Élet-Stílus

Odett: nem látszik kicsinek innen

A múltkor a Kiscsillag új albumát értékeltük, most egy új kis csillag, az Odett és a go girlz debütálását vizsgáljuk meg. Különös hang, különös hangulat. Odett meglepetést okozott.

Odett: nem látszik kicsinek innen 1

A CD tulajdonképpen „szűzen” került hozzám, be kell vallanom, nem hallottam még Odettékről, pedig már egy éve léteznek. Első ránézésre nem kelti fel az érdeklődést a borító: egy csipkés ruhás tinilány látható rajta szalaggal a hajában, a hátoldalon pedig három hajszalag nélkül. Az egész olyan, mint egy habcsók: úristen, milyen zene lehet ez? Talán az tűnhetett volna föl a giccsparádéból, hogy a r’n’r napszemüveg valahogy nem illik a csipkeruhához.

Nem serkent az azonnali CD-játszóba helyezésre, az biztos, én mindenesetre megkockáztattam ezt a műveletet. Óraketyegés, szaggatott vonósok, és Odett belekezd. Furcsa, bársonyos hangján értelmes szövegeket énekel, és a dallam nem a sematikus popzenei klisékre emlékeztet. Inkább a nyolcvanas évekbeli alternatív zenékére. A Sziámi, Kontroll Csoport, Bárdos Deák Ági ugrik be, csak nem olyan nyers hangszereléssel. Egy furcsa-populáris Ági és a fiúk.

A második szám megerősíti a felismerést: az ugyanis Müller Péter Sziámi Kicsinek látszol innen című örökbecsű slágere, alaposan átdolgozva, persze. Az eredetiért oda voltunk annak idején, a nyolcvanas években, pedig Sziámi hangja nem sok okot adott erre, itt pedig egy kitűnő hangú énekesnő adja elő, jó szándékú, de kissé erőtlen feldolgozásban. Úgy látszik, ez a kitűnő szám soha nem találja meg a megfelelő formáját. Na, mindegy, azért nagyon érdekes egy tinitől hallani, „túl vagyok, túl, mindenen túl”. Ki ez a csaj, mi ez az Odett és a go girlz?

Minden sejtés beigazolódott. A bemutatkozó album szövegeit Karáth Anita és Müller Péter Sziámi jegyzi, a zenéket pedig az énekesnő apja, Polgár Péter készítette. Az apuka annak idején a Sziámiban gitározott. Kiderült, hogy Polgár Odett 2005-ben, 17 évesen a Megasztár harmadik szériájában bukkant fel, ott nem jutott döntőbe. (Mit keresett ott ilyen egyedi hanggal?) Az Odett és a go girlz pedig a neve ellenére csupa sokat megért hímnemű kísérőzenészt takar.

Az undergroundpop számok között további Sziámi-dalokat fedezhetünk fel (Belépek egy helyre, 2 krumpli, Halandzsa), plusz Müller két további dalszöveget is írt Odettnek (a kezdő Pontos, és a Móló című számokat). A többi szöveget Karáth Anita költő írta, ezek leginkább a párkapcsolati hullámvasutakról szólnak, persze nem a szokásos klisékkel. A lemezen újabb női hangok tűnnek fel egy idő után, konkrétan Takács Eszter és Varga Zsuzsa száll be néhány dal erejéig.

Nem állíthatom, hogy néha nem csap át langyos popba az album, de nehéz egyensúlyozni e fura kötélen, ahol egyrészt költői mélységek, underground életérzések, másrészt könnyen fogyasztható dallamok tűnnek fel. Odett és a másik két csaj hangja átsegíti a produkciót e buktatókon. Van egy reggea és egy rockos-bluesos felvétel is, amik némileg kilógnak a titokzatos-melankólikus koncepcióból, de cseppet sem bánja az ember ezt a kis kitérőt. Várhatóan koncertkedvencek lesznek e dalok. Saját favoritunk és talán a legjellemzőbb szám viszont ettől függetlenül a Sziámi-féle Belépek egy helyre. Hallgassák csak meg!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik