílus

Tovább vergődik az autópiac

admin
admin

2009. 03. 19. 17:15

Február sem sikerült jobban az autókereskedőknek, mint az év első hónapja. A kereskedők itthonról várnak segítséget, miközben külföldről kapnak.

Az állami támogatásról – miszerint 300 ezer forinttal beszállna a kormányzat az új, környezetbarát kiskocsik forgalmazásába – ez idáig nem született döntés. A gépjárműimportőrök szövetsége folyamatosan napirenden tartja a témát, mondván, van olyan uniós ország, ahol rövid távon egyértelműen komoly eredményeket produkált a rendszer.
Jan--febr a hazai autópiacon (forrás: datahouse.hu)

Jan.-febr. a hazai autópiacon (forrás: datahouse.hu)

Amíg a döntés megszületik, a kereskedők folytatják élet-halál harcukat. Érdekes hirdetésekkel találkozni lépten-nyomon, van olyan márka, ahol egy korábban 4,25 milliós kocsit most 36 százalékos kedvezménnyel, 2,69 millióért lehet elvinni. Ha a kormányzat ehhez még hozzá is járulna, sokan éreznék magukat kellemetlenül azok közül, akik tavaly vettek kocsit – mondja Róbert Gábor, a Datahouse.hu elemzője. A lépés az amúgy is álló helyzetben lévő használtautó-piacra is kiszámíthatatlan hatást gyakorolna.

Mostanság sokat hallani arról is, hogy a nyugati országok támogatásai, a gyenge Forint és az értékesítést ösztönző promóciók miatt a magyar kereskedésekből jelentős mennyiségben visznek külföldre új autókat. Ez a fajta szürke export azonban nem jelenik meg a magyar forgalomba helyezési adatokban – mondja Róbert Gábor.

Kétségtelenül „virágzik” ez az üzlet, nagy mennyiségeket szállítanak vissza, ad abszurdum Fiatokat Olaszországba vagy Renault-kat Franciaországba. Egyébként ennek a legfőbb oka, hogy Magyarország az EU egyik legolcsóbb piaca az adóterhek nélkül.

Az ilyenfajta reexportot viszont nem szeretik a gyártók, pont az egyes országokban lévő átadási árkülönbségek miatt, valamint, hogy ez nem a célországban generál eladásokat.

A külföldre történő értékesítés a kereskedőknek viszont valóban segítség, hogy teljesítsék mennyiségi bónuszuk feltételeit. Sok esetben a gépkocsi értékesítésítésen nem vagy alig keletkezik haszon, így a vállalt darabszám után járó menniységi bónusz az egyetlen lehetőség, hogy némi pofithoz jussanak. Egy havi 30 darabos kvótát vállaló kereskedő esetében, ha eléri a vállalt számot, akkor a gyártól már tisztességes bónuszt kap eladásai után.

A hazai piac kilátásai azonban nem túl biztatóak. A Datahouse realista-optimista becslése szerint a tavaly elért 175 000-es szám idénre 120 ezresre eshet, míg, ha nagyon „padlóra” kerül minden, akkor akár alig érhetjük el a 100 ezret – jósolja Róbert Gábor. A recesszió a kereskedésekben az iparági előrejelzések szerint még két évig is tarthat, és 2011-re érhetjük csak el újra a 2008-as eladások számait.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Beregszász, 2015. március 19.  
Vásárló fizet az egyik élelmiszer áruházban a kárpátaljai Beregszászon, a Bohdana Hmelnickoho utcában 2015. március 18-án. Ukrajnában a nemzeti valuta leértékelődése miatt leginkább az alapvető élelmiszerek drágultak, a hrivnya értékének ingadozása miatt egy napon belül is változnak az árak.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.